pedagógus szabadság


the big cat # 2007.07.07. 06:10

Én nap mint nap veszek fel pályakezdőket. Amit tudnak az siralmas, tökéletesen alkalmatlanok a munkára, nekünk kell megtanítani nekik a szakmát, akár egyetemet, akár szakmunkásképzőt végetek. Ez Ny-Európában nem így van. Ez azt jelenti, hogy amagyar oktatás a leggyöngébb ny-európaiak alat van színvonalában.

Ha máshogy nem már így is lehet mérni a teljesítményt, de vannak ennél sokal objektíveb módszerek is, és az hogy egy oktatási forma milyen "nehéz" egyáltalán nem a színvonal mércéje, sőt!

Nem kell nekem kitalálnom, hogy hogy kellene mérni a teljesítményeket, ezekre milió módzser van, nylván te is ismered őket, hiszen az egész oktatás kézzel lábbal tiltakozik, negogy valamit is bevezessenek belőlük, mert a végén még szembesülniük kellene az általános minőséghiánnyal.

Kriszti26 # 2007.07.07. 02:45

és ehhez a hülye szabadságolási kérdéshez meg nem is tudom van-e értelme hozzászólni, mert kifogásolod ugye a dolgot, na de gondolj bele csak egy kicsit, felsőoktatásban szó nincs nagy nyári szabadságról, sőt talán nyáron van inkább ideje az oktatónak a saját tudományos munkájával foglalkozni, úgyhogy én azt mondanám, az keményebb időszak, de közép- és általános iskoláknál egyrészt el vagy tévedve, mert egy csomó dolog van nyáron is, csak annyi, hogy tanítás nincs, másrészt pedig tudod az oktatás jellege olyan, hoyg ez természetes velejárója a tanári hivatásnak. Mégis mit kéne csinálnia szerinted nyáron, persze mondtam már, hogy légy nyugodt, olyan sokat nem unatkoznak, csak talán hatalmas látszatja nincs az egésznek, na de maradjunk annál a verziónál amit te képzelsz el, és mondd meg legyél kedves, szerinted mit tegyen egy átlagos tanár ? Csak azért, hogy dolgozzon, mindegy, hogy nincs tanítás, nincs iskola, de azért járjon be ? Vagy mire gondoltál ? Úgyhogy én úgy gondolom, ez a "szakma", a hivatás sajátossága, mint ahogyan mindegyiknek megvan, na ennek pedig ez van meg. Még tovább megyek... ma már nagyon kevés olyan tanárt találsz aki fix, határozatlan idejű szerződéssel van egy iskolánál, ugyanis pont azért, hogy nyárra ne kelljen fizetnie az iskolának, rengeteg eleve csaksi határozott időre köti meg a munkaszerődést, és ez a határozott idő pedig a két félév, júni 30-ig bezárólag, aztán meg nyáron nagyon sokan csinálnak amit akarnak, mert fizetést ugyan nem kapnak, na ez a nagy realitás, úgyhogy így mondj véleményt.
Kriszti

Kriszti26 # 2007.07.07. 02:29

the big cat !

Nagyon furcsa ennyire arrogáns és feszültséggel teli beírást olvasni egy értelmiségitől, ugye azt mondtad az vagy, bár ez meglehetősen tág fogalom.
Na minden egyes mondathoz nem fogok hozzászólni nyilván, de megismétlem, nem a hozzászólásoddal van a baj, természetes, hogy mindenki elmondhatja a véleményét, hanem a kockafejűségeddel és a mérhetetlen agresszióddal ami áramlik az írásodból, egyszerűen hihetetlen, valami nagyon nincs nálad rendben szerintem.

És szó nincs arról, hogy lenéznék bárkit is, mint azt valaki írta, és csak a pedagógusok lennének az értelmiség csúcsa, egyáltalán nem, ellenben azért ugye megengeded, hogy most már két tudományos fokozat után el tudjam dönteni ki hogyan merre, és nyilván nem alsótagozatos diákokra gondolok, na de a te stílusodhoz még csak értelmesnek se kell lenni, mert az minden ép eszű embert kiakaszt.

