Gyed Extra


vaczkor... # 2016.03.30. 12:31

starlight 2016.03.30. 13:10
Tisztelt Jogi Fórum.
Jelenleg GYED-en vagyok, és újabb babát várok, azonban a baba már nem GYED-be, hanem GYES-be születne.
Kérdésem, hogy az új babára CSED és GYED (mivel munkahelyem megvan, gondolom jogosultságom sem szűnik meg) mi alapján lenne számítva (szerződéses bér, minimálbér kétszerese), és milyen lépéseket kell tennem, hogy az ellátásokat megkapjam.
GYED extra keretében az egyik babára a GYES-t megtartanám, míg az új babára CSED-et és GYED-et igényelnék.
Természetesen a terhesség tényét a munkáltatómmal közölni fogom, és a CSED-et a szülés várható időpontja előtt 1 hónappal igényelném.
Igy is marad azonban 2-6 hét, ahol GYES-en lennék, esetleg vegyem ki felgyülemlett szabadságomat, vagy elmehetek táppénzre? Hogyan tudom a lehető legjobban érvényesíteni az anyagi ellátásokat? (új CSED, GYED). Az hogy GYES-be, táppénzbe, vagy fizetett szabadságba (azaz bérezett napba) születik az új gyermek befolyásoló tényező-e? Nyilvánvalóan 180 bérezett napom semmiképpen sem lesz.
Sok helyen olvasom, hogy egy bérezett napnak kell lennie az újabb baba estén a CSED/GYED jogosultsághoz. Akkor a jelenlegi GYED lejárta után egy napot ki kéne vennem (ezt természetesen 30 nappal korábban kellene munkáltatóval közölni), mivel a terhességet előtte bejelenteném védettségem van igaz? majd a GYEST az előző gyermekre e fizetett nap másnapjától igényelném, az újabb CSED-et pedig a szülést megelőző 28. naptól.

Tisztelt Kérdező!

Az Ön által feltett, viszonylag összetett kérdésre –tekintettel az egészségbiztosítás viszonylag bonyolult szabályozására – jelen fórum keretei között, írásban teljeskörű tájékoztatást adni nem lehet.

Bonyolítja a helyzetet, hogy rengeteg ha így, ha úgy szerepel a kérdésében, amelynek külön-külön történő kifejtése írásban oldalakat venne igénybe.

Hasonló okokból a „hogyan járnék jobban” kérdésekre sem szoktunk válaszolni.


Javaslom, hogy kérdéseivel keresse meg a egészségbiztosító osztályvezetőjét és beszéljék át a lehetőségeit. (Ezzel kapcsolatban a válasz végén talál egy tájékoztatót.)

A táppénz, csed, gyed kiszámítása egy bonyolult folyamat, melynek összefoglalóját bemásolom, talán segít az eligazodásban.

Azt írja: Sok helyen olvasom, hogy egy bérezett napnak kell lennie az újabb baba estén a CSED/GYED jogosultsághoz. Ez nem igaz. Összekeveri azzal esettel, amikor a GYED-en lévő anyuka a GYED mellett táppénzt is szeretne igénybe venni.

A táppénz, csed, gyed ellátások kiszámítása egy bonyolult folyamat, melynek a jogi alapját az 1997. évi LXXXIII. törvény 42-48 szakaszai szabályozzák, melynek leegyszerűsített változata így szól:

Táppénz
számítási sorrend 2015.07.01-től

az 1997. évi LXXXIII. törvény és a 2015/1. számú, valamint a 2015/2. számú, a TB kifizetőhelyek részére kiadott OEP Tájékoztató alapján

http://www.oep.hu/…_reszere.pdf
http://www.oep.hu/…ekoztato.pdf

Fontos, hogy csak a jelen jogviszonyban elért keresetet lehet figyelembe venni, egy előző munkáltatónál elért jövedelem nem alapja az egészségbiztosítási pénzbeli ellátásnak!

Az egészségbiztosítás pénzbeli ellátásai és a baleseti táppénz összegének megállapításánál az ellátásra való jogosultság kezdő napján fennálló biztosítási jogviszonyban, a személyi jövedelemadó előleg megállapításához, a NAV felé bevallott jövedelmet kell figyelembe venni.
2015. január 1-jétől tehát, csak azon pénzbeli egészségbiztosítási járulékalapot képező jövedelem vehető figyelembe az egészségbiztosítási pénzbeli ellátások és a baleseti táppénz naptári napi összegének megállapítása során, amely pénzbeli egészségbiztosítási járulékalapot képező jövedelem a számítási időszakban a NAV felé bevallásra került. (Ebtv. 5/C. és 39/A. §):

Táppénz
számítási sorrend 2015.07.01-től

  1. A jogosultságot közvetlenül megelőző harmadik hónap utolsó napjától visszafelé számított 180 napi jövedelem. Ha nincs:
  2. A jogosultságot közvetlenül megelőző harmadik hónap utolsó napjától visszafelé számított 120 napi jövedelem. (Ha van legalább 180 napi, Tbj. 5. § szerinti folyamatos biztosításban töltött ideje. A folyamatos biztosítási időbe nem számít bele a biztosítás szünetelésének az ideje és pl. az az idő, amikor az igénylő az álláskeresési támogatás szünetelése alatt részesül CSED-ben, GYED-ben, GYES-ben) Ha nincs:

Vizsgálni kell, hogy van-e 180 napi folyamatos biztosításban töltött ideje.

3/A Ha van: A tényleges jövedelem lesz az ellátás alapja, korlát nincs csak a tp plafon. (Tényleges jövedelemnél legalább 30 napi jövedelem szükséges.) Ha nincs legalább 30 napi jövedelme, csak ettől kevesebb (pl. 29 napi) az alap a szerződés szerinti jövedelem. Korlát ekkor sincs csak a tp plafon.
(Amikor a jogszabály a nap szót használja az alatt naptári napot kell érteni. Ha a jogalkotó munkanapra gondolt, úgy a jogszabály a munkanap szót használja.)
(Táppénz plafon alatt az Ebtv. 48. § (7) bekezdésében szereplő, a jogosultság kezdő napján érvényes minimálbér kétszeresének a 30-ad részét értjük.)

3/B Ha nincs: A tényleges jövedelem lesz az ellátás alapja, de van korlát. Korlát a minimálbér. (Tényleges jövedelemnél legalább 30 napi jövedelem szükséges.) Ha nincs legalább 30 napi jövedelme, csak attól kevesebb (pl. 29 napi, vagy 1 napi) jövedelme a táppénz alapja a szerződés szerinti jövedelem lesz. Korlát ebben az esetben is van. Korlát a minimálbér.

4. Előny/kedvezmény szabály:

Ha valakinek nincs 180 bérezett napja (tényleges jövedelme) vizsgálni kell ennek az okát.

Ha az irányadó időszakban azért nincs 180 bérezett napja (tényleges jövedelme), mert legkevesebb 180 napig táppénzben, CSED-ben, vagy GYED-ben részesült a táppénzét és/vagy a GYED-et a jelen, elbírálandó ellátást megelőzően utolsóként megállapított eb. ellátás alapján kell megállapítani, azaz ezt kell hasonlítani a szerződés szerinti jövedelemmel és amelyik kedvezőbb, azzal kell adni. Ha tehát a fentiek miatt nincs 180 bérezett napja az alap az előző ellátás alapja, vagy a szerződés szerinti jövedelem. (A 120 napot, tényleges jövedelmet nem vizsgáljuk. A 180 napi időbe a méltányosságból megállapított ellátások időtartamát nem lehet figyelembe venni.)

CSED

  • csecsemőgondozási díj- (leánykori nevén terhességi-gyermekágyi segély, azaz thgy)

    alap számítási sorrend 2015.07.01-től

1.A jogosultságot közvetlenül megelőző harmadik hónap utolsó napjától visszafelé számított 180 napi jövedelem. (Ekkor a CSED összegének felső korlátja nincs.) Ha nincs:

2.A jogosultságot közvetlenül megelőző harmadik hónap utolsó napjától visszafelé számított 120 napi jövedelem. (Ha van legalább –Tbj. 5. § szerinti- 180 napi folyamatos biztosításban töltött ideje. Ekkor a CSED összegének felső korlátja nincs.) Ha nincs:

3. A tényleges jövedelem lesz az ellátás alapja. (Tényleges jövedelemnél legalább 30 napi jövedelem szükséges.) Korlát a minimálbér kétszerese.

4. Ha nincs az ellátás alapja a szerződés szerinti jövedelem. Korlát a minimálbér kétszerese.

5. Azon biztosítottaknál, akik 2015.06.30-át követően válnak jogosulttá CSED-re az alábbi előny/kedvezményszabályt kell alkalmazni.

Ha az anya a GYED, vagy GYES alatt, vagy a GYED/GYES megszűnését követő egy éven belül ismét szül az ezt megelőző gyermekre kapott CSED alapja magasabb, mint az újonnan született gyermekre az Ebtv. 42. § (2)–(4) bekezdés alapján (180 napi, 120 napi, vagy tényleges, ennek hiányában a szerződés szerinti jövedelem alapján) számított, csecsemőgondozási díj alapja, akkor ezen előző, magasabb alappal kell az új gyermekre járó CSED ellátást megállapítani.

