Szavatosság, jótállás, garancia, fogyasztóvédelem


Annamária123 # 2021.05.09. 14:41

Köszönöm a válaszokat.

drbjozsef

A megfojtásra is gondolok, meg a becsapásra, hitegetésre, meg a munka rosszul való elvégzésére/el nem végzésére is.

Igen, biztos szerződést kellett volna kötni, csak szorított az idő és egy ismerős ajánlotta ezt az embert, hogy megbízható, és ha szerződést kötök, akkor is megteheti ugyanezt, maximum beperelhetem, járhatok évekig a bíróságra, egy csomó pénzembe kerül és biztos, hogy nem ítélnek meg normális összegű kártérítést és közben esetleg megfojt bosszúból.

matthiasi

Bíztam benne. Küldött egy listát, hogy milyen anyagot vett és mennyiért. Ránézésre profi eszközei voltak. Odamentem és láttam, hogy a fürdőszoba fel van bontva és ő keresi a csövekben a hibát és cseréli a csövet új csőre.

Tablettel videót és képeket készített és elküldte, folyamatosan dokumentálta a hibát. A külseje kellemes volt, a modora udvarias (amíg át nem ment szociopatába), a beszéde értelmes, a ruhája csinos és tiszta, menő, új melósruha.

Nem értek hozzá és nincs olyan ismerősöm, aki ért hozzá. Szaküzlettől mit kérdezzek? Hogy milyen anyagok kellenek ehhez? Az anyagokat szerintem rendben megvette amúgy, először azt ígérte, hogy ideadja az anyagszámlákat de azután azt sem adta ide.

Tehát egy laikust nem véd meg senki egy csaló, zsaroló, fenyegető, agresszív szakembertől, ezt értettem ki a mondanivalótokból.

Mindig tudtam, hogy Magyarországon nincs jogszolgáltatás, ezt most ti megerősítettétek.

Azóta egyébként levonult, a lakáskulcsot nem adta vissza, eszméletlen koszt és mocskot hagyott maga után, a frissen festett fal és szobaajtó az előszobában, meg a parketta be van fröcskölve valami szürke dologgal.

Tehát még egyszer leszögezem: nincs védelem az egyszerű polgár számára egy erőszakos csaló ellen, mint egy normális országban. Sejtettem.

Sokan úgy próbálják megőrizni a lelki nyugalmukat, hogy az áldozatban keresik a hibát. Velem ilyen nem fordulhat elő, gondolják, mert én körültekintő vagyok.

A rendőrség amúgy azt javasolta, hogy tegyek feljelentést.

matthiasi # 2021.05.09. 13:02

Ok van akit megvezetnek és reménykedik a javításban.
A 3. napon csak oda kellett volna menni és megtudakolni mit is csinál. Újabb lehetőség az elküldésre.

Megkérdezni milyen anyagot, vett mennyiért. Egy kontról egy jóbaráttól, ismerőstől netán a szaküzlettől, hogy milyen anyagok is kellenek. Ha nem stimmel, fájó de el kell küldeni.
Ja munka közben , munka végén megnézni milyen szerszámokkal dolgozik a muki. ha kevés értéktelen az szinté gyanús.. újabb alkalom hogy lapátra tegyük.

a 13 nap alatt csak lett volna gyanús jel, keresztkérdés stb., hogy szélhámos, nem szélhámos. Minél később küldjük el annál nagyobb a veszteség !!

matthiasi # 2021.05.09. 12:51

A vízvezetékszerelő az ázás módjából arra következtetett, hogy a fürdőszoba aljzata nincs jól leszigetelve.

Nos már ekkor 8 ha jól látom a nulladik napon el kellett volna küldeni..

Egy födém átázás nem a rossz szigetelésből adódik, hanem a nyomó vagy az elfolyó vezetékek hibájából.
Nyomó vezeték hibája... sok, nagyon sok víz, elfolyóké kevés víz.

drbjozsef # 2021.05.09. 09:37

Annamária123,

Szerintetek van az ilyesmi ellen valamilyen jogi védelem?