És van egy nagyon fontos dolog: én is szándékosan használtam, az "oktató" szót, ill. középiskolákban, ált. isk. felsőtagozatban tanár, alsóban tanító, de ne haragudjatok, egyszer és mindenkorra tegye már mindenki a helyére a "pedagógus" szó jelentését, mert tudod igaz, hogy nagyon régen voltak pedagógiai főiskolák, de én még nem láttam "pedagógus-oklevelet". Úgyhogy van itt egy jó nagy fogalomzavar, amit nem ártana tisztázni, de ezt hadd ne én tegyem meg, úgyis olyan okos vagy, gondolom tudsz te mindent, és csak rossz beidegződésből használod ezt a szót.

Végül még a szellemi munka mérésének kérdésére térnék ki .. na ez aztán egy jó terület, de szerintem amikor akadémikusok próbálkoznak különböző elméletekkel, és mégis mindig csakis a szubjektivitáshoz tudnak jutni, akkro szerintem te olyan egyszerűen ne jelentsd ki, hogy márpedig te tudnád mérni. Mégis miben ? Ja persze, tudom már, neked ez is kilóra megy, elfelejtettem, és te aztán ha valaki, meg tudod állapítani, hogy márpedig egyetemlegesen az oktatás színvonala 20 éve csökken. Szerintem te itt sok minden összekeversz, mert Magyarországon nagyon is magas az oktatás színvonala, igaz ez a középsikolákra is már, és főleg igaz a felsőoktatás egy részére, ezt azért mondom így, mert sajnos valóban el kell ismernem, van köztük jó pár olyan ami inkább showhivatal-szinten működik mint felsőoktatási intézmény, de ez benne is van a köztudtaban és aki kicsit is mozog ebben a körben akár diákként akár más érintettként, pontosan tudja, melyik intézmény mennyit ér. Leginkább vidéki főiskolák (amelyek ugye most már nem olyan biztos, hogy valóban főiskolák, de a besorolása akkor is annak a szintnek felel meg) tudnak borzalmasak lenni, azért azok az intézmények, amelyek megkapták vagyis kivívták maguknak az egyetemi rangot, azok azért hidd el, nyugodtan kiállják a próbát nagyon neves ny-e-i egyetemekkel ! Sőt ! Te szerintem inkább arra gondoltál, hogy nem annyira gyakorlatorientált ma magyarorszégon a képzés, és ebben van valami, elismerem, de az elméletet tekintve, hidd el, nagyon magasan verünk itt sok mindenkit, és pont külföldi diákoktól hallom, hogy azért ha őszinték akarnak lenni, akkor meg kell mondaniuk, a magyar színvonal jóval magasabb és az egyetem bizony jóval nehezebb mind náluk (hallottam ezt eddig francia, spanyol, görög, német , norvég és amerikai diáktól is !!). Úgyhogy én nagyon nem vagyok híve annajk, hogy verjük szét a jelenlegi rendszert ill. hogy minden agyatlan módszerrel próbáljuk meg mérni a teljestíményt, ez közel sem olyan egyszerű kérdés, leginkább humán szakokon nem !Nyilván neked erről is más a véleményed, oké, megteheted, de azért az nem 100%-ra biztos, hogy igazad is van, valahogy ezt kéne elfogadnod és nem pedig kiosztanod itt mindenkit aki a "pedagógusok" mellett száll a ringbe ! Nekem meg pont az az érzésem, amit rám akartok itt kenni, azaz,, hogy te próbálod úgy beállítani, hogy a "pedagógusok" semmit nem érnek (na sok esetben persze van is benne igazság, tudom én ezt, de ez más "szakmáknál" is így van), és te osztod az észt, na és ez valahogy minimum nem szimpi de tovább megyek, és uyge egy értelmes embernek mindig vannak kételyei és tudja hogy a világ nem fehér és fekete, a te beírásaid alapján viszont nagyon is az.
Áruld már el nekem légy szíves, te például hogyan tudnál mérni egy gimnáziumi tanárt ? Milyen módszered lenne, amikor talán az egyik legnehezebb tanári feladat a kamaszokkal foglalkozni, egyetemen ugye már csak leadom az anyagot és kész na persze áll mögötte rengeteg minden, de lényeg, hogy az anyagra kell koncentrálni. Na ugyanez nem mondható el középiskolás diákokkal kapcsolatban, ahol majd talán a diák 30 éves kora körül fog eldőlni mégis milyen hatással volt rá XY tanára, hiszen ott egy jóval összetettebb feladattal, hivatással kell számolni, nem csupán az anyag leadásával, ott bizony nagyon visszaköszön hogyan bánsz a diák lelkével ! És ez az ami nem mindegy, és ami nagyon nehezen és nagyon árnyaltan lehetne csak mérhető, hosszú távú utánkövetéssel.
Kb ennyi lenne, üdv:
Kriszti