Ez az un. kedvezőbb szabály viszont csak akkor alkalmazható, ha az anya nem váltott jogviszonyt, azaz most is ugyanott dolgozik, mint ahol akkor dolgozott, ahol az előző, magasabb összegű CSED-et megállapították. Amennyiben az anya munkahelyet változtatott az előző munkáltatónál elért CSED alapja hiába magasabb mint amit most állapítanának meg azt nem lehet figyelembe venni. (Fontos, hogy jogviszonyról és nem foglalkoztatóról van szó. Lehet valaki az önkormányzatnál kormánytisztviselő, majd közmunkás, a foglalkoztató ugyanaz, de a jogviszony változott.)

Szerződés szerinti havi jövedelem fogalma 2015.07.01-től:

 betegszabadságra jogosultak esetén az ellátásra való jogosultság kezdő napjának hónapjára számított távolléti díj, illetve az illetmény egy hónapra járó összege,

 egészségügyi szabadságra jogosultak esetében az ellátásra való jogosultság kezdő napjának hónapjára számított, egészségügyi szabadság idejére járó távolléti díj,

 egyéni és társas vállalkozók esetében a jogosultság kezdő napján érvényes minimálbér másfélszerese,

 a Tbj. 5. § (1) bekezdés g) pontja esetében a 30 napot meg nem haladó biztosítási jogviszony esetén az ellátásra való jogosultság kezdő napján érvényes minimálbér, egyéb esetben a jogviszony alapjául szolgáló szerződésben meghatározott díj,

 mezőgazdasági őstermelő esetében a jogosultság kezdő napján érvényes minimálbér;

(A CSED adóköteles, de abból sem egészségbiztosítási, sem nyugdíjjárulékot nem kell fizetni/levonni.)

Annak, aki az álláskeresési támogatás folyósításának az ideje, vagy a folyósítás szünetelése alatt (például az első gyermek után GYED-ben részesül az anya, és emiatt szünetel az álláskeresési támogatás folyósítása, és ezen időtartam alatt születik az újabb gyermek), vagy az álláskeresési támogatás folyósításának megszűnését követő 42 napon belül szül, annak a CSED összegét a jogosultság kezdőnapján érvényes minimálbér alapulvételével kell megállapítani, de az összeg nem haladhatja meg az álláskeresési támogatás, illetve vállalkozói járadék alapját képező összeg harmincad részét. (217/1997. (XII.1.) Kormányrendelet 26. §. (2)

GYED (gyermekgondozási díj) alap számítási sorrend 2015.07.01-től

1.A jogosultságot közvetlenül megelőző harmadik hónap utolsó napjától visszafelé számított 180 napi jövedelem. Ha nincs:

2.A jogosultságot közvetlenül megelőző harmadik hónap utolsó napjától visszafelé számított 120 napi jövedelem. (Ha van legalább –Tbj. 5. § szerinti- 180 napi folyamatos biztosításban töltött ideje.) Ha nincs:

Vizsgálni kell, hogy van-e 180 napi –Tbj. 5. § szerinti- folyamatos biztosításban töltött ideje.

3/A Ha van: A tényleges jövedelem lesz az ellátás alapja, korlát nincs csak a minimálbér kétszerese (GYED max). (Tényleges jövedelemnél legalább 30 napi jövedelem szükséges.) Ha nincs csak ettől kevesebb, az ellátás alapja a szerződés szerinti jövedelem. Korlát ekkor sincs csak a minimálbér kétszerese (GYED max).

3/B Ha nincs: 2015.07.01-től ekkor is a tényleges jövedelem lesz az ellátás alapja, korlát nincs csak a minimálbér kétszerese (GYED max) (Tényleges jövedelemnél legalább 30 napi jövedelem szükséges.) Ha nincs csak ettől kevesebb az alap a szerződés szerinti jövedelem.
4.Előny/kedvezmény szabály változás 2015.07.01-től:

Ha a gyermek gyermekgondozási díj vagy a gyermekgondozást segítő ellátás (leánykori nevén gyermekgondozási segély) igénybevétele alatt, vagy annak megszűnését követő egy éven belül születik, és az újabb gyermek születését megelőzően utolsóként született gyermek jogán megállapított csecsemőgondozási díj naptári napi alapja magasabb összegű, mint a 42/D. § (2) és (3) bekezdés alapján ( 180 napi, 120 napi, tényleges, szerződés szerinti jövedelemből) számított gyermekgondozási díj naptári napi alapja, akkor a magasabb naptári napi alap alapján kell az új gyermekre a GYED ellátást megállapítani.

Ez a szabály csak akkor alkalmazható, ha az utolsóként megállapított csecsemőgondozási díj alapja kizárólag a jogosultság kezdő napján fennálló jogviszonyban elért jövedelem figyelembevételével került megállapításra.

(Fontos, hogy jogviszonyról (munkaviszony, megbízásos jogviszony, vállalkozói jogviszony, közalkalmazotti jogviszony, kormánytisztviselői jogviszony stb.) és nem foglalkoztatóról van szó. Pl. Lehet valaki az önkormányzatnál közmunkás, majd közalkalmazott, vagy kormánytisztviselő a foglalkoztató ugyanaz, de a jogviszony változott.)

Annak, aki az álláskeresési támogatás folyósításának a szünetelése alatt válik GYED-re jogosulttá a GYED-et a jogosultság kezdőnapján érvényes minimálbér alapulvételével kell megállapítani, de az összeg nem haladhatja meg az álláskeresési támogatás, illetve vállalkozói járadék alapját képező összeg harmincad részét. (217/1997. (XII.1.) Kormányrendelet 26. §. (2)

(A GYED adóköteles, de abból egészségbiztosítási járulékot nem, viszont 10% nyugdíjjárulékot kell fizetni/levonni.)
2016.01.01-től minden, maximális összegben megállapított (korlátozott) GYED-et felül kell vizsgálni (meg kell emelni).

Az Ebtv. értelmében –egyben figyelemmel a közigazgatás szolgáltató jellegére is- az egészségbiztosítónak, és/vagy a társadalombiztosítási kifizetőhelyeknek –beleértve a Magyar Államkincstár Illetmény-számfejtési Irodáját is, mint a közszféra központi kifizetőhelyét- a dolgozók által befizetett járulékért cserébe nem csak az ellátások megállapítása és folyósítása a feladata, hanem a biztosítottak teljeskörű tájékoztatása is.

Erre hívta fel a figyelmet az Alapvető Jogok Biztosa is az OBH 135/2008 számú jelentésében, egyben javasolta az egészségügyi miniszternek, hogy a hatóságok, azaz egészségbiztosító és a Tb. kifizetőhelyek az eljárásuk során kellően alapos tájékoztatást adjanak az állampolgároknak.

Az ilyen tájékoztatás az ombudsman véleménye szerint nemcsak megelőzheti a félreértéseket és a későbbi jogvitákat, de egyúttal előfeltétele a jogorvoslathoz való jog gyakorlásának.

Ugyancsak a tájékoztatási kötelezettség fontosságát hangsúlyozza a KMREP (Közép-magyarországi Regionális Egészségbiztosítási Pénztár) 2009 februárjában kelt, a társadalombiztosítási kifizetőhelyeknek szóló 2009/1. számú kifizetőhelyi tájékoztatója. (3.oldal)

Az 1997. évi LXXXIII. törvény 5. § értelmében az egészségbiztosító tájékoztatja a biztosítottat jogairól és kötelezettségeiről, segítséget nyújt igénye érvényesítéséhez.

A fenti törvény végrehajtására kiadott 217/1997 (XII.1) kormányrendelet 39. § (3) szerint a kifizetőhely/egészségbiztosító az ügyfél kérelmére köteles tájékoztatást adni a megállapított pénzbeli ellátás összegének kiszámítása során figyelembe vett adatokról.

Éljen ezzel a lehetőséggel és kérje a munkáltató székhelye/telephelye szerinti megyei kormányhivatal családtámogatási és társadalombiztosítási főosztályának (leánykori nevén Megyei Egészségbiztosítási Pénztár) – vagy ha a közszférában dolgozik a Magyar Államkincstár Illetmény-számfejtési Irodájának, mint központi TB kifizetőhelynek - a segítségét, hogy a kérdéseire a választ, illetve az igényérvényesítéshez szükséges segítséget adják meg. (Előbbi elérhetőségét a kormányhivatal, utóbbi elérhetőségét a Magyar Államkincstár weblapján találja meg. A MÁK Illetmény-számfejtési Főosztályát ezen az elektronikus címen érheti el: illetmeny@allamkincstar.gov.hu )

Ezen túlmenően kérdéseit közvetlenül is felteheti az Országos Egészségbiztosítási Pénztár Pénzbeli Ellátási és Ellenőrzési Főosztálya munkatársainak a penzbeli@oep.hu, vagy az oep@oep.hu, e-mail címen, akik - az OEP főigazgatójának tájékoztatása szerint - készséggel állnak a biztosítottak rendelkezésére,illetve a tárgykör megjelölésével érdeklődhet a Kormányzati Ügyfélvonal 1818@1818.hu e-mail címén is.

Amennyiben akár a Magyar Államkincstár Illetmény-számfejtési Irodájának, mint központi kifizetőhelynek, akár a kormányhivatal családtámogatási és társadalombiztosítási főosztályának, akár a munkahelye TB kifizetőhelyi ügyintézőjének a munkájával (előírt tájékoztatás elmaradása, szükséges segítség meg nem adása, ügyintézési határidő be nem tartása, kamatfizetési kötelezettség nem teljesítése, jogorvoslati jog nem biztosítása stb.) nincs megelégedve, úgy panaszát elektronikusan az oep@oep.hu, és/vagy a penzbeli@oep.hu, ajánlott, tértivevényes levélben pedig a Budapest Váci út 73/A címre, az Országos Egészségbiztosítási Pénztár Főigazgatójának címezve küldheti meg.

starlight # 2016.03.30. 11:10

Tisztelt Jogi Fórum.

