Egyéves az új Polgári Perrendtartás - Lehetőségeket vagy akadályokat teremt az új törvény? - Szakértők válaszolnak | Budapest, 2019. február 8. péntek | Regisztráljon most!

Fórum polgári jog régebbi elöl     új hozzászólás


Szavatosság, jótállás, garancia, fogyasztóvédelem

béla222 # e-mail 2018.12.03. 20:08

Kedves Fórumozók!
Nikolade-hoz hasonlóan én is az Euronics-nél vásároltam
egy Candy felültöltős mosógépet 5 év teljeskörű plusz garanciával 2016.12.09.-én,már egyszer volt javítva 2017.03. hóban már volt egyszer javítva,jól sikerült,de a szerelő nem adott róla semmit.Az idén júliusban újból javításra szorult a masina,de már garancián kívül.Innen számolhatjuk a bolondéria kezdetét.A biztosító nem akar javítani,a Candy
elzárkózik a szavatossági időn belüli alkatrész biztosítástól,A jó öreg Fény-Hang Kft szintén elzárkózik a javítástól(a biztosító szervizpartnere)A biztosító erőlteti
a szavatossági időn belüli javítást,hallani se akar se a kár megtérítéséről,se a készülékcseréről.Mivel már majdnem 5 hónapja birkózok velük(mosógép nélkül)már nincs ötletem,hová is fordulhatnék.Kérlek benneteket segítsetek levadászni őket.(Nem ide tartozik:közben levágták a lábam,és most minden nagyon munkaigényessé vált számomra így mosógép nélkül)

drbjozsef # e-mail 2018.11.27. 06:49

Nikolade,

olvasd el a tartós fogyaszási cikkekkre vonatkozó jótállás rendeletét is, főleg a 4-5-6-7§-okat.

https://net.jogtar.hu/jogszabaly?…

József:laikus paraszt, dilettáns hozzászóló.
Fórumból való jogi tájékozódás kockázatokat és mellékhatásokat rejthet.

Nikolade # e-mail 2018.11.26. 18:21

Köszönöm, én is így érzem, de néha annyira magabiztosan mondanak nekem ellent, hogy már-már elhiszem. Csütörtökön jön a szervizes kicserélni az elektronikát, akkor meglátom, mi lesz.

drbjozsef # e-mail 2018.11.22. 19:04

Ptk.

6:166. § [Költségviselés]

(1) A szavatossági kötelezettség teljesítésével kapcsolatos költségek a kötelezettet terhelik.

(2) Ha a dolog meghibásodásában a jogosultat terhelő karbantartási kötelezettség elmulasztása is közrehatott, a szavatossági kötelezettség teljesítésével felmerült költségeket közrehatása arányában a jogosult köteles viselni, ha a dolog karbantartására vonatkozó ismeretekkel rendelkezett, vagy ha a kötelezett e tekintetben tájékoztatási kötelezettségének eleget tett.

József:laikus paraszt, dilettáns hozzászóló.
Fórumból való jogi tájékozódás kockázatokat és mellékhatásokat rejthet.

andras1111 # e-mail 2018.11.22. 16:32

Nikolade, nem vagyok jogász, de amiket elmondtál szerintem nem jogszerű a részükről. Szerintem a garancia azt jelenti, hogy az összes költség rájuk hárul ha valami elromlik. Lehet hogy tévedek, javítson ki egy jogász ebben az esetben.
Biztos nem hagynám annyiban, és ha csak nem egy egyszerűen és jogilag a felhasználó által is garanciavesztés nélkül kicserélhető alkatrészről van szó (pl hátlap lecsavar, elektronika kivesz-berak, hátlap visszacsavar, plomba nélkül), akkor biztos hogy az ő szerelőjükkel cseréltetném ki azt, és beszerelés után le is teszteltetném azonnal helyben mielőtt elmegy a szerelő. Ugyanis az is lehet hogy olyat küldenek neked ami nem működik és majd rád fogják hogy te tetted biztos tönkre.

Szerelések előtt/után fotó minden szögből kívül belül, karcok sérülések végett.

Békéltető testület: ha megállt a kommunikáció közted és a gyártó/szerviz között és nincs tovább előrelépés, és úgy döntesz hogy a békéltető testülethez fordulsz, akkor mindenképp érdemes ezt minél hamarabb megtenni, ugyanis elképzelhető hogy elhúzódhat az eljárás az ünnepek miatt.