the big cat # 2007.07.06. 20:40

A határvonalat meghúzza a törvény, a fizetésnélküli szabadság első évére jár szabadság és pont. és pontosan, a szabadság a pihenést szolgálja, és ugye anyuka nemigen tud pihenni az alatt az első év alatt...az más kérdés, hoyg ezt miért ponta munkáltatónak kell fizetnie, de erre az indok a társadalmi felelősségvállalásból a törvény erejénél fogva a munkáltatóra ruházott rész. Munkáltatóként mondom, hogy teljesen egyetértek vele.

efi99 # 2007.07.06. 20:37

the big cat
100 meg még jobb lenne, vagy 200. Valahol meg kell húzni azt a vonalat, akkor meg mit kell ilyen nyakatekert módon csűrni-csavarni, hogy a GYES mellett szabit is gyűjt, amit utólag kivesz. A szabadság azért van, hogy az ember évközben pihenjen, nem pedig azért, hogy gyűjtögessen, az irodában maradt x-1 ember meg még 2 hónapot szívjon.

the big cat # 2007.07.06. 20:31

Az még 40 plusz a gyerekkel, teljes fizetéssel, ettől lesz jobb.

the big cat # 2007.07.06. 20:30

Kedves Kriszti26, a stílusoddal próbálkozz az alsó tagozatban, ott utasítgathatod a diákokat, hogy elmondhatják-e egy témában a véleményüket, ez pedig itt egy nyilvános fórum, ha nem tetszik, nem kell olvasni.

Mivel én is szellemi munkát végzek, pontosan tudom, hogyan lehet mérni, és érdekes, hogy szinte mindet lehet is mérni, még a pedagógusokét is, és ez jól jelentkezik is az oktatás botrányos színvonalában. Persze erre is tudom a választ, kis pénz, kis foci, csak tudod, ez visszafelé is igaz.

És ráadásul vannak országok, akik kis pénzből előbb nagy focit, majd nagy pénzt csináltak, és közben nem volt siránkozás.

Nem kell szeméyles sértésnek venni, ha valaki nem tekinti szent tehénnek a pedagógusokat, és végre azt várná, hogy nyavajgás helyett megálljon a 20 éve tartó színvonalzuhanás, ha végre hasznos tudással lépnének ki a pályakezdők az oktatásból.

Képzeld én is készülök a saját munkámra otthon is, néha 3-4 órákat is, csak nekem eszmbe sem jut, hogy ezért pénzt kérjek. És jobb ha elhiszed, messze nem a pedagógus a szellemi munka csúcsa, telejsen fölösleges fetisizálni, rengeteg tanár barátom van, látom, hogyan és miként élnek, úgyhogy nem légből kapott a véleményem.

efi99 # 2007.07.06. 20:24

the big cat
senki nem mondta, hogy az a 3 év pihenés. De most őszintén mennyivel lesz neki/neked jobb pihentetőbb az a 3 év, ha utána, utólag kapsz még 40 napot?