Jelenleg GYED-en vagyok, és újabb babát várok, azonban a baba már nem GYED-be, hanem GYES-be születne. Kérdésem, hogy az új babára CSED és GYED (mivel munkahelyem megvan, gondolom jogosultságom sem szűnik meg) mi alapján lenne számítva (szerződéses bér, minimálbér kétszerese), és milyen lépéseket kell tennem, hogy az ellátásokat megkapjam. GYED extra keretében az egyik babára a GYES-t megtartanám, mig az új babára CSED-et és GYED-et igényelnék. Természetesen a terhesség tényét a munáltatómmal közölni fogom, és a CSED-et a szülés várható időpontja előtt 1 hónappal igényelném. Igy is marad azonban 2-6 hét, ahol GYES-en lennék, esetleg vegyem ki felgyülemlett szabadságomat, vagy elmehetek táppénzre? Hogyan tudom a lehető legjobban érvényesíteni az anyagi ellátásokat? (új CSED, GYED). Az hogy GYES-be, táppénzbe, vagy fizetett szabadságba (azaz bérezett napba) születik az új gyermek befolyásoló tényező-e? Nyilvánvalóan 180 bérezett napom semmiképpen sem lesz. Sok helyen olvasom, hogy egy bérezett napnak kell lennie az újabb baba estén a CSED/GYED jogosultsághoz. Akkor a jelenlegi GYED lejárta után egy napot ki kéne vennem (ezt természetesen 30 nappal korábban kellene munkáltatóval közölni), mivel a terhességet előtte bejelenteném védettségem van igaz? majd a GYEST az előző gyermekre e fizetett nap másnapjától igényelném, az újabb CSED-et pedig a szülést megelőző 28. naptól.

Jereván # 2016.03.24. 08:25

Gret49 2016.03.23. 23:01

Tisztelt szakértő!
Kérdésem az lenne, hogy gyes igényléshez szükséges-e fizetés nélküli szabit igényelni mindenképpen, vagy miért fontos hogy igényeljem? Gyes-hez milyen papírok szükségesek? Kisfiam áprilisban lesz 2 éves, juniusban érkezik a teso, és a tesó megérkezéséig csak gyes-en leszek. És ha megszületik a tesó akkor már csed-en is leszek, meg kell szüntetnem a fizetés nélküli szabimat, akkor már nem kell hogy fizetés nélkülin legyek?

Előre köszönöm válaszát.

Mert a Munka Törvénykönyve előírja. (Hiányában a munkáltató nem tudja, hogy hivatalosan, milyen címen van távol, miért nem végez munkát....

A CSED idejére szülési szabadság illeti meg.

A gyakorlatban elégséges a szülés tényét bejelenteni illetve közölni, hogy ettől a naptól fiznélküli helyett szülési szabadságot vesz igénybe.

128. § A munkavállaló gyermeke harmadik életéve betöltéséig - a gyermek gondozása céljából - fizetés nélküli szabadságra jogosult, amelyet a munkavállaló kérésének megfelelő időpontban kell kiadni.

127. § (1)69 Az anya egybefüggő 24 hét szülési szabadságra jogosult azzal, hogy ebből két hetet köteles igénybe venni.
(2) A szülési szabadság annak a nőnek is jár, aki a gyermeket örökbefogadási szándékkal nevelésbe vette.
(3) A szülési szabadságot - eltérő megállapodás hiányában - úgy kell kiadni, hogy legfeljebb négy hét a szülés várható időpontja elé essen.

Jereván # 2016.03.24. 08:16

Tiphanne 2016.03.22. 22:38
Tisztelt Szakértő!
Az apuka által igényelni kívánt gyed-del kapcsolatban szeretnék érdeklődni:
Mivel az én gyermekem után 2014. októberi születése miatt igénybe vettem a 2015. októberéig a diplomás gyedet, ezért eddigi tudomásom szerint a kisgyermek 1 éves kora után, egészen a 3 éves koráig csak gyesre vagyok jogosult.
Azonban az idén jan. 1-jével hatályba lépő új jogszabályok alapján a 60 napos „büntető” szabály kedvező eltörlése miatt a kisgyermek vérszerinti apukája is igényelhetné továbbra a gyed-et?
A problémánk a gyed igénylésével kapcsolatban az az, hogy most akkor a kisgyermek születését (2014. októbere) megelőző 2 évre vonatkozó munkaviszony alapján lévő biztosítási időszakot kell igazolnia a férjemnek, vagy csak az igénylést megelőző (2016. márciusa) egy évre vonatkozó időszakot?
Ugyanis 2014. októbere előtt még nem dolgozott a férjem, viszont 2014. novemberétől folyamatosan van munkaviszonya.
Amennyiben igénybe tudja venni az apuka a gyed-et, akkor nekem az időközben folyósított gyes-t 2015. októberéig visszamenőleg vissza kell fizetnem az állam felé?
Kell-e tennem lemondó vagy egyéb nyilatkozatot, hogy az alanyi jogon járó gyes-ről le szeretnék mondani a gyed jövőbeli folyósítása miatt és ha igen, hova és kinek kell benyújtanom?
A NAV felé ezt követően milyen kötelezettségeink merülhetnek fel?
Köszönettel:
Tolnai anyuka

Apa esetében a szükséges 365 biztosításban töltött napot az általa folyósítási kezdőnapként megelőző két éven belül kell vizsgálni.

Amikor az apa benyújtja az igénylést csatolni kell hozzá az anya gyes lemondó nyilatkozatát. Lemondani attól a naptól kell amelyik naptól az apa igényli a GYED-et.

Mivel az igényt 6 hónapra visszamenőleg lehet érvényesíteni ha az apa a benyújtást megelőző mondjuk 1 hónappal korábbtól kéri a GYED-et és az anya ugyanezen a naptól lemond, illetve nyilatkozik arról, hogy a GYES túlfizetést visszafizeti akkor valóban a túlfizetést vissza kell fizetni.

Amennyiben nem kap GYES-t és más jogcímen sem jogosult eü-i szolgáltatásra a GYES megszűnését követően 45 napig még ellátják, de azt követően a NAV-nál jelentkeznie kell és meg kell fizetni az eü-i szolg. járulékot.

Az Ebtv. értelmében –egyben figyelemmel a közigazgatás szolgáltató jellegére is- az egészségbiztosítónak, és/vagy a társadalombiztosítási kifizetőhelyeknek –beleértve a Magyar Államkincstár Illetmény-számfejtési Irodáját is, mint a közszféra központi kifizetőhelyét- a dolgozók által befizetett járulékért cserébe nem csak az ellátások megállapítása és folyósítása a feladata, hanem a biztosítottak teljeskörű tájékoztatása is.

Erre hívta fel a figyelmet az Alapvető Jogok Biztosa is az OBH 135/2008 számú jelentésében, egyben javasolta az egészségügyi miniszternek, hogy a hatóságok, azaz egészségbiztosító és a Tb. kifizetőhelyek az eljárásuk során kellően alapos tájékoztatást adjanak az állampolgároknak.

Az ilyen tájékoztatás az ombudsman véleménye szerint nemcsak megelőzheti a félreértéseket és a későbbi jogvitákat, de egyúttal előfeltétele a jogorvoslathoz való jog gyakorlásának.

Ugyancsak a tájékoztatási kötelezettség fontosságát hangsúlyozza a KMREP (Közép-magyarországi Regionális Egészségbiztosítási Pénztár) 2009 februárjában kelt, a társadalombiztosítási kifizetőhelyeknek szóló 2009/1. számú kifizetőhelyi tájékoztatója. (3.oldal)

Az 1997. évi LXXXIII. törvény 5. § értelmében az egészségbiztosító tájékoztatja a biztosítottat jogairól és kötelezettségeiről, segítséget nyújt igénye érvényesítéséhez.

A fenti törvény végrehajtására kiadott 217/1997 (XII.1) kormányrendelet 39. § (3) szerint a kifizetőhely/egészségbiztosító az ügyfél kérelmére köteles tájékoztatást adni a megállapított pénzbeli ellátás összegének kiszámítása során figyelembe vett adatokról.

Éljen ezzel a lehetőséggel és kérje a munkáltató székhelye/telephelye szerinti megyei kormányhivatal családtámogatási és társadalombiztosítási főosztályának (leánykori nevén Megyei Egészségbiztosítási Pénztár) – vagy ha a közszférában dolgozik a Magyar Államkincstár Illetmény-számfejtési Irodájának, mint központi TB kifizetőhelynek - a segítségét, hogy a kérdéseire a választ, illetve az igényérvényesítéshez szükséges segítséget adják meg. (Előbbi elérhetőségét a kormányhivatal, utóbbi elérhetőségét a Magyar Államkincstár weblapján találja meg. A MÁK Illetmény-számfejtési Főosztályát ezen az elektronikus címen érheti el: illetmeny@allamkincstar.gov.hu )

Ezen túlmenően kérdéseit közvetlenül is felteheti az Országos Egészségbiztosítási Pénztár Pénzbeli Ellátási és Ellenőrzési Főosztálya munkatársainak a penzbeli@oep.hu, vagy az oep@oep.hu, e-mail címen, akik - az OEP főigazgatójának tájékoztatása szerint - készséggel állnak a biztosítottak rendelkezésére,illetve a tárgykör megjelölésével érdeklődhet a Kormányzati Ügyfélvonal 1818@1818.hu e-mail címén is.