Üdv,
András

Nikolade # e-mail 2018.11.22. 13:32

Tisztelt Fórumozók!
Szavatossággal kapcsolatos kérdésem van. A történet (igyekszem rövid és tömör lenni): 2017. január 27-én vásároltunk az Euronics-ban egy Candy mosógépet, 130 ezer forint feletti értékben. A jótállási jegyet csak később kaptuk meg (ennek részleteit nem tudom, mert az akkori párom intézte), amin 2 év jótállást írtak. A mosógép 2018. október elején elromlott, ezért felhívtam az áruházat, ahol vásároltam, hogy rajtuk keresztül kell-e intézni a jótállási igényt, vagy a szerviznél, aminek az elérhetősége a jótállási jegyen szerepel. Azt a választ kaptam, hogy a szerviznél. Ott első körben le akartak rázni, mondván, hogy a jótállási jegy hibás, ugyanis a 2017. február 1. előtt vásárolt gépekre csak 1 év jótállás van. DE: vásároltam kiterjesztett garanciát, vagyis biztosítást, amivel a Fény-Hang Kft-t kellett megkeresnem. Azt ígérték, hamarosan jönni fog a szerelő és felderíti a meghibásodás okát, majd értesítenek, hogy fedezi-e a biztosítás a kárt. Cirka 3 hét után jött is az ember, megállapította, hogy az elektronika ment tönkre és valószínűleg ezt nem fedezi a biztosításom. Így is lett, megkaptam 10 nap múlva a levelet, hogy a biztosító nem térít, mert a gép még a szavatossági időn belül van (még valami olyasmit is írtak indoklásul, hogy a gépet a hiba észlelését követően is használták, de ezzel nem is foglalkoztam, mert röhejes, tekintve, hogy egyik pillanatról a másikra romlott el és azóta se kép, se hang). Ekkor kerestem rá erre a szavatosságra, és találtam meg a vonatkozó jogszabályokat. Ment is levél egyből az Euronicsnak, meg a Candy-nek, hogy szeretném kérni a termék javítását, ill. ha ez nem lehetséges, akkor cseréjét. Az Euronics még nem jelentkezett, a Candy viszont azt írta vissza e-mailben, hogy a boltban engem félretájékoztattak, a jótállási jegyem hibás, és ezért nem ők felelősek. Idézem: "Természetesen szavatosság van a készülékre,ha elektronika hibás a készülék úgy az alkatrészt a Candy Hoover Hungary Kft. térítésmentesen biztosítja,de a szerelő munkabérét és a kiszállás költségét az ügyfélnek vagy a biztosítónak kell kifizetni.Amennyiben a biztosító megkeres minket egyeztetünk velük az alkatrésszel kapcsolatban." További levélváltások, hogy akkor most milyen biztosító is kéne hogy megkeresse őket, és hogy miért én fizessem a szavatossági igénnyel kapcsolatos költségeket, amikre csak sértődött hangvételű választ kaptam, meg egy telefonhívást, hogy ők bizony nagyon rendesek, mert az alkatrészt biztosítják, de a többi az én költségem, és még örülhetek, hogy foglalkoznak velem. Utolsó levelemben kértem, hogy tájékoztassanak már, hol van leírva bármilyen rendelkezés arról, hogy a szavatossághoz kapcsolódó javítás költségei a fogyasztóra hárulnak, de erre már nem is válaszoltak, csak elküldték a békéltető testület honlapjának címét. Immár 1,5 hónapja vagyok mosógép nélkül és azt se tudom, hová forduljak. Menjek bele abba, hogy elküldik az alkatrészt, és én beszereltetem saját költségen, vagy hogy a saját szervizes kollégájuk beszereli és én kifizetem a munkabért és a kiszállást és utólag küzdök azért, hogy visszafizessék? Ti a helyemben mit tennétek? A békéltető testülettel érek valamit egyáltalán? Köszönöm előre is a választ.

drbjozsef # e-mail 2018.11.20. 07:14

Sajnos nem nagyon van "jogi tipp".
A 36 hónap az 36 hónap, nem 36 hónap+3 nap.

Igen, ez a pech.