Kriszti26
Te is visszafoghatnál egy kicsit. Az eszmefuttatásod közvetve ugyanis egészen pontosan azt jelenti, hogy mit jöttök ti itt kis léhűtők, nektek laza munkátok van, abból nyugodtan lehet nyomni heti 40-et is, bezzeg a pedagógus, az már döfi!

the big cat # 2007.07.06. 20:16

Én ugyan férfi vagyok, de épp egy 10 hónapos csöppség apja. ha neked az 1100 nap, az egyenlő a szabadsággal és a pihenéssel, akkor javaslom vállaj gyereket, és neked is meglesz a vakációd.

a 3 év GYEs talán hosszabb, mint általában szokott lenni, de ennél jobb döntés sohase legyen a jogalkotásban. Az egész társadalom, í ebnne a munkáltatók elsőrendű érdeke is a gyermekvállalás, az e cél érdekében meghozott szabályok közül talán ez az egy az, ami van olyan jó, mint ami egy rendes felelőségteljes társadalomban elvárható lenne a szociális rendszertől. Így ez nem csak jogos, de morálisan is bombabiztos alapokon áll, tehát igazságos is. És nem inden munkáltató szívja a fogát, vannak olyanok is, ahol a GYES-ről visszatérőket tárt karokkal várják, ahol szülési segélyt adnak, és támogatják a visszatérő anyukák részmunakidős visszatérését, mert ebben is bőven meg lehet találni a gazdaságos megoldásokat, ami mindkét fél érdekét jól szolgálja.

Kriszti26 # 2007.07.06. 20:12

the big cat !

Fogd már vissza magad légy oly szíves ! Válogasd már meg milyen hangnemben, stílusban írogatsz be, és az agresszivitásodat valahol máshol éld ki !
Nem szeretnék belemenni minden felhozott témába, de szóval azért a tanárok által megtartott órát ne hasonlítsa már senki mondjuk a fűtésszerelőjéhez, nem mintha egy cseppet is lenézném őket, csak éppen teljesen más típusú munkáról van szó. Vajon szerinted a felsőoktatásban egy elismert oktatónak miért van mindössze heti pár órája ?? Csak azért, mert nem biztos, hogy annyira amennyiség számít, hanem lehet, hogy arra a heti 3-4 órára ő akár több hetet is készül !! Bizony ám ! Lehet hogy neked ez újdonság, de azért ne akard már légyszi a szellemi munkát is a végén még kilóban márni, ez nem arról szól, hogy 40 óra vagy 20 óra, hanem bizony 10 óra mögött is állhat nagyon sok órányi felkészülés az oktató részéről.
De nem is ez zavar itt ahogy olvasgatok, hanem az igen agresszív stílusod ! Nem mártírkodik itt senki, de bizony van abban valami amit a másik fél mondogat, és ha engem mint nemrég óta a felsőoktatásban oktatót kérdezel, akkor a heti 20 órát is irreálisan soknak tartom, és csak az lesz az eredménye, hogy itt csupán mennyiségre megy minden, a minőség pedig szépen egyre jobban elmarad, végül is minek az ??
Nekem vannak olyan előadásaim amire akár napokig készülök (egyetlen órára !!!), és még mindig nem érzem teljesen felkészültnek magam, úgyhogy légy szíves ne nézd hülyének a tanárokat, nem véletlen ez a sok "siránkozás", az egy dolog, hogy te nem látsz bele, és nem tudod felfogni miről van szó !!
Üdvözöllek, és tényleg vegyél már vissza magadból, még egyszer kérlek ! Véleményed lehet, csak egy kicsit a stílusodat finomíthatnád !
Kriszti

efi99 # 2007.07.06. 20:09

Lehet, félreérthető voltam, de egyébként sem tartozik a témához végülis, az 1100 nap az a 3 év GYES (ami köztudottan európai viszonylatban is igen hosszú) erre jönne a "jogosan felhelmozott" szabadság. Meg a csodálkozás, hogy a munkáltatók szívják aztán a fogukat...
De ez csak annyiban kapcsolódott a témához, hogy szerintem ez a szabi sem túl igazságos, mint a pedagógus 50-60 napja.