A sztori érdekes, de a kérdés egy picikét tág. Tulajdonképpen mi ellen?

Első blikkre azt mondanám : persze. Megegyeztek egy munkában, írásba fektetitek, szerződést köttök. Onnnatól az alapján kell eljárni a feleknek.

Vagy a megfojtásra gondolsz?

Annamária123 # 2021.05.08. 21:59

Kedves Fórumozók!

Van egy lakásom, amit bérbe adtam valakiknek. Szerződést kötöttünk, hogy április X-edikén beköltöznek.

A költözés előtt 4 nappal a szomszéd szólt, hogy ázik tőlünk. A vízvezetékszerelő az ázás módjából arra következtetett, hogy a fürdőszoba aljzata nincs jól leszigetelve. Ajánlkozott, hogy feltöri, leszigeteli és visszaburkolja 4 nap alatt. Csütörtökre (amikor beköltöznek a lakók) kész lesz, 100 ezer ft-ba fog kerülni anyaggal együtt, mondta. Nagyon kedves, megbízható embernek ismertem (már két kisebb munkát végzett nálam), kényszerhelyzetben voltam, belementem.

1. nap, hétfő: A szakember bevásárolta az anyagot és feltörte a padlót. Kiderült, hogy csőrepedés is van meg szigetelés sincs. Ezért nem csütörtökre lesz kész, hanem péntekre, és valamivel többe kerül, mondta és bevasalt rajtam 100 ezer ft-ot.

2-4. nap, keddtől csütörtökig: A csőrepedés elhárítása nagy erőkkel folyik, de még nincs kész. Szerencsére a lakók nem csütörtökön, hanem a következő hét szerdán fognak mégis beköltözni, tehát van idő bőven. A szakember megkönnyebbül, de kijelenti, hogy szombatra mindenképpen átadja a kész fürdőszobát. Elkér újabb 50 ezer ft-ot.

5-6. nap, péntek-szombat: A munka hétfőre biztosan kész lesz. A végösszeg 325 ezer ft lesz (100 ezer helyett), nagyon sajnálja, de rengeteg munkája volt vele.

A biztosító kárszakértője sokallja az összeget (4 m2 fürdőszobáért), amikor videokonferencián a szerelő megmutatja neki a munkát tableten keresztül. Ki kell jönnie személyesen is szemlézni, mondja, mert 300 ezer ft felett van az összeg, de csak kedden tud kijönni. Addigra már vissza lesz ugyan burkolva a fürdőszoba, mondja a szaki, de a biztosítós szerint ez nem baj. Megbeszéljük, hogy kedden 11-kor találkozunk hárman a kész, gyönyörű fürdőszobában.

9. nap, kedd: 11-kor a biztosító embere és én megjelenünk a lakásban. Szerelő sehol, a fürdőszobában mintha bomba robbant volna, a puszta feltúrt föld látszik benne, ugyanúgy, mint 3 nappal azelőtt, még a szennyvízcső sincs a helyére téve, a zuhanytálca eltűnt, a wc-csésze a konyhában árválkodik, minden tele sittel, cementeszsákokkal, talicskával. És másnap költöznének a lakók.

"Úgy látom, feladta a munkát az úr", mondja a biztosítós. Én is úgy látom. Hívom vagy nyolcszor, nem veszi fel. SMS-t írok, hogy miért nincs itt, itt vártuk és hogy "legyen szíves, azonnal hívjon fel!"

Fél óra múlva felhív. Dr. Jekyllből Mr. Hyde lett. Ordít. Üvölt. Ilyet még nem is hallottam. Bőg, mint egy bika. Úgy rikácsol, hogy alig érteni, mit mond. Azt bömböli, hogy hogy merészelek én neki ilyen sms-t írni, így a kutyájával nem beszél az ember, amikor ő mindent megtett, nem aludt, éjjel kettőig dolgozott, mert ő jó szakember, amit ő megtett nekem azt nem tette volna meg más, csőidomokat alakított ki, mert ő lelkiismeretes, mindenki más összecsapta volna és egy hónap múlva újra áznánk, de ő, ő nem...stb stb.