József:laikus paraszt, dilettáns hozzászóló.
Fórumból való jogi tájékozódás kockázatokat és mellékhatásokat rejthet.

dandarosz #   2018.11.19. 18:48

Szia Szomorú örökös!

Köszönöm a visszajelzést! Tényleg peches vagyok akkor :(

Szomorú örökös #   2018.11.19. 07:47

dandarosz

Szerintem teljesen igazuk van, hiszen a garancia idő lejárta után vitted csak be hozzájuk, ezt pechnek hívják, hogy pont előtte péntek este ment tönkre. Az már más kérdés és a gyártói etikát vizsgálja, hogy ilyen készülékeket adnak, el, amelyek talán épp kibírják a garancia időt, és utána romlanak el. Szó mi szó, nem irigyellek. Szerintem vidd el egy másik szervizbe, ne csak a márkaszerviz véleményét hallgasd meg. Lehet akár még javítható is, de hogy fizetni kell érte, az egészen biztos.

Egyébként én mindig beleszaladok olyan történetbe és kiakadok azon, amikor kihív valaki egy általam felszerelt készülékkel a garancia idő lejárta után, majd közli velem, hogy "kezdettől fogva rossz volt". Nos, akkor talán kezdettől fogva kellett volna hívni, nem csak a gari lejárta után. Ilyenkor megvonom a vállam én is és közlöm, hogy a garancia lejárt, csak fizetősben tudom megcsinálni. Ha ezt elfogadják, akkor meg is javítom. Ha nem, akkor marad nekik rossz.

dandarosz #   2018.11.19. 07:29

Sziasztok!
2015.09.28-án vásárolt termékre 36 hónap garanciát kaptam. A termék elromlott 2018.09.28-án (péntek) este. 2018.10.01-jén (hétfő) vittem vissza, mert a hely, ahol vásároltam a terméket csak ekkor volt nyitva leghamarabb. A bolt feltételesen átvette tőlem az elromlott terméket, és 1,5 hónap múlva visszaadta, és közölte, hogy a beszállító nem fogadta be, mert a garancia lejárt. A termék hibája nem javítható. 200K Ft értékű termékről van szó. Nem tudok beletörődni. Van bármilyen esélyem arra, hogy a beszállító cserélje ki nekem a fentiek tükrében?
Előre is köszönöm!

(Jogi tippeket írjatok, kérlek, mert a "méltányosság" félek, nem segít...)

andras1111 # e-mail 2018.11.18. 21:48

Tisztelt Fórum!

Pár hónappal ezelőtt leírtam az új Lenovo laptopommal kapcsolatos szervizelési kálváriámat (2018.06.09-én posztoltam).
A békéltető eljárás lezajlott, de az ügy azóta se oldódott meg.
Elképzelhető, hogy a Lenovo nem tud megfelelő (funkcionálisan legalább egyenértékű) cserekijelzőt biztosítani, annak ellenére hogy ez a Lenovo szervizelési szabálya:

Termék vagy alkatrész cseréje
Ha a javítás a termék vagy valamely alkatrész cseréjével jár, akkor a lecserélt termék vagy alkatrész a csere után a Lenovo tulajdonába
megy át, míg a csereként kapott termék vagy alkatrész tulajdonjoga Önt illeti meg. Csak eredeti állapotú Lenovo termékek és alkatrészek
cserélhetők. A Lenovo által adott cseretermék vagy -alkatrész nem feltétlenül új, de jól működő állapotban kell lennie, és __funkcionálisan
legalább egyenértékűnek kell lennie az eredeti termékkel vagy alkatrésszel__. Az eredeti termék jótállásának hátralévő ideje a cseretermékre
vagy -alkatrészre vonatkozóan folytatódik.

Miután áprilisban vettem a laptopot, azt se munkára se semmilyen más tevékenységre nem tudtam azóta se használni, szeretném megkérdezni, hogy milyen jogi lehetőségeim vannak a Lenovoval szemben?
Kártérítés (elmaradt munkabér követelésével együtt)?
Laptop visszavásároltatás?
Ha be tudom szerezni a megfelelő cserekijelzőt máshonnan azt kifizettethetem-e a Lenovoval?

Ha a Lenovo nem együttműködő, akkor csak a fogyasztóvédelmi kártérítési perrel tudom ezeket érvényesíteni?
Ha igen, akkor mivel jár egy ilyen per, milyen költségekkel és rizikókkal kell számolnom?