Amennyiben akár a Magyar Államkincstár Illetmény-számfejtési Irodájának, mint központi kifizetőhelynek, akár a kormányhivatal családtámogatási és társadalombiztosítási főosztályának, akár a munkahelye TB kifizetőhelyi ügyintézőjének a munkájával (előírt tájékoztatás elmaradása, szükséges segítség meg nem adása, ügyintézési határidő be nem tartása, kamatfizetési kötelezettség nem teljesítése, jogorvoslati jog nem biztosítása stb.) nincs megelégedve, úgy panaszát elektronikusan az oep@oep.hu, és/vagy a penzbeli@oep.hu, ajánlott, tértivevényes levélben pedig a Budapest Váci út 73/A címre, az Országos Egészségbiztosítási Pénztár Főigazgatójának címezve küldheti meg.

Jereván # 2016.03.24. 08:06

ANI8507 2016.03.22. 15:14
Tisztelt Szakértő!
Jelenleg GYED-en vagyok itthon 15 hónapos kisfiammal. Most 8hetes kismama vagyok ismét. Közöltem a várandóságomat a munkáltatómmal,és kértem, hogy az elmaradt szabadságomból adjanak ki néhány napot,hogy aztán a táppénzt igénybe tudjam venni. Erre ők azt válaszolták,hogy ezt a cég nem támogatja, biztos van olyan munkahely amelyik igen,de nem kötelezhetők rá, hogy kiadják a meglévő szabadságom, mivel, hogy ismét várandós vagyok nem vagyok munkaképes.Valóban így van,hogy nem kötelesek kiadni a szabadságom vagy esetleg tehetek valamit?
Válaszát köszönöm!

Valóban.

123. § (1) A szabadságot esedékességének évében kell kiadni.
(2) A szabadságot, ha a munkaviszony október elsején vagy azt követően kezdődött, a munkáltató az esedékességet követő év március 31-ig adhatja ki.
(3) A szabadságot, ha a munkavállaló oldalán felmerült ok miatt -(PL. CSED, GYED, GYES, táppénz stb.)- nem lehetett az (1) bekezdésben meghatározottak szerint kiadni, az ok megszűnésétől számított hatvan napon belül ki kell adni.

128. § A munkavállaló gyermeke harmadik életéve betöltéséig - a gyermek gondozása céljából - fizetés nélküli szabadságra jogosult, amelyet a munkavállaló kérésének megfelelő időpontban kell kiadni.

133. § (1) A munkavállaló a fizetés nélküli szabadság igénybevételét legalább tizenöt nappal korábban írásban köteles bejelenteni.
(2) A fizetés nélküli szabadság a munkavállaló által megjelölt időpontban, de legkorábban a szabadság megszüntetésére irányuló jognyilatkozat közlésétől számított harmincadik napon szűnik meg.

Gret49 # 2016.03.23. 22:01

Tisztelt szakértő!
Kérdésem az lenne, hogy gyes igényléshez szükséges-e fizetés nélküli szabit igényelni mindenképpen, vagy miért fontos hogy igényeljem? Gyes-hez milyen papírok szükségesek? Kisfiam áprilisban lesz 2 éves, juniusban érkezik a teso, és a tesó megérkezéséig csak gyes-en leszek. És ha megszületik a tesó akkor már csed-en is leszek, meg kell szüntetnem a fizetés nélküli szabimat, akkor már nem kell hogy fizetés nélkülin legyek?

Előre köszönöm válaszát.

Tiphanne # 2016.03.22. 21:38

Tisztelt Szakértő!

Az apuka által igényelni kívánt gyed-del kapcsolatban szeretnék érdeklődni:
Mivel az én gyermekem után 2014. októberi születése miatt igénybe vettem a 2015. októberéig a diplomás gyedet, ezért eddigi tudomásom szerint a kisgyermek 1 éves kora után, egészen a 3 éves koráig csak gyesre vagyok jogosult.
Azonban az idén jan. 1-jével hatályba lépő új jogszabályok alapján a 60 napos „büntető” szabály kedvező eltörlése miatt a kisgyermek vérszerinti apukája is igényelhetné továbbra a gyed-et?

A problémánk a gyed igénylésével kapcsolatban az az, hogy most akkor a kisgyermek születését (2014. októbere) megelőző 2 évre vonatkozó munkaviszony alapján lévő biztosítási időszakot kell igazolnia a férjemnek, vagy csak az igénylést megelőző (2016. márciusa) egy évre vonatkozó időszakot?
Ugyanis 2014. októbere előtt még nem dolgozott a férjem, viszont 2014. novemberétől folyamatosan van munkaviszonya.

Amennyiben igénybe tudja venni az apuka a gyed-et, akkor nekem az időközben folyósított gyes-t 2015. októberéig visszamenőleg vissza kell fizetnem az állam felé?
Kell-e tennem lemondó vagy egyéb nyilatkozatot, hogy az alanyi jogon járó gyes-ről le szeretnék mondani a gyed jövőbeli folyósítása miatt és ha igen, hova és kinek kell benyújtanom?
A NAV felé ezt követően milyen kötelezettségeink merülhetnek fel?

Köszönettel:

Tolnai anyuka

ANI8507 # 2016.03.22. 14:14

Tisztelt Szakértő!

Jelenleg GYED-en vagyok itthon 15hónapis kisfiammal.Most 8hetes kismama vagyok ismét.Közöltem a várandóságomat a munkáltatómmal,és kértem,hogy az elmaradt szabadságomból adjanak ki néhány napot,hogy aztán a táppénzt igénybe tudjam venni.Erre ők azt válaszolták,hogy ezt a cég nem támogatja,biztos van olyan munkahely amelyik igen,de nem kötelezhetők rá,hogy kiadják a meglévő szabadságom,mivel,hogy ismét várandós vagyok nem vagyok munkaképes.Valóban így van,hogy nem kötelesek kiadni a szabadságom vagy esetleg tehetek valamit?
Válaszát köszönöm!

monoszkop # 2016.03.21. 10:07

jozsefp 2016.03.17. 00:21

Tisztelt Szakértő!

A segítségét szeretném kérni a következőben.
Feleségemet 5 év után küldték el a cégtől.
A munkában töltött utolsó napja február 29.-e volt.
A munkáltató kifizette neki a 2 hónap végkielégítést, és a 45 napos felmondási időt is.
Jelen pillanatban úgy néz ki,hogy hiába nem dolgozik, még április elejéig a cég kifizetett minden járulékot, amíg le nem telik a 45 nap.
Mi szerettünk volna még egy babát, terveztük is erre az évre, de így, hogy felmondtak a feleségemnek már nem merünk még belevágni.
Most egy bejelentett munkahelyet keresünk, hogy pár hónapig biztosítva legyen, és utána jöhetne a baba.
Most mennyit kellene dolgoznia a feleségemnek, hogy utána táppénzre el tudjon menni szülés előtt?

És egy kérdés még motoszkál a fejemben. Most,hogy április elejéig biztosítva van a feleségem, hiába nem dolgozik, mert a felmondási időt is megváltotta a munkáltató, mi történt volna, ha teherbe esik a feleségem? Nincs munkahelye, de mégis van még papíron? Van biztosítása április elejéig, de mégse mehetett volna táppénzre?
Köszönöm előre is a válaszát.

  • Táppénzre az jogosult, aki biztosított. (Munkaviszonyban áll.)
  • Fontos, hogy az előző jogviszony megszűnése és az új létesítése között ne legyen 30 napnál hosszabb megszakítás.
  • 30 napnál hosszabb megszakítás esetén ugyanis csak annyi nap táppénzre jogosult, ahány napot az új munkahelyén dolgozik a keresőképtelenséget megelőzően.
  • Aki a munkaviszony alatt a teljes keresetét megkapja -keresetveszteség hiányában- táppénzre nem jogosult. A táppénz ugyanis keresetpótló juttatás, a betegség, terhesség stb. miatti elmaradt keresetet hivatott pótolni.
monoszkop # 2016.03.21. 09:59

Ritta81 2016.03.12. 06:34

Tisztelt Szakértő! 2016.02.04-én gyed extra mellett elkezdtem 8 órában dolgozni. Gyermekem 2015.12.19-én töltötte be az egy évet. 2015 novemberében elkezdtük a beszoktatást. Sajnos mostanra kiderült azonban, hogy nem bírja a közösséget, sokat beteg. A gyermekorvos mindenképp szeretné, ha kivennénk bölcsiből. Így szeretnék otthon maradni vele megint, nem tudom, hogy lehetséges-e, illetve ha igen, mi az elintézés menete. Válaszát köszönöm!

A Munka Törvénykönyvében biztosított lehetőségre hivatkozva ismét kérjen fizetésnélküli szabadságot, amelyet a munkáltató köteles engedélyezni.

jozsefp # 2016.03.16. 23:21

Tisztelt Szakértő!