Mondom neki, hogy mivel nem csinálta meg, ide fogok hívni valaki mást és azzal végeztetem el. Erre végképp megvadul és az üvöltéstől alig érthetően közli, hogy "ha oda mer vinni valakit, akkor majd olyan emberré válok, amilyet nem szeretne látni, odamegyek és szétb@szom a lakást!"

Ekkor kezdek el félni tőle. Végül ordítva közli, hogy ő most kocsiba ül, egy óra múlva itt lesz és folytatja a munkát és ahogy megtalálta a cső hibáját azonnal felhív engem és jelenti, és onnantól már csak a betonozás van és aztán megy minden, mint a karikacsapás.

Én hülye, beleegyezem. 4 óra múlva felhív ugyanolyan üvöltéssel és közli, hogy ő azóta is remeg az idegességtől, így nem mer autóba ülni, mert én "kételkedem az ő szakértelmében" és csak akkor tud elindulni, ha én azt mondom neki, hogy én megbízom az ő szakértelmében. És el kellett mondanom neki, hogy "igen, én bízom az ön szakértelmében".

Ettől varázslatosan lehiggad és nyugodtabb hangon, de ellentmondást nem tűrően közli, hogy amíg nem utalok neki át azonnal újabb 50 ezer ft-ot, addig ő egy kapavágást nem tesz, mert én kételkedtem az ő szakértelmében (ez a büntetésem, úgy látszik).

És én hülye, utalok. Mentségemre legyen, hogy nagyon féltem a szerződésszegéstől a bérlőkkel és féltem már a vízvezetékszerelőtől is. Akkor kellett volna kirúgni.

Este jelenti, hogy ki van javítva a cső, most már aljzatkiegyenlítőzni kezd és minden gyorsan fog menni. Képeket is küldött a fürdőszoba állapotáról és másnap, szerdán ugyanúgy.

10. nap, szerda: kijelenti, hogy péntekre tutira kész lesz a fürdőszoba, leburkolva.

(Közben isteni szerencse folytán kiderült, hogy a lakók még egy héttel később, a következő szerdán költöznek csak be. Megint rengeteg időnk van, halleluja.)

12. nap, péntek: a keserű kijózanodás. Ráébredek, hogy még mindig nincs kész a fürdőszoba és 5 nap múlva itt az újabb szerda, amikor már kőbe van vésve, hogy költöznek a lakók.

Ekkor megírom neki egy emailben, hogy ha vasárnap nem adja át a tökéletesen kész fürdőszobát, akkor hagyja abba, vonuljon le és keresek valaki mást.

13. nap, szombat: csörög a telefon, benne a szaki és a belőle áradó artikulálatlan, nehezen kibogozható üvöltés. Ezúttal felszólít bömbölve, hogy győzzem meg, hogy ő folytassa a munkát, mert annyira megsértettem őt, hogy így nem bírja folytatni, mert megint kétségbe vontam a szakértelmét, pedig ő napok óta nem alszik és mindenki más feladta volna a munkát de ő nem és neki nem kötelessége csőidomokat készíteni, de megtette és az anyjának, a húgának és neki magának a születésnapját is ma kell ünnepelni és neki a családjával kell lenni és, hörgi, én csak a pénzre hajtok, hogy a lakásomból pénzt csináljak.

Ezek után megint lehiggad és szinte normális hangon közli, hogy ha nem utalok neki azonnal 133 ezer ft-ot (így már 333 ezer ft-nál tartunk a megbeszélt 325 ezer helyett, amiről megesküdött, hogy annál nem lesz több), akkor nem fog csinálni semmit, és később majd még 50 ezret fog kérni (összesen már 383 ezer), mert én megsértettem őt.