Köszönöm a segítséget előre is!

András

KingaLili # e-mail 2018.11.16. 14:56

Üdvözletem
Segítséget szeretnék kérni:
2 és fél évvel ezelőtt vásároltam az e digitálnál egy Phantom 3 4K drónt 250.000 ft-ért. 3 év garanciát vállaltak rá. A drón nem kalibrált be, a gym ball része bekapcsolás után leállt. Bevittük az e digital üzletbe, ahol garancián belül át is vették javításra. 20 nap után felhívtam őket, azt mondták, hogy Magyarországon nem tudták javítani, így kiküldték Németországba. 50. napon hívásomra visszaérkezett az üzletbe, ahol először azt mondták, hogy kicserélték a távirányítót és a gym ballt is, kérdésemre, hogy akkor a garancia a főalkatrésze újra kezdődik e már azt mondták, hogy csak javították (a munkalapot nem adták ki). De mindegy is, mert csak a szervízben töltött napokkal hosszabbodik. A törvény, ami szerint járna az újabb 3 év (a távirányító szetintem igencsak főalkatrész) nem érdekli őket. A DJI hivatalos márkaszervíz (beszéltem velük) 1 évet vállal rá, a többit az e digital. De mivel nem oda küldték, hanem a My Action Cam-en keresztül, mint szolgáltató küldték ki Németországba, így lerázzák magukról az infó kiadás és a garit is. Remélhetőleg jó a drón, holnap megyek átvenni, csak tartok tőle, higy mivel fél év van a garanciából esetleg újra meghibásodhat. Ugye másikat venni nem tudok, a javíttatás biztosan nem olcsó, erre is elég nehezen jött össze a pénz.
Informáljatok légyszíves arról is, hogyha szerintetek nem jár rá garancia újból, lehet rosszul értelmezem a jogszabályt. Illetve, ha igen, akkor jegyzőkönyv felvétele, aztán békéltető testület... gondolom.
Segítő válaszokat előre is köszönöm.

nonolet # e-mail 2018.11.13. 12:52

PaucaW

Mi nem érthető azon, hogy:

ÍRÁSBAN!!!! közöld ... a számlán szereplő ELADÓVAL!

Elállok és kérem vissza pénzem.
Mivel Önöknek nem sikerült a bírói gyakorlatban elvárt 30 nap alatt megjavítani a cuccot és csereterméket sem kaptam.

Aztán ha nem fizetnek, beperled őket.

Így működik ez egy jogállamban, ha pöcsölnek a vevővel.

Ennyi!

- -

Írásban, az azt jelenti, hogy:

tértivevényes levélben
vagy
személyesen adod át és átveteted

PaucaW # e-mail 2018.11.13. 12:37

Üdv,
Az előző hozzászólsom óta annyit sikerült elérnem hogy az edigital azt mondta hogy csak csereigazolás fejében adja vissza az összeget viszont a szerviz meg azt vákaszolta hogy ezt csak a gyártó jóváhagyásával állíthatja ki. És azt várják el hogy vegyem föl a kapcsolatot még a gyártoval is. Ugy hogy ők az országban kirendelt hivatalos szervize a lenovonak.
A kérdésem az lenne hogy tényleg az én feladatom ezt mind elintézni vagy csak nem hajlandoak teljesiteni a kötelességeiket és inkább forduljak a békéltető testülethez.
Köszönettel
B. Géza

drbjozsef # e-mail 2018.10.29. 19:51

Lásd a néggyel alattad lévő idézetet.
A 3x elromlás már megalapozhatja a szerződéstől elállást.

József:laikus paraszt, dilettáns hozzászóló.
Fórumból való jogi tájékozódás kockázatokat és mellékhatásokat rejthet.

PaucaW # e-mail 2018.10.29. 16:27

Üdv. Érdeklődnék hogy van e lehetőségem pénz visszatérítést kérni ha az egy éve vásárolt laptopom már 3-szor ment tönkre és körülbelül két hónapot töltött eddig a szervízben. Most küldöm vissza harmadjára de egyetem miatt szükségem lenne egy gépre.