A segítségét szeretném kérni a következőben.
Feleségemet 5 év után küldték el a cégtől.
A munkában töltött utolsó napja február 29.-e volt.
A munkáltató kifizette neki a 2 hónap végkielégítést, és a 45 napos felmondási időt is.
Jelen pillanatban úgy néz ki,hogy hiába nem dolgozik, még április elejéig a cég kifizetett minden járulékot, amíg le nem telik a 45 nap.
Mi szerettünk volna még egy babát, terveztük is erre az évre, de így, hogy felmondtak a feleségemnek már nem merünk még belevágni.
Most egy bejelentett munkahelyet keresünk, hogy pár hónapig biztosítva legyen, és utána jöhetne a baba.
Most mennyit kellene dolgoznia a feleségemnek, hogy utána táppénzre el tudjon menni szülés előtt?
És egy kérdés még motoszkál a fejemben. Most,hogy április elejéig biztosítva van a feleségem, hiába nem dolgozik, mert a felmondási időt is megváltotta a munkáltató, mi történt volna, ha teherbe esik a feleségem? Nincs munkahelye, de mégis van még papíron? Van biztosítása április elejéig, de mégse mehetett volna táppénzre?
Köszönöm előre is a válaszát.

Ritta81 # 2016.03.12. 05:34

Tisztelt Szakértő! 2016.02.04-én gyed extra mellett elkezdtem 8 órában dolgozni. Gyermekem 2015.12.19-én töltötte be az egy évet. 2015 novemberében elkezdtük a beszoktatást. Sajnos mostanra kiderült azonban, hogy nem bírja a közösséget, sokat beteg. A gyermekorvos mindenképp szeretné, ha kivennénk bölcsiből. Így szeretnék otthon maradni vele megint, nem tudom, hogy lehetséges-e, illetve ha igen, mi az elintézés menete. Válaszát köszönöm!

sortie # 2016.03.09. 13:58

nitta89 2016.03.09. 14:37
Tisztelt Szakértő!
Segítségét szeretném kérni a következő kérdésben!
Kisfiam 6 hónapos, gyeden vagyok már vele. Tervezünk kis tesót de nem vagyok vagyok pontosan tisztában vele hogy a gyed extra csak akkor jár ha fiam 2. életévének betöltéséig megszületik a következő baba? Vagy akkor is jár ha már csak gyesen vagyok a nagyobbikkal ? Tehát ha a fiam 2 és fél éves és megszületik a kis tesó , akkor a nagyobbikra kapom még fél évig a gyest, a kisebbikre pedig csed 6 hónapig majd gyed?

Igen.

http://www.oep.hu/…kisokos.html

Több ellátás egyidejűleg történő folyósítása

Ki kaphatja?

Főszabály, hogy egy gyermek után, egyidejűleg csak egy ellátást lehet folyósítani.

Akkor lehet a szülő részére több ellátást is folyósítani, ha több gyermek van a háztartásban és azok közül legalább egy gyermek 2013. 12.31-ét követően született.

2014. január 1-jét követően, ha újabb gyermek születik a családba, akkor az idősebb testvér után járó ellátás továbbra is megilleti a szülőt, nem kell lemondani az ellátásról, mint korábban. Több gyermek esetében, akkor folyósíthatóak gyermekenként külön – külön az ellátások, ha az ellátások különböző korú gyermekek után kerülnek megállapításra.

Például, ha a biztosított anyának a 2013.02.01-jén született első gyermeke jogán járó gyermekgondozási díj folyósítása alatt 2014. 01.01-én (vagy azt követően) megszületik a második gyermeke, akkor az első gyermek jogán gyermekgondozási díjban részesül, és e mellett a második gyermek jogán terhességi-gyermekágyi segélyt, majd ennek lejárát követően gyermekgondozási díjat kaphat.

Ha ez így működik miből számolják a csed és gyed összegét ?
Előre is köszönöm válaszát!

A táppénz, csed, gyed ellátások kiszámítása egy bonyolult folyamat, melynek a jogi alapját az 1997. évi LXXXIII. törvény 42-48 szakaszai szabályozzák, melynek leegyszerűsített változata így szól:

CSED

  • csecsemőgondozási díj- (leánykori nevén terhességi-gyermekágyi segély, azaz thgy)

    alap számítási sorrend 2015.07.01-től

1.A jogosultságot közvetlenül megelőző harmadik hónap utolsó napjától visszafelé számított 180 napi jövedelem. (Ekkor a CSED összegének felső korlátja nincs.) Ha nincs:

2.A jogosultságot közvetlenül megelőző harmadik hónap utolsó napjától visszafelé számított 120 napi jövedelem. (Ha van legalább –Tbj. 5. § szerinti- 180 napi folyamatos biztosításban töltött ideje. Ekkor a CSED összegének felső korlátja nincs.) Ha nincs:

3. A tényleges jövedelem lesz az ellátás alapja. (Tényleges jövedelemnél legalább 30 napi jövedelem szükséges.) Korlát a minimálbér kétszerese.

4. Ha nincs az ellátás alapja a szerződés szerinti jövedelem. Korlát a minimálbér kétszerese.

5. Azon biztosítottaknál, akik 2015.06.30-át követően válnak jogosulttá CSED-re az alábbi előny/kedvezményszabályt kell alkalmazni.

Ha az anya a GYED, vagy GYES alatt, vagy a GYED/GYES megszűnését követő egy éven belül ismét szül az ezt megelőző gyermekre kapott CSED alapja magasabb, mint az újonnan született gyermekre az Ebtv. 42. § (2)–(4) bekezdés alapján (180 napi, 120 napi, vagy tényleges, ennek hiányában a szerződés szerinti jövedelem alapján) számított, csecsemőgondozási díj alapja, akkor ezen előző, magasabb alappal kell az új gyermekre járó CSED ellátást megállapítani.

Ez az un. kedvezőbb szabály viszont csak akkor alkalmazható, ha az anya nem váltott jogviszonyt, azaz most is ugyanott dolgozik, mint ahol akkor dolgozott, ahol az előző, magasabb összegű CSED-et megállapították. Amennyiben az anya munkahelyet változtatott az előző munkáltatónál elért CSED alapja hiába magasabb mint amit most állapítanának meg azt nem lehet figyelembe venni. (Fontos, hogy jogviszonyról és nem foglalkoztatóról van szó. Lehet valaki az önkormányzatnál kormánytisztviselő, majd közmunkás, a foglalkoztató ugyanaz, de a jogviszony változott.)

Szerződés szerinti havi jövedelem fogalma 2015.07.01-től:

 betegszabadságra jogosultak esetén az ellátásra való jogosultság kezdő napjának hónapjára számított távolléti díj, illetve az illetmény egy hónapra járó összege,

 egészségügyi szabadságra jogosultak esetében az ellátásra való jogosultság kezdő napjának hónapjára számított, egészségügyi szabadság idejére járó távolléti díj,

 egyéni és társas vállalkozók esetében a jogosultság kezdő napján érvényes minimálbér másfélszerese,

 a Tbj. 5. § (1) bekezdés g) pontja esetében a 30 napot meg nem haladó biztosítási jogviszony esetén az ellátásra való jogosultság kezdő napján érvényes minimálbér, egyéb esetben a jogviszony alapjául szolgáló szerződésben meghatározott díj,

 mezőgazdasági őstermelő esetében a jogosultság kezdő napján érvényes minimálbér;

(A CSED adóköteles, de abból sem egészségbiztosítási, sem nyugdíjjárulékot nem kell fizetni/levonni.)

nitta89 # 2016.03.09. 13:37

Tisztelt Szakértő!
Segítségét szeretném kérni a következő kérdésben!
Kisfiam 6 hónapos, gyeden vagyok már vele. Tervezünk kis tesót de nem vagyok vagyok pontosan tisztában vele hogy a gyed extra csak akkor jár ha fiam 2. életévének betöltéséig megszületik a következő baba? Vagy akkor is jár ha már csak gyesen vagyok a nagyobbikkal ? Tehát ha a fiam 2 és fél éves és megszületik a kis tesó , akkor a nagyobbikra kapom még fél évig a gyest, a kisebbikre pedig csed 6 hónapig majd gyed? Ha ez így működik miből számolják a csed és gyed összegét ?
Előre is köszönöm válaszát!

pazs # 2016.03.04. 11:05

Ugyanarra a gyerekre egy időben csak egyféle ellátást lehet igényelni, tehát ha az apja igénybe veszi a gyedet, te nem kapsz gyest (és nem leszel biztosított sem, azaz fizetheted a tb-t magad után). Ettől független kérdés, hogy mit csinálsz, természetesen maradhatsz otthon a gyereketekkel, nem előírás, hogy a gyed igénybevevőjével kell töltenie a napot.

Ria1104 # 2016.03.04. 10:37

Tisztelt Szakértő!

2015.07.21-én született a lányom, tehát elmúlt fél éves. Mivel nem volt munkaviszonyom ezért csak Gyesre vagyok jogosult. Mivel nincs munkaviszonyom, ezért azt szeretnénk ha az apuka igényelné a Gyedet. Ebben az esetben nekem mindenképp kell munkahelyet találnom vagy maradhatok itthon? Illetve a Gyesre ugyanúgy jogosult maradok? Mi a helyzet a Tb-vel, mert ugye azt a Gyes alatt nem kell fizetnem magam után? Köszönöm válaszát!

Üdvözlettel Horváth Viktória

Zengőbérci # 2016.03.04. 08:45

beiii 2016.03.03. 22:15
Tisztelt Szakértő!
Az "oep"-től ellentmondásos válaszokat kaptam a kérdésemre, ezért gondoltam Ön véleményét is kikérem az alábbi ügyben:
2015. július 07-én született meg a kislányom, tehát most 8 hónapos és munkát szeretnék vállalni a Gyed Extra "keretében". Úgy tudom ez 2016. január 1-től lehetséges, de egyik ügyintéző azt mondta lehet, a másik pedig azt hogy majd csak ha a gyerek 1 éves lesz, mert ez az új Gyed Extra szabályozás nem vonatkozik rám, mivel akkor szültem mikor még a régi volt érvényben (1éves korától lehet dolgozni). Az interneten böngészve én nem találtam ilyet a jogszabályban... Tehát akkor Ön szerint most vállalhatok munkát vagy nem a Gyed mellett?! Válaszát előre is köszönöm!