Ha átutalom, akkor ő másnap, vasárnap hajnalban elkezd burkolni, délre be is fejezi, kora délután mindent eltakarít és kitakarít és hétfő reggel rá is lehet lépni a burkolatra már.

És én hülye, átutaltam a 133 ezret is, mert ekkor már nagyon féltem tőle. Féltem, hogy megver, vagy megfojt, vagy mittudomén.

Ezen a szombat estén rádöbbentem, hogy nem megy ő oda vasárnap hajnalban burkolni és nem lesz a fürdőszoba vasárnap sem kész. És elhatároztam, hogy elküldöm.

Ez még ezután fog megtörténni. Remélem, sikerülni fog. Félek tőle.

Elnézést, hogy hosszú lett. Szerintetek van az ilyesmi ellen valamilyen jogi védelem?

drbjozsef # 2021.05.01. 17:22

Alighanem,

Ha eladsz valamit, akkor ugyanúgy szavatossággal tartozol érte a Ptk. szerint, mint egy cég, azzal a kivétellel, hogy használt termék esetén 1 év a szavatossági idő.

Magánszemély eladó esetén azt, hogy a termék a vásárlás idejében hibás volt, a vevőnek kell bizonyítania. Ha azt simán átvette a postástól, akkor ez lényegében egy ilyen készüléknél lehetetlen.

Ha szerinted jól működött, akkor írd meg neki, hogy a készülék hibátlan volt, a szavatossági igényét elutasítod, azt csinál vele amit akar, ha ez nem tetszik neki, bírósághoz fordulhat.

Ugyanakkor én azt is megjegyezném neki, hogy a továbbiakban ne zaklasson, ne hívjon, ne írjon sms-t, mert különben zaklatásért feljelented. Menjen a bíróságra, ha akar.

Ha nem akarod, nem kell visszavásárolnod. Szerintem bíróságon nincs sok esélye.

(Megjegyzem, az eltelt 14 nap semmit sem számít, mert az csak a céges eladókra vonatkozik, estedben egyoldalúan azon belül sem állhatott volna el a szerződéstől.)

drbjozsef # 2021.05.01. 17:15

"az egyébként lehetséges csere." helyett helyesen : az egyébként lehetséges javítás.

drbjozsef # 2021.05.01. 17:15

Yadomaru,

A 19/2014. (IV. 29.) NGM rendelet 5.§-a így fogalmaz :

A vállalkozásnak törekednie kell arra, hogy a kijavítást vagy kicserélést legfeljebb tizenöt napon belül elvégezze.

Nincs konkrét határidő, de a bírósági gyakorlat az, hogy 30 nap késedelem már csak nagyon indokolt esetben tolerálható, és legfeljebb akkor, ha a csere sem lehetséges valamilyen okból, vagy valamilyen objektív ok miatt hüzódik el az egyébként lehetséges csere.

Nyilván a vírushelyzet is egy indok lehet valamennyi késedelemre, de 70+ napra nem.

Én a helyedben megírnám, hogy mikor adtam le, azt, amit itt írtál, hogy mennyit baszakodtak vele, hogy fenti rendelet alapján, plusz a már egyszeri sikertelen javítás miatt már nem bízol a javításban, 10 napon belül cseréljék ki neked egy másik, jól működő készülékre, különben érdekmúlásra hivatkozva elállsz a szerződéstől, és kéred vissza a teljes vételárat.

Alighanem # 2021.04.30. 18:24

Tisztelt szakértők!

Internetes használt cikk kereskedő oldalon (jás.hu) magánszemélyként eladtam egy magánszemélynek egy vérnyomásmérő készüléket (4 000 Ft), aminél a leírásban taglaltam, hogy a készülék nem használt, de már nem garanciális.

Jelentkezett rá egy vevő.
Ilyenkor mielőtt elküldök egy általam meghirdetett készüléket, mindig kipróbálom a biztonság kedvéért.
Három alkalommal teszteltem, működött, majd kivettem az elemeket (nem jár a készülékhez), becsomagoltam és
elküldtem, utánvéttel.