ObudaFan # e-mail 2018.10.29. 15:40

A Ptk. hibás teljesítésre vonatkozó szabályainál. Ha te szerezted be az alkatrészt, akkor véleményem szerint igaza van, de ha abban állapodtatok meg, hogy ő beszerzi és az egész munkát elvégzi, akkor nincs.

Ügyvéd / Lawyer / Abogado - Budapest

tarczayaron@freemail.hu

http://biroigyakorlat.blog.hu/
http://members.upcweb.hu//tarczay/

trebipek # e-mail 2018.10.29. 15:05

Üdv. Egy villanyszerelő (felújított) elektromos hőtárolós kályha beszerelésére szerződött. A munka elvégzése után 2 hónappal az egyik kismegszakító - mint utóbb kiderült: anyaghiba miatt - meghibásodott, cserére szorult. A szerelő elvitte, a boltban neki ingyen kicserélték ám kéri az újbóli beszerelés, kiszállás költségét. Egyébként a kályha működ(tet)ésére egy év garanciát vállalt. Megilleti-e a kiszállás költsége? Hol van erre vonatkozó jogi útmutatás? Megköszönöm, ha vki tud erre választ adni...

nonolet # e-mail 2018.10.18. 16:37

Monika1979

30 nap után már ... egyszerűen közöld írásban,
hogy
ezennel ELÁLLSZ és kéred vissza a pénzed.

Aztán vagy fizet vagy per lesz...

drbjozsef # e-mail 2018.10.18. 14:01

Nincs konkrét határidő meghatározva.

Bár az emag román bejegyzésű cég (ami miatt én nem is vásárolok már náluk, román raktáron keresztül szállítják haza a bevizsgálandó termékeket), a fogyasztóvédelmi jogok a magyar törvény az irányadó :

6:159. § [Kellékszavatossági jogok]
(2) Kellékszavatossági igénye alapján a jogosult választása szerint

  1. kijavítást vagy kicserélést igényelhet, kivéve, ha a választott kellékszavatossági jog teljesítése lehetetlen, vagy ha az a kötelezettnek - másik kellékszavatossági igény teljesítésével összehasonlítva - aránytalan többletköltséget eredményezne, figyelembe véve a szolgáltatás hibátlan állapotban képviselt értékét, a szerződésszegés súlyát és a kellékszavatossági jog teljesítésével a jogosultnak okozott érdeksérelmet; vagy
  2. az ellenszolgáltatás arányos leszállítását igényelheti, a hibát a kötelezett költségére maga kijavíthatja vagy mással kijavíttathatja, vagy a szerződéstől elállhat, ha a kötelezett a kijavítást vagy a kicserélést nem vállalta, e kötelezettségének a (4) bekezdés szerinti feltételekkel nem tud eleget tenni, vagy ha a jogosultnak a kijavításhoz vagy kicseréléshez fűződő érdeke megszűnt.

(4) A kijavítást vagy kicserélést - a dolog tulajdonságaira és a jogosult által elvárható rendeltetésére figyelemmel - megfelelő határidőn belül, a jogosult érdekeit kímélve kell elvégezni.

A joggyakorlatban - legalábbis magyat cégeknél ugye - a 15-30 nap még elfogadott szokott lenni, a 30 napon túli javítás már megalapozza, hogy cserét kérj, vagy elállj a szerződéstől.

Írj nekik egy emailt, másold be a fentit hivatkozásként, és kérd tőlük, hogy tekintettel a már eltelt 30 napra, 8 napon belül vagy hozzák vissza a megjavított terméket, vagy küldjenek egy másik, ugyanolyan, hibátlant, vagy ha ezt sem tudják, elállsz a szerződéstől érdekmúlásra hivatkozva, és utalják vissza a pénzedet.

József:laikus paraszt, dilettáns hozzászóló.
Fórumból való jogi tájékozódás kockázatokat és mellékhatásokat rejthet.

Monika1979 # e-mail 2018.10.18. 12:49

Szasztok segítséget szeretnék kérni.tavaly novemberben rendeltünk egy vasalót az emag-ról egy drágább darabról van szó. A lényeg szeptember elején elromlott ezt jelentettem az emagnak el is vitte a futár ,a lényeg 1 hónapja náluk van küldtem nekik emsilt érdeklődtem hogy mikor lesz már kész azt írták lenyeg türelemmel. Nahát én azt gondolom kerek egy hónapja nagyon türelmes vagyok de mostmár kezd elfogyni a türelmem .9 emberre mosok minden nap nekem szükségem lenne a vasalómra .mert most egy kólcsön vasalóval kinlódok minden nap.Kérdésem van erre valami szabályzás hogy mennyi ideig tarthatják ott a szervízbe?

drbjozsef # e-mail 2018.10.18. 07:41

Kérheted. De ha a termék hibátlan, nem kötelesek visszaadni. A nem megfelelő méret nem az eladó hibája - még akkor sem, ha nincs rajta méretjelzés.