Tisztelt Kérdező!

-Álláspontom szerint vállalhat.

A jogszabályon kívül mealapozza az alábbi linken található tájékoztató 4. pontja.

http://www.oep.hu/…_reszere.pdf

  1. Gyermekgondozási díj folyósítási korlátja [Ebtv. 42/C. § (1) bek. a) pont, 42/E. § (4a) bek.]

    2016. január 1-jétől kiterjesztésre kerültek az ún. „GYED Extrá”-hoz kapcsolódó intézkedések.

Hatályon kívül helyezésre került az Ebtv. azon rendelkezése, mely keresőtevékenység folytatása esetén csak az érintett gyermek egy éves korától tette lehetővé a gyermekgondozási díj folyósítását.

Ebből következően a gyermekgondozási díj a megállapítása első napjától folyósítható abban az esetben is, ha a kérelmező bármilyen jogviszonyban keresőtevékenységet folytat. ......

A „GYED Extra” kiterjesztése révén tehát 2016. január 1-jétől a gyermekgondozási díjra való jogosultság kezdetétől végezhető keresőtevékenység az ellátás mellett. ....

Amennyiben további véleményekre is kíváncsi kérdéseit az alábbi szerveknek/címeken teheti fel:

1. MÁK Illetmény-számfejtési Főosztálya

mail: illetmeny@allamkincstar.gov.hu

2. Országos Egészségbiztosítási Pénztár Pénzbeli Ellátási és Ellenőrzési Főosztálya

penzbeli@oep.hu vagy az oep@oep.hu

3. mail: Kormányzati Ügyfélvonal

mail: 1818@1818.hu

-----------------------------------
  • y

Hasznos tudnivalók, ügyféljogok táppénz, baleseti táppénz, gyermekápolási táppénz (gyáp), csecsemőgondozási díj (csed) és gyermekgondozási díj (gyed) igénylők számára

Az Ebtv. értelmében –egyben figyelemmel a közigazgatás szolgáltató jellegére is- az egészségbiztosítónak, és/vagy a társadalombiztosítási kifizetőhelyeknek –beleértve a Magyar Államkincstár Illetmény-számfejtési Irodáját is, mint a közszféra központi kifizetőhelyét- a dolgozók által befizetett járulékért cserébe nem csak az ellátások megállapítása és folyósítása a feladata, hanem a biztosítottak teljeskörű tájékoztatása is.

Erre hívta fel a figyelmet az Alapvető Jogok Biztosa is az OBH 135/2008 számú jelentésében, egyben javasolta az egészségügyi miniszternek, hogy a hatóságok, azaz egészségbiztosító és a Tb. kifizetőhelyek az eljárásuk során kellően alapos tájékoztatást adjanak az állampolgároknak.

Az ilyen tájékoztatás az ombudsman véleménye szerint nemcsak megelőzheti a félreértéseket és a későbbi jogvitákat, de egyúttal előfeltétele a jogorvoslathoz való jog gyakorlásának.

Ugyancsak a tájékoztatási kötelezettség fontosságát hangsúlyozza a KMREP (Közép-magyarországi Regionális Egészségbiztosítási Pénztár) 2009 februárjában kelt, a társadalombiztosítási kifizetőhelyeknek szóló 2009/1. számú kifizetőhelyi tájékoztatója. (3.oldal)

Az 1997. évi LXXXIII. törvény 5. § értelmében az egészségbiztosító tájékoztatja a biztosítottat jogairól és kötelezettségeiről, segítséget nyújt igénye érvényesítéséhez.

A fenti törvény végrehajtására kiadott 217/1997 (XII.1) kormányrendelet 39. § (3) szerint a kifizetőhely/egészségbiztosító az ügyfél kérelmére köteles tájékoztatást adni a megállapított pénzbeli ellátás összegének kiszámítása során figyelembe vett adatokról.

Éljen ezzel a lehetőséggel és kérje a munkáltató székhelye/telephelye szerinti megyei kormányhivatal családtámogatási és társadalombiztosítási főosztályának (leánykori nevén Megyei Egészségbiztosítási Pénztár) – vagy ha a közszférában dolgozik a Magyar Államkincstár Illetmény-számfejtési Irodájának, mint központi TB kifizetőhelynek - a segítségét, hogy a kérdéseire a választ, illetve az igényérvényesítéshez szükséges segítséget adják meg. (Előbbi elérhetőségét a kormányhivatal, utóbbi elérhetőségét a Magyar Államkincstár weblapján találja meg. A MÁK Illetmény-számfejtési Főosztályát ezen az elektronikus címen érheti el: illetmeny@allamkincstar.gov.hu )

Ezen túlmenően kérdéseit közvetlenül is felteheti az Országos Egészségbiztosítási Pénztár Pénzbeli Ellátási és Ellenőrzési Főosztálya munkatársainak a penzbeli@oep.hu, vagy az oep@oep.hu, e-mail címen, akik - az OEP főigazgatójának tájékoztatása szerint - készséggel állnak a biztosítottak rendelkezésére,illetve a tárgykör megjelölésével érdeklődhet a Kormányzati Ügyfélvonal 1818@1818.hu e-mail címén is.

Amennyiben akár a Magyar Államkincstár Illetmény-számfejtési Irodájának, mint központi kifizetőhelynek, akár a kormányhivatal családtámogatási és társadalombiztosítási főosztályának, akár a munkahelye TB kifizetőhelyi ügyintézőjének a munkájával (előírt tájékoztatás elmaradása, szükséges segítség meg nem adása, ügyintézési határidő be nem tartása, kamatfizetési kötelezettség nem teljesítése, jogorvoslati jog nem biztosítása stb.) nincs megelégedve, úgy panaszát elektronikusan az oep@oep.hu, és/vagy a penzbeli@oep.hu, ajánlott, tértivevényes levélben pedig a Budapest Váci út 73/A címre, az Országos Egészségbiztosítási Pénztár Főigazgatójának címezve küldheti meg.

Jó ha tudja, hogy:

• Az ügyfeleket megilleti a tisztességes ügyintézéshez, a jogszabályokban meghatározott határidőben hozott döntéshez való jog. ( Ket. 4. § )

• A táppénz, csed, gyed, baleseti és gyermekápolási táppénz iránti igényt a munkavállalónak a foglalkoztatójánál kell előterjeszteni, azaz az orvosi igazolásokat a munkáltatójának kell leadni. (Ebtv. 62. §)

• Az ellátások igénylése –beleértve az esetleges jogorvoslati eljárást is- az ügyfél számára ingyenes, azaz illeték- és költségmentes. (Vhr. 75/A §)

A foglalkoztató a kérelem, illetve a dolgozó által leadott okmányok átvételét hitelt érdemlően (pl. átvételi elismervény adásával) köteles igazolni. (Vhr. 38. §)

• Ha foglalkoztatónál TB kifizetőhely nincs úgy köteles egy, az OEP honlapjáról letölthető un. Foglalkoztatói igazolás formanyomtatványt kitölteni és az összes szükséges okmánnyal együtt 5 napon belül a kormányhivatal családtámogatási és társadalombiztosítási főosztályának továbbítani. (Vhr. 38. § )

A kormányhivatal családtámogatási és társadalombiztosítási főosztálya köteles az igényt 21 napon belül elbírálni, azaz kérelemről érdemben dönteni, határozatot hozni és/vagy az ellátást kiutalni. (Vhr. 39. § )

Ha ezen kötelezettségének az egészségbiztosító/kifizetőhely nem tesz eleget köteles az Art.-ban meghatározott késedelmi pótlékkal azonos mértékű kamatot fizetnie a jogosult részére. (Mentesül az egészségbiztosító (kifizetőhely) a kamatfizetési kötelezettség alól, ha annak összege az 1.000.- Ft-ot nem haladja meg.) (Ebtv. 69. § )

Tekintettel arra, hogy az egészségbiztosítási pénzbeli ellátások célja a betegség, terhesség, szülés stb. miatt elmaradt kereset pótlása, és így a létfenntartás biztosítása amennyiben az igényről a fenti határidőn belül az egészségbiztosító/kifizetőhely nem dönt, és/vagy a kamatfizetési kötelezettségének nem tesz eleget –figyelemmel arra is, hogy azzal a biztosítottnak és/vagy a családjának a létfenntartását veszélyezteti, egyben Alaptörvényben biztosított jogokat is sért, ezért az igénylő panasszal fordulhat az Alapvető Jogok Biztosához (ombudsman).
Elérhetőségei:
WEB: http://www.ajbh.hu/…90E21FABCD75
E-mail: panasz@ajbh.hu
Postai úton/levélcím: 1387 Budapest, Pf. 40.

Alaptörvény XIX.. cikk. (1) bekezdés Anyaság, ( ) betegség esetén minden magyar állampolgár törvényben meghatározott támogatásra jogosult.

Alaptörvény XXIV. cikk. (1) bekezdés Mindenkinek joga van ahhoz, hogy ügyeit a hatóságok részrehajlás nélkül, tisztességes módon és ésszerű határidőn belül intézzék.