Másnap a vevő meg is kapta, ki is fizette, azonban innentől jelentkezik a probléma:

A telefonálásakor kiderült, hogy a vásárló egy * - ezért elkezdtem aggódni.
A vevő azt nehezményezte elsőre, hogy miért nem küldtem hozzá töltőt.
Később kiderült, hogy ő az adapterre gondolt, de szóltam, hogy az a hirdetésben sem volt, így nem jár hozzá.
Ezután jeleztem neki, hogy a készülék elemmel működik, azzal használja.
Még aznap felhívott ismét, hogy a készülék rossz, átvertem, nem működik elemekkel sem.
A vevő ekkor már eléggé kikelt magából, fenyegetőzött is.
Kérdeztem, hogy hogyan tette bele az elemeket, amire az a reakció jelentkezett, hogy próbálta beletenni, de
mindig kiugrik.
Szóltam, hogy az elem negatív vége legyen a rugónál mindig.
Ő - káromkodások közepette - mondta, hogy: "Mitomén, hogy mijázzá négátív"..., mikor jeleztem neki, hogy
akkor a lapos végével legyen az elem mindig a rugó felé.
Rendben megpróbálja.

Ezután eltelt 14 nap és megint azon problémázik, hogy nem működik a készülék, átvertem, fel fog jelenteni, a
készüléket összetöri és visszaküldi, majd megkeres személyesen és majd akkor lerendezzük... stb.

Csak a mai napon 32x hívott - már nem veszem fel - és sms-k hadát küldi.

Az érdekelne, hogy hol hibáztam, azon túl hogy nem ellenőriztem, nem-e egy tudatlan ember a vásárlóm; illetve mire számíthatok, ha mégis jogi útra terelődne.

Használt termék eladása esetén, nekem, mint eladónak (magánszemély), kellene vállalnom valamiféle garanciát/szavatosságot/jótállást és ha igen, mennyi időre és mire?

Vissza kellene-e vásárolnom a készüléket ilyen esetben (pláne ha azzal is fenyegetőzik, hogy összetöri a
készüléket és úgy küldi vissza)?

Az esetleges válaszokért előre is kösz!

Yadomaru # 2021.04.21. 13:20

Tisztelt Fórum!

Egy garanciális telefon szervizeléssel kapcsolatban szeretnék érdeklődni, hogy a cég(Samsung) által adott válasz, mennyire jogos és van-e esetleg esélyem egy telefoncserére vagy bármire.

A telefon január 26-án lett vásárolva. Ferbruár 18-án az energiatakarékos mód bekapcsolása után a telefon többet nem kapcsolt be. A telefont másnap leadtam a Samsung Downtown szervizben. Ez követően március 16-ig nem volt semmi információ a telefonról. Ekkor beszéltem először a chates supportjukkal, ahol az kaptam válasznak, hogy emailben jeleznek mi a helyzet a telefonnal. Ez sajnos nem történt meg. Ezt követően március 18-án próbáltam legközelebb beszélni velük, ekkor azt mondták a telefon készen, de március 22-ig nem tudják kiadni. Ez picit fura volt számomra mert a szervizekre a zárás nem volt kötelező. Ezután március 26-án volt a következő beszélgetés ekkor azt mondták telefonon felhívnak és utána járnak mi lehet a telefonnal. Sajnos ez se történt meg. Március 30-án ismét fellvettem velük a kapcsolatot, hogy sikerült-e valamit kideríteni, de sajnos ismételten sikertelenül, ekkor már jeleztem bárhol át tudom venni ha esetleg csak a downtown üzlet van zárva. Innentől múlthét hétfőig megszakadt a kapcsolat. Hétfőn több mint 50 nap után jelezték, a telefon elkészült. Bementem átvettem, majd 1 perc után kiderült ugyan az a hiba még mindig és a telefon nem működik. Ezután azt javasolták a gyorsaság miatt jobb ha átviszem egyből az Aradi utcai szervizbe, ez megtörtént. Itt azzal fogadtak valószínűleg a GPU rossz a telefonban átveszik tőlem, de legalább 1 hét de számoljak rá többet. A telefonról azóta nincs információm. A múlthét eleje folyamán egy emailben jeleztem a Samsung felé hogy mivel a telefon javítása több mint 30-napot vett igénybe és tudomásom szerint ettől az évtől 30 nap után lehet cserét kérni élnék ezzel a lehetőségemmel. A mai nap érkezett a válasz tőlük ez bemásolom ide:

