Csiki - csuki az Apple - lel, avagy a 21 - es eset


kovmac # 2015.04.03. 17:04

Igen, az ÁFF-ben bizonyára figyelmeztetnek erre, nem olvastam el...
"Az ő szempontjukból lehet, hogy száz ilyen esetből kilencvenkilencszer a gyanútlan használt telefon vásárlónak szívás, de annak az egynek, aki meg így szerzi vissza az ellopott telefonját, jó."
Ez nem teljesen helytálló, mert az elvesztett/ellopott telefont be lehet állítani elveszett módba, valamint egy figyelmeztető informatív üzenetet is lehet mellékelni, ahol meg lehet adni az elérhetősségeket.

Ilyen esetben viszont, amikor telefon nincs elvesztett módban (csak valamikor 1 éve bejelentkeztek egy fiókba) szívás van. Persze előfordulhat olyan eset is, amikor a tulajdonosnak még nem volt ideje elvesztett módba állítani a (lopott/elhagyott) telefont, de ebben az esetben legalább 1 éve tulajdonost váltott már. Ami bosszantó, hogy a fiók tulajdonosát sehogy se lehet elérni (akár az Apple közvetítésével). Az extra poént nem írnám le, hogy az Apple telefonos Support mit javasolt, mert eléggé nevetséges megoldást mondtak és nagyban rontaná a cég hírnevét :)

Mindenesetre remélhetőleg megoldódik az eset, mivel sikerült előkeríteni az egyel ezelőtti tulajdonos lakcímét.

gerilege # 2015.04.03. 13:06

A készülék használatának az adott körülmények közötti korlátozásába sajnos beleegyeztél, amikor rányomtál arra a gombra, ami frissíti az operációs rendszert.

Ez a dolog inkább lecsengőben van már, 2013-ban vezette be az Apple. Üzletpolitikailag lehet vitatható, de annak húzzák, aki fizet. Az ő szempontjukból lehet, hogy száz ilyen esetből kilencvenkilencszer a gyanútlan használt telefon vásárlónak szívás, de annak az egynek, aki meg így szerzi vissza az ellopott telefonját, jó.

kovmac # 2015.04.03. 11:03

Igen, rájöttem, hogy nem fognak (tudni) segíteni. Állítólag még Ők sem látják a teljes e-mail címet, csak annyit, amennyit én is. Igen, azon vagyunk, hogy előkerítsük, az lenne a legjobb ha sikerülne.

Ha jól értem, akkor jogilag tehát lényegében én vagyok a tulajdonos, de az Apple ennek ellenére korlátozza a készülék használatát az eredeti számla hiányában.

Nyilván én nem fogok perelni meg semmi ilyesmi, de számomra nem egészen tiszta, hogy komolyabb esetekben hogy oldják meg a hasonló ügyeket.

gerilege # 2015.04.02. 08:19

Az Apple annak az érdekeit védi, aki neki fizet(ett). Velük nem fogsz semmire sem menni. Akitől vetted, ott kellene még egy kört futni, hátha elő lehet keríteni az eggyel előtti tulajdonost.

kovmac # 2015.04.02. 07:26

Sehogy, használta a készüléket úgy, ahogy megvette korábban. Csak frissítés után kérte/kéri a belépést.

kovmac # 2015.04.01. 17:20

Az rendben van, de ha egyszerűen elérhetetlen a számla, abban az esetben semmi se válthatja ki azt? Adásvételi nyilván kevés, de ha lenne valamilyen hivatalos irat (közjegyzői, rendőri) mellé, azzal lehetne "hitelesíteni" azt?

Szerintem nem egyedi eset, és az eddigi tapasztalataim szerint se a szolgáltató (nyilván adatkezelési okok miatt) se az Apple nem nagyon tud mit kezdeni az üggyel.

Nem is a jelszó törlését kértem tőlük, hanem hogy valamilyen módon értesítsék azt a személyt, aki beállította. Nem tudom elhinni, hogy csak és kizárólag eredeti számla megléte esetén tudnak vele foglalkozni.

efi99 # 2015.04.01. 16:06

Most is te vagy a tulajdonos, ezzel nem lennél beljebb.
Az Apple számára meg alighanem az a tulajdonos, aki a számlát lobogtatja, amúgy nem érdekli kinek a kezében van.

kovmac # 2015.04.01. 14:50

Köszönöm ezt a rendkívül hasznos és információ dús hozzászólást.

Sherlock # 2015.04.01. 14:44

Pl boltban vásárolni mobiltelefont.

kovmac # 2015.04.01. 14:40

Az alábbi érdekes eset előtt állok.
Interneten vásároltam egy Apple iPhone készüléket. A telefonon iCloud zár van, ami csak a hozzá rendelt email cím és jelszó beírása után engedi aktiválni a készüléket.
A jelszót nem az előző tulajdonos, hanem az eggyel korábbi tulaj állította be, akit már nem tud elérni az előző tulajdonos (akitől én vettem). Az Apple csak az eredeti számla bemutatása után venné le a zárolást.
A szolgáltató természetesen csak a készüléket vásárló személynek adja ki a számlát, ezzel nincs is gond, a csiki-csuki viszont itt kezdődik.
Természetesen a szolgáltató semmilyen adatot nem fog kiadni az eredeti vásárlóról számomra, amivel nincs is gond, de kérésemre Ők se lépnek kapcsolatba az első vásárlóval. Természetesen az Apple belső szabályzata se engedi, hogy Ők lépjenek kapcsolatba az email cím tulajdonosával (szériaszám alapján meg tudják nézni, milyen e-mail cím van hozzárendelve a készülékhez) hogy jelezzék neki a kialakult helyzetet és megkérjék a probléma megoldására. A mobilszolgáltató kérésemre azt elmondta, hogy a telefon nincs tiltás és körözés alatt. Az előző tulaj legalább 2014 március óta használta a készüléket (a rajta maradt fotók információi alapján), ez idő alatt a rendőrségre se érkezett bejelentés a telefonnal kapcsolatban. Az ismert hazai oldalak, a rendőrségi nyilvános adatbázis valamint google keresések se adtak találatot az IMEI vagy a szériaszámra. Tehát a készülék (szinte) biztos, hogy legálisan került az előző tulajhoz, majd hozzám.

A jogi kérdésem a következő lenne:
Ha én most leadnám a rendőrségen vagy a helyi jegyzőnél ezt a készüléket mint talált tárgy, ami nem vezet majd eredményre -mivel senkinek se hiányzik, de ha esetleg mégis, akkor legalább visszakapja-, akkor a nyomozás megszüntetése vagy a jegyzőnél töltött 3 hónap után a tulajdonjog rám ruházódik hivatalosan is? Ha jól tudom, kérhetem a leadott "talált" tárgy tulajdonjogát, ha nem jelentkezik érte az elhagyó személy.
Ezzel az irattal kötelezhetem az Apple-t, hogy vegye le a zárolást számla hiányában?
Vagy Önök szerint mi lenne a legcélravezetőbb eljárás?
Köszönöm