Alaptörvény 30. cikk. (1)-(2) bekezdés Az alapvető jogok biztosa alapjogvédelmi tevékenységet lát el, eljárását bárki kezdeményezheti. Az alapvető jogok biztosa az alapvető jogokkal kapcsolatban tudomására jutott visszásságokat kivizsgálja vagy kivizsgáltatja, orvoslásuk érdekében általános vagy egyedi intézkedéseket kezdeményez.

• Ezen túlmenően a Ket. azt is előírja, hogyha a közigazgatási szerv az előírt határidőt nem tartja be -saját költségvetése terhére- köteles a központi költségvetés részére az általános tételű eljárási illeték összegének megfelelő összeget befizetni. (Ket. 33/A § )

A közszféra (önkormányzatok, iskolák, óvodák, kórházak, egyetemek, közfoglalkoztatottak, kormányhivatalok, minisztériumok stb.) dolgozói részére az egészségbiztosítás pénzbeli ellátásait (táppénz, baleseti táppénz, gyermekápolási táppénz, csecsemőgondozási díj, gyermekgondozási díj) a Magyar Államkincstár Illetmény-számfejtési Irodájának, (MÁK ISZI) mint központi kifizetőhelynek a kötelessége elbírálni és folyósítani. A legfeljebb 21 napos ügyintézési idő betartása, illetve az Ebtv. 69. § szerinti kamatfizetési, valamint a Ket. 33/A § szerinti befizetési kötelezettség a MÁK ISZI-re is vonatkozik.

A Tbj. 5. § szerinti biztosított -az Ebtv. 50. § és Vhr. 31/A -31/F szakaszokban szabályozott módon- kérheti a pénzbeli ellátás, vagy gyógyszersegély méltányosságból történő megállapítását. (Pl. a csed, gyed igénybevételéhez szükséges 365 nap biztosítási idő helyett csak 321 nappal rendelkezik, de a szüléskor biztosított…, vagy tartósan beteg, de a biztosításában 30 napnál hosszabb megszakítás van, így az új jogviszonyában csak pár nap táppénzre lenne jogosult, de előtte évekig fizetett járulékot stb. )

Ebtv: 1997. évi LXXXIII. törvény a kötelező egészségbiztosítás ellátásairól

Ket: 2004. évi CXL. törvény a közigazgatási hatósági eljárás és szolgáltatás általános szabályairól

Tbj: 1997. évi LXXX. törvény a tb ellátásokról és azok fedezetéről

Vhr: 217/1997 (XII.1.) Kormányrendelet az Ebtv. végrehajtásáról

Kifizetőhely: Főszabály szerint azon munkáltatóknál, ahol 100 főnél több biztosítottat foglalkoztatnak kötelesek legalább 1 fő (minimum OKJ-s, TB végzettségű) TB ügyintézőt foglalkoztatni, aki a dolgozók tb. ügyeit intézi, TB ellátásait (táppénz, csed, gyed, baleseti táppénz, gyermekápolási táppénz) megállapítja és folyósítja, azaz az igény elbírálását –beleértve az előírt (megállapító, elutasító stb.) határozatok meghozatalát is- nem az egészségbiztosító, hanem ezen TB ügyintéző végzi. (1998. évi XXXIX. Törvény 9. §)

MÁK ISZI: A közszférában dolgozók -kormányhivatalok, minisztériumok, központi hivatalok, önkormányzatok, iskolák, óvodák, egyetemek stb. dolgozói, valamint a közfoglalkoztatottak- (bérét és) egészségbiztosítás pénzbeli ellátásait a Magyar Államkincstár Illetmény- számfejtési Irodái –mint a közszféra központi kifizetőhelyei- állapítják meg, illetve folyósítják.

Az egészségbiztosítás pénzbeli ellátásaival kapcsolatos panaszminták –többek között- itt tölthetőek le:

Felszólítás M I N T A kamatfizetésre táppénz, csecsemőgondozási díj (csed), gyermekgondozási díj (gyed) késedelmes utalása miatt, ha az ügyfél a közszférában dolgozik és az igényt az államkincstár bírálja el. (És alatta, ha az egészségbiztosító bírálja el.)
http://aktaforum.hu/…iewtopic.php?…

Fellebbezés M I N T A üzemi baleset elutasítása miatt:
http://aktaforum.hu/…iewtopic.php?…

Panasz M I N T A úti üzemi baleset kivizsgálásának megtagadása esetén
http://aktaforum.hu/…iewtopic.php?…

Panasz M I N T A a GYED hiányos és késedelmes utalása miatt:
http://aktaforum.hu/…iewtopic.php?…

M I N T A táppénz igény előterjesztésére ha az igénylő a közalkalmazotti jogviszonya mellett megbízási szerződés alapján is biztosított:

http://aktaforum.hu/…iewtopic.php?…

Az Egyenlő Bánásmód Hatósága marasztalta (300.000 Ft. bírság megfizetésére kötelezte) azt a munkáltatót, aki a terhes munkavállalójának próbaidő alatt, azonnali hatállyal felmondott mivel nem akarta fizetni a táppénzhez kapcsolódó közterheket (Tbj. 19. § (5) bekezdése szerinti táppénz egyharmad hozzájárulást), illetve nem akarta állni a szülési és fizetésnélküli szabadság alatt felhalmozódó szabadság anyagi terheit. Tekintettel arra, hogy a munkavállaló bírósághoz is fordult a bíróság kérelmező munkaviszonyát helyreállította.

A hatósági eljárásban a feleknek lehetőségük van egyezséget is kötni, azaz a munkáltató vállalhatja, hogy bírság helyett inkább kártérítést fizet a munkavállalónak.
Az ezzel kapcsolatos és egyéb hasonló J O G E S E T E K itt, http://aktaforum.hu/…iewtopic.php?… ,

valamint Egyenlő Bánásmód Hatósága honlapján olvashatóak:

http://egyenlobanasmod.hu/…ebh-141-2015 (bírság+jogviszony helyreállítás)
http://egyenlobanasmod.hu/…/ebh-84-2015 (egyezség)
http://www.egyenlobanasmod.hu/…iew/122_2010 (bírság)
http://www.egyenlobanasmod.hu/…ex/jogesetek (további jogesetek)

Panasz M I N T A azoknak, akik a Munkaügyi Központ többszöri ígérete ellenére sem kapták meg az őket, a biztosítási esemény bekövetkezésekor, a befizetett járulékokért cserébe megillető álláskeresési járadékot.

http://aktaforum.hu/…iewtopic.php?…

Sajtóhírek szerint a Magyar Államkincstár számfejtési körébe tartozó munkavállalók 2015-ben és 2016-ban az új KIRA illetmény-számfejtő program bevezetése miatt nem, nem időben, vagy hiányosan kapták meg az illetményüket (munkabérüket), TB ellátásukat. Nekik nyújthat segítséget az itt található panasz minta:

http://aktaforum.hu/…iewtopic.php?…

beiii # 2016.03.03. 21:15

Tisztelt Szakértő!
Az "oep"-től ellentmondásos válaszokat kaptam a kérdésemre, ezért gondoltam Ön véleményét is kikérem az alábbi ügyben:
2015. július 07-én született meg a kislányom, tehát most 8 hónapos és munkát szeretnék vállalni a Gyed Extra "keretében". Úgy tudom ez 2016. január 1-től lehetséges, de egyik ügyintéző azt mondta lehet, a másik pedig azt hogy majd csak ha a gyerek 1 éves lesz, mert ez az új Gyed Extra szabályozás nem vonatkozik rám, mivel akkor szültem mikor még a régi volt érvényben (1éves korától lehet dolgozni). Az interneten böngészve én nem találtam ilyet a jogszabályban... Tehát akkor Ön szerint most vállalhatok munkát vagy nem a Gyed mellett?! Válaszát előre is köszönöm!

szabyb1980 # 2016.03.01. 16:03

Tisztelt Szakértő!
Érdeklődni szeretnék, hogy párom tartósan beteg gyermekünk után GYES-re jogosult. Viszont dolgozni is szeretne mellette 8 órában 7-15óráig vagy 8-16-ig ( a gyerekek óvodába vitele miatt nem tudja vállalni a két műszakot) a korábbi munkahelyén ahol korábban két-műszakban dolgozott. Viszont a munkahelye arra hivatkozik, hogy nem tudja alkalmazni ilyen munkarendben, csak 6órában (8-14 óráig).
A kérdésem az lenne, hogy a munkáltató korlátozhatja GYES mellett a 8 órás munkavégzést arra hivatkozva, hogy nem tudja biztosítani számára ezt a beosztást (több műszakos munkahelyről beszélünk), holott több munkahelyen alkalmazzák a kismamák helyzetének könnyitésére a 7-15-óráig vagy éppen a 8-16-óráig történő munakvégzést.
Köszönettel: Szabolcs

cincinnatus # 2016.02.29. 07:57

fkor

A kiküldetésre a főszabálytól eltérő, speciális szabályok vonatkoznak, ezért a kérdéseire nem tudunk válaszolni.

Kérdéseit célszerű az Országos Nyugdíjbiztosítási Főigazgatóságnak feltenni. (EU-s cst. ügyekben újabban ők rendelkeznek hatáskörrel.)

Elérhetőségük:
ORSZÁGOS NYUGDÍJBIZTOSÍTÁSI FŐIGAZGATÓSÁG
Cím: 1081 Budapest, Fiumei út 19./a.
Postacím: 1916 Budapest
Telefon: (+36) 1 270 8000

fkor # 2016.02.28. 09:11

Tisztelt Szakértő!