Nem "kérheti", hanem ha rendes felajánlhatja. De még csak erre sem köteles.

József:laikus paraszt, dilettáns hozzászóló.
Fórumból való jogi tájékozódás kockázatokat és mellékhatásokat rejthet.

tacsicsi # e-mail 2018.10.18. 07:30

Üdv.

Sajnos sürget az idő, nem tudtam visszakeresni, lehet van már válasz valahol.

Tegnap vásároltam 3 db női felsőruházatot egy kínai üzletben, ami méret nélküli (azaz nincs S, M, L, mindenkinek ugyanaz van), de sajnos nem lett jó arra, akinek vettem volna, azaz kicsi.
Mivel méret nélküli így a csere lehetőség már eleve nem áll fennt.

Kérdésem:
kérhetem-e a bolttól, hogy adják vissza a pénzt a blokk ellenében?
kérheti-e a bolt, hogy vásároljam le az öszseget, azaz nem adja vissza a pénzt?

Köszönöm a segítő válaszokat.

drbjozsef # e-mail 2018.10.11. 14:32

semmit nem tehet = azt nem teheti, hogy semmit se csinál

József:laikus paraszt, dilettáns hozzászóló.
Fórumból való jogi tájékozódás kockázatokat és mellékhatásokat rejthet.

drbjozsef # e-mail 2018.10.11. 14:31

Andi,

Semmit nem tehet, de másik FAJTA matracra nem köteles cserélni.

Ptk. 6:157. § [Hibás teljesítés]
(1) A kötelezett hibásan teljesít, ha a szolgáltatás a teljesítés időpontjában nem felel meg a szerződésben vagy jogszabályban megállapított minőségi követelményeknek.

6:159. § [Kellékszavatossági jogok]
(1) Olyan szerződés alapján, amelyben a felek kölcsönös szolgáltatásokkal tartoznak, a kötelezett a hibás teljesítésért kellékszavatossággal tartozik.
(2) Kellékszavatossági igénye alapján a jogosult választása szerint

  1. kijavítást vagy kicserélést igényelhet, kivéve, ha a választott kellékszavatossági jog teljesítése lehetetlen, vagy ha az a kötelezettnek - másik kellékszavatossági igény teljesítésével összehasonlítva - aránytalan többletköltséget eredményezne, figyelembe véve a szolgáltatás hibátlan állapotban képviselt értékét, a szerződésszegés súlyát és a kellékszavatossági jog teljesítésével a jogosultnak okozott érdeksérelmet; vagy
  2. az ellenszolgáltatás arányos leszállítását igényelheti, a hibát a kötelezett költségére maga kijavíthatja vagy mással kijavíttathatja, vagy a szerződéstől elállhat, ha a kötelezett a kijavítást vagy a kicserélést nem vállalta, e kötelezettségének a (4) bekezdés szerinti feltételekkel nem tud eleget tenni, vagy ha a jogosultnak a kijavításhoz vagy kicseréléshez fűződő érdeke megszűnt.

Közöld velük (írás, tértivevény), hogy a 6:157 alapján szerinted hibásan teljesítettek, ha minőségileg kifogástalan, használatra alkalmas másik matracot nem akarnak adni, akkor a 6:159§ (2) "b" pont szerint elállsz a szerződéstől és kéred vissza a pénzedet.

Ha nem adják, jöhet a fogyasztóvédelmi hatóság, békéltető testület, végső soron per.

(Egyébként a kemény=magas terhelhetőség összefüggés nem evidens szerintem. De hogy maradandó alakváltozást 3 nap alatt semmilyen matracnak nem kellene szenvednie normál használat mellett, az is biztos.)

József:laikus paraszt, dilettáns hozzászóló.
Fórumból való jogi tájékozódás kockázatokat és mellékhatásokat rejthet.