the big cat # 2007.07.06. 20:00

Vissza élni mindig fognak a jogszabályokkal, de ez nem pedagógusfüggő dolog, és amúgy mindenkire vonatkozik, ha nem teszik a helyzete, menjen, legyen ő is tanár, ha annyira jó az az 1100 nap szabi, meg az alacsony keresetek és akkor megkapta amire irigykedett:)

efi99 # 2007.07.06. 19:52

Dehogy nincs. Tudom, hogy törvény van róla, csak böki a csőrömet, hogy amíg másnak patikamérleggel mérik (pláne Mo-on), addig az 1100 napot megfejelik nekik egy pár tucattal a semmi után, mintha nem lenne már mindegy 3-4-5 év után. Aztán ha az is letelt, a gyereket ügyesen beadja óvodába - áá, nem előtte - aki persze második nap már beteg - 2 hét betegszabi 1 munkanap után.

the big cat # 2007.07.06. 19:43

Arról a törvény rendelkezik, kinek és hoygan jár a szabi, és a GYES-ről visszatérőnek ki kell adni még az 1000 nap szabiját is haladéktalanul, és ezzel nincs is semmi baj.

efi99 # 2007.07.06. 19:40

GyES alatt összehalmozódott 1000 nap szabi kivételével kezdeni a munkát 3 év után, kedvencem... Az ember azt gondolná. hogy szabi annak jár, aki dolgozik.

the big cat # 2007.07.06. 19:28

jajjnemár! Szó sincs itt irigykedésről, csak a szánalmas állandó mártikodásból van már elegem.

Eszembe sincs pedagógusnak menni, én nem lennék jó arra a pályára, nem akarom kipróbálni, de aki azt választotta, az legyen már olyan szives és nyugodjon bele, hogy minden pályának vannak előnyei és hátrányai, és ha az adott szakma nem teszik, akkor tessék másikat választani.

gixer # 2007.07.06. 19:15

Érdekes egy polémia ez...
De ma minden hülyéből lehet pedagógus - én is az vagyok, három diplomámból kettő erről szól.
És bevallom, három gyerek mellett engem csak a szabadság, leginkább a nyári szünet tart a pályán.
Meg lehet próbálni mindenkinek, milyen más gyerekét nevelni - mert sajna az időnk, a tanórák egyre jelentősebb része neveléssel, a családból hozott hiányosságok pótlásával, és nem oktatással telik.
Én nem sírok pedagógusként, de a jogaimat kikövetelem - nekem GYES-ről visszatérve számolták el két és fél hónappal a szabim, utáltak is érte, hogy rájöttem.
És nem irigykedni kell - meg lehet próbálni!

the big cat # 2007.07.06. 19:04

Japánban és Kóreában, avilág legerősebb oktatási rendszereiben simán tanítanak 40 óra körül...

nem az számít, hogy mit álmodunk, hanem, hogy mire van pénzünk. A mai rendszer pazarló és rossz.

nyusz66 # 2007.07.06. 16:44

Vettem a fáradtságot, és utánakerestem, más országokban mennyi órát tanítanak a pedagógusok kötelezően. Ez általában 25 óra. Nem 40!

Jelenleg a törvény szerint 22+2=24 órát tanít ma magyarországon kötelezően egy pedagógus, de jövőre ezt tovább emelik.
Szóval mi a problémád ezzel? És melyik ország az, ahol sikeres oktatási rendszert működtetnek heti 40 órás tanítás mellett?

nyusz66 # 2007.07.06. 14:53

Big Cat!