A következő bonyolultabb kérdéssel fordulnék Önhöz:

Férj:

  • németországi munkavégzés kiküldetésben
  • német bejeletett tartózkodás

Feleség:

  • szintén németországi tartózkodás
  • iker gyermekek (1 évesek elmúltak)
  • német bejelentett tartózkodás, gyerekek és anyuka is
  • a gyermekek orvosi vizsgálataira, oltásaira eddig mindig hazautaztunk Magyarországra

Kérdések:

  • gyed-et jelenleg is kapjuk, ez így rendben van?
  • gyed extra igényelhető-e, a ha az anyuka itt németországban szeretne elhelyezkedni?
  • német családi pótlék jár-e?
  • a magyar családi pótékot le kell e mondani?
  • ha minden változatlan marad, azaz az anyuka továbbra is gyed-en marad és nem helyezkedik el németroszágban, milyen lehetőségünk van németországi egészségügyi elletást igénybe venni (anyuka, gyerekek)?

Válaszát előre is köszönöm!!

Dödölle1 # 2016.02.26. 08:27

Újabb változás az egészségbiztosítás területén.

A 18 oldalas összefoglaló itt található:

http://www.oep.hu/…_reszere.pdf

Dödölle1 # 2016.02.26. 08:14

II. AZ EGYES EGÉSZSÉGÜGYI ÉS EGÉSZSÉGBIZTOSÍTÁSI TÁRGYÚ TÖRVÉNYEK MÓDOSÍTÁSÁRÓL SZÓLÓ 2015. ÉVI LXXVII. TÖRVÉNY ÁLTAL BEVEZETETT EBTV. MÓDOSÍTÁSOK

  1. A „60 napos szabály” hatályon kívül helyezése [Ebtv. 42/C. § (1) bek. f) pont]

Az egyes egészségügyi és egészségbiztosítási tárgyú törvények módosításáról szóló 2015. évi LXXVII. törvény 2016. január 1-jével hatályon kívül helyezte az Ebtv. 42/C. § (1) bekezdés f) pontját, melynek 2015. december 31-ig hatályos szövege szerint 60 napig nem járt a gyermekgondozási díj, ha annak első igénybevétele a gyermek egy éves kora után kezdődött, amennyiben a jogosult keresőtevékenységet folytatott.

A hivatkozott jogszabályhely hatályon kívül helyezésére tekintettel a gyermekgondozási díjra való jogosultság ideje alatt a szülők bármikor dönthetnek úgy, hogy az egyikük által az ellátásról való lemondást követően a másik szülő veszi azt igénybe – nem kell ilyen helyzetben 60 napot várniuk arra, hogy a gyermekgondozási díj folyósítható legyen.

Mivel a jogszabályhely 2016. január 1-jétől került hatályon kívül helyezésre, így abban az esetben, ha a gyermek 2016. január 1-je előtt született, és a gyermekgondozási díj első igénybevételére is 2016. január 1-je előtt kerülne sor a gyermek egy éves kora után, akkor az igénylő részére az ellátás csak a 60 napos várakozási idő után folyósítható, ha keresőtevékenységet folytat.

Ellenben, ha a gyermek ugyan 2016. január 1-je előtt született, de a gyermekgondozási díjat 2015. december 31-e utáni időponttól kérik megállapítani keresőtevékenység végzése mellett a gyermek egy éves kora után – tekintettel arra, hogy 2016-tól a gyermekgondozási díj folyósítása mellett korlátozás nélkül lehet keresőtevékenységet folytatni –, akkor az ellátás a jogosultság első napjától folyósítható.

Példák:
(1) A 2014. december 25-én született gyermekére tekintettel az anya gyermekgondozási díjban részesül. A gyermekgondozási díjat – az anya lemondására tekintettel – 2015. december 26-tól az apa kívánja igénybe venni, aki keresőtevékenységet folytat. Tekintettel arra, hogy a gyermekgondozási díj apa által történő első igénybevétele a gyermek egy éves kora után kezdődik, és a gyermek az első életévét 2015. december 31-ig betöltötte, ezért az apa részére a gyermekgondozási díjat csak a 60 napos várakozási idő után lehet folyósítani. Ugyanakkor, ha anya ugyanezen gyermekre tekintettel 2016. január 2-ával mond le a gyermekgondozási díjról, és apa 2016. január 2-ától kívánja igénybe venni a gyermekgondozási díjat, akkor apánál már nem kell alkalmazni a 60 napos szabályt, tekintettel arra, hogy 2016. január 1-jétől a gyermekgondozási díj folyósítása mellett korlátozás nélkül lehet keresőtevékenységet végezni.

(2) A 2015. január 4-én született gyermekére tekintettel az anya gyermekgondozási díjban részesül. A gyermekgondozási díjat – az anya lemondására tekintettel – 2016. január 5-től az apa kívánja igénybe venni, aki keresőtevékenységet folytat. Erre vonatkozóan 2015. december 17-én terjesztette elő a foglalkoztatójánál a kérelmet. Tekintettel arra, hogy a gyermek az első életévét 2015. december 31-ét követően töltötte be, ezért az apa részére a gyermekgondozási díjat 2016. január 5-től meg kell állapítani, és ugyanezen naptól folyósítani is kell – függetlenül attól, hogy a kérelmet még 2015. évben nyújtotta be.

Budapest, 2016. január „ ”.
Országos Egészségbiztosítási Pénztár

http://www.oep.hu/…_reszere.pdf

Jereván # 2016.02.25. 13:08

julcsi92 2016.02.25. 12:42
Kedves Szakértő!
Férjemmel február elején beadtuk gyed-re az igénylését. Eddig én voltam dupla gyesen melyekről dec.31-el lemondtam. Egyik gyermekem 2014.május 20-án született,másik 2015.június 17-ahogy olvastam ezt a fórumot-ha jól értettem a férjemre az idősebbik után 60napos büntetési nap vonatkozik a törvény szerint. Egyből felhìvtam őket emiatt,azt mondták hogy eltörölték ezt a törvényt emiatt ne aggódjak! Igenis aggódok,utólagosan ahhoz hogy a férjem kapja az idősebbik gyermekemre is a Gyedet nem tud fizetésnélküli szabira menni..hiszen január 1-el igényeltük,lassan február vége. Ha ezt tudjuk akkor ő beadja október végén az idősebbik gyermekünkre az igényt kalkulálva a 60napot.Félretájékoztatva érzem magam.

Kedves Julcsi.

  1. Mi a kérdés?
  2. Az ügyintézési időt nem az határozza meg, hogy mely napra visszamenőleg, hanem, hogy melyik napon adták be az igényt, azaz az ügyintézési idő az igény beérkezésének napját követő nappal kezdődik.
  3. Nyugodjon meg, ugyanazt a jogszabályt a különböző közigazgatási szervek/kifizetőhelyek eltérő módon értelmezik. :)
  4. Ráér akkor aggódni, ha az Ön számára kedvezőtlen döntést hoznak.
  5. Ha ez sem nyugtatja meg írásban kérjen állásfoglalást az OEP főigazgatójától az oep@oep.hu címen.
  6. Levelében megemlítheti azt is, hogy félretájékoztatva érzi magát, egyben kéri a főigazgató asszonyt/urat, hogy a jövőben fordítsanak nagyobb figyelmet az ügyfelek pontos tájékoztatására.
  7. Ugyancsak felhívhatja a főigazgató figyelmét arra, hogy az évenként kétszeri jogszabályváltozás azon túl, hogy sérti a jogbiztonságot az ügyfelek számára követhetetlen.
  8. És ha már levelező viszonyba kerül vele azt is megemlítheti, hogy jó lenne, ha az OEP működtetne egy olyan fórumot, ahol a kismamák valódi szakértőktől (OEP alkalmazottaktól) kapnának feleletet a feltett kérdéseikre. (Sajnos az ezirányú kezdeményezéseket Sélleiné Főigazgató Asszony –az előző főigazgató- lesöpörte az asztalról, amit megértek, hiszen ahhoz jól képzett felkészült, az ezzel járó felelősséget is vállaló munkatársakra lenne szükség ami napjainkban nem divat. Például egy az államkincstár elnökének írt válaszlevélre aláírásként csak ezt írták: „ Tisztelettel MAGYAR ÁLLAMKINCSTÁR”, azaz úgy tűnik, hogy az államkincstárnál nincs (sincs) egy olyan felelős vezető, aki a Magyar Államkincstár elnökének írt, az ügyfél által aláírt panaszlevélre készített válasz tartalmáért fel merte volna vállalni a felelősséget…)
julcsi92 # 2016.02.25. 11:42

Kedves Szakértő!
Férjemmel február elején beadtuk gyed-re az igénylését.Eddig én voltam dupla gyesen melyekről dec.31-el lemondtam.Egyik gyermekem 2014.május 20-án született,másik 2015.június 17-ahogy olvastam ezt a fórumot-ha jól értettem a férjemre az idősebbik után 60napos büntetési nap vonatkozik a törvény szerint.Egyből felhìvtam őket emiatt,azt mondták hogy eltörölték ezt a törvényt emiatt ne aggódjak! Igenis aggódok,utólagosan ahhoz hogy a férjem kapja az idősebbik gyermekemre is a Gyedet nem tud fizetésnélküli szabira menni..hiszen január 1-el igényeltük,lassan február vége.Ha ezt tudjuk akkor ő beadja október végén az idősebbik gyermekünkre az igényt kalkulálva a 60napot.Félretájékoutatva érzem magam!