Elhiszem, hogy a kormány elintézi a 75%-25% elosztását. Azt is elhiszem, hogy így kevesebb pedagógus kell majd ugyanannyi gyerekhez.
Csak azt nem hiszem el - és szerintem te sem gondolhattad komolyan - hogy akkor aztán majd azt mondja a kormány "Na, jó, akkor most felemelem a pedagógusok fizetését a duplájára".
Mert az igaz, hogy kevesebb pedagógussal, magasabb fizetést is lehetne adni, úgy, hogy a rendszer fenntartási költségei nem nőnek. De mennyivel vonzóbb a kormány számára, ha inkább csökkennek a fenntartási költségek!
Ne dédelgess álmokat, attól, hogy kevesebb pedagógus kell majd, még nem fognak többet fizetni.

monalisa1 # 2007.07.06. 13:52

Regionális tanárképző főiskola, a frissen végzettek 80-90 százaléka nem tud elhelyezkedni = jelentős a túlképzés! (Mondhatni azért ültek a padban még 3-4 évet mert az érettségi után nemigen tudtak magukkal mit kezdeni.)

the big cat # 2007.07.06. 11:55

Abból, hogyha valamiből hiány van, azért többet fizetnek. és azért nem haladnak erre a dolgok, mert túl sok (és többségében siralmas felkészültségű, elhivatottság nélküli) pedagógus van.

Viszonylag egyszerűen felfogható, hogyha a pedagógusnak nem 50-50%-ban lehet órát tartani, és "felkészülni, hanem mondjuk 75-25%-ban akkor 1/4-del kevesebb pedagógusra lesz szükség, az osztálylétszámok ugyanazok, és a a megmaradó pedagógusok fizetése 1/3-dal nőhet úgy, hogy a rendszer összköltsége nem változik. És akkro még nem is beszéltem arról, hogy mondjuk a fizetett szabadságot leszorítanánk annnyira, mint amennyi mindenki másnak is jár.

És nem kell semmiféle kamu, hogy ez majd hogy rombadönti az oktatást, a világ legjobb oktatási rendszerrel rendelkező országaiban ezeket az elvárásokat messze fölülmúló követelmények vannak, sokkal magasabb fizetések, és sokkal kevesebbb siránkozás. Igaz arányában jelentősen kevesebb, ám annál jobban képzett és felkészült oktató.

nyusz66 # 2007.07.06. 11:09

Kevesebb tanár=magasabb osztálylétszámok=magasabb színvonalú oktatás?
:D :D :D

És vajon miből gondolod, hogy, ha kevesebb pedagógus lesz, attól majd több lesz a fizetésük? Egyelőre nem efelé haladnak a dolgok, ugyanis a pedagógusok nem a piaci szférában dolgoznak. Én nem vagyok olyan optimista, hogy azt higgyem, hogy, ha kevesebb pedagógus lesz, akkor majd emelik a béreket...

the big cat # 2007.07.06. 11:03

Kedves Nyusz, fölösleges elterelni a témát, és valami egész mással vitatkozni, mint amit én felvetettem (ugye még véletlenül sem azokat a foglalkozásokat említtem, amit te, és így az egész érvelésed hamis). Ha nincs érved, akkro tényleg inkább hagyd abba, de nekem nagyon elegem van már abból, hogy ebben az országban bizonyos csoportok valami érthetetlen módon úgy képzelik, nekik kiváltságok járnának a többiekhez képest. Hát nem járnak. ha nem tetszik, mást kell csinálni, ha sokkal kevesebb tanár lesz, több lesz a fizetésük ez ennyire egyszerű. és a színvonal is nőni fog, mert több fizetésért már a jobbak nem a pályaelhagyáson fognak gondolkodni.

efi99 # 2007.07.06. 08:12

Nem próbálom, nagybátyám, nagynéném, vmint a lányuk is tanár. Látom-hallom-tapasztalom eleget. Részemről is lezárva.