A jelenlegi járványügyi helyzet sajnos a szervizszolgáltatásainkat és egyéb ügyfélmegkereséseinket is befolyásolja. Vásárlóink és munkatársaink egészsége a legfontosabb számunkra, ezért minden biztonsági és higiéniai intézkedést betartva végezzük munkánkat.

Előfordulhat, hogy hosszabb határidővel tudjuk elvállalni, illetve ügyfélszolgálatainkon, valamint szerviz központjainknál személyes ügyintézés esetén is megnövekedhet a várakozási és ügyintézési idő.

Mindent megteszünk azért, hogy a megváltozott körülmények között is a tőlünk megszokott magas színvonalú szervizszolgáltatást nyújtsuk.

A tapasztalt kellemetlenségek enyhítésére, engedje meg, hogy egy ajándékcsomaggal kedveskedjünk Önnek.

Amennyiben elfogadja, kérjük adja meg a kívánt kézbesítési címet, ahová a küldeményünket eljuttathatjuk.

Továbbá, tájékoztatjuk, hogy Oktogon Szerviz Kft. szervizpartnerünk bevizsgálta a leadott SM-G991 típusú, készüléket, ezzel kapcsolatban az alábbiakról értesítjük.

Tájékoztatjuk, hogy a Ptk. hibás teljesítésre vonatkozó részei szerint a kötelezettnek lehetősége van választani a kicserélés és a kijavítás között, ha a választott szavatossági igény (jelen esetben kicserélés) teljesítése a másik szavatossági igény (jelen esetben a kijavítás) teljesítésével összehasonlítva aránytalan többletköltséget eredményezne. Ebben az esetben a bevizsgálást követően a kijavítás mellett döntöttünk.

drbjozsef # 2021.04.21. 05:20

Roxi22,

Hol lehet erre igényt benyújtani?
A cégnél. Ők vállalták a jótállást, törvényi szavatosság használt termékre nincsen.
Ha nem reagálnak, pert indíthatsz.

Vagy milyen úton jutok a pénzemhez?
Milyen pénzedhez? Pénzről nem volt szó.

Roxi22 # 2021.04.20. 12:46

Tisztelt fórumozók!

Februárban vettem egy felújított mosógépet egy cégtől melyre 3 hónap garanciát adtak.
Elromlott a gép, március 30a óta (20napja) várom hogy jöjjön a futár.
Hitegettek de sehol semmi.
Mostmár a levelekre és emailekre se válaszolnak.
Szerintem az időt húzzák hogy lejarjon a garancia.
Viszont azt olvastam hogy ha 30napon belül nem szállítják el szervízbe,akkor vissza kell fizetniük a gép vételárát.
Hol lehet erre igényt benyújtani?Vagy milyen úton jutok a pénzemhez?

Válaszokat előre is köszönöm!


Mosógép szervíz,nem javítják,nem fizetnek

Szomorú örökös # 2021.04.13. 13:32

adidasboy86

Még vagy 10 helyre nem akarod ugyazt beírni?
Ettől nem fogsz gyorsabban választ kapni. Sőt!

adidasboy86 # 2021.04.13. 11:34

Üdvözletem!
Pár napja (5 munkanap) vásároltam egy alkatrészt a számítógépembe magánszemélytől. Facebook-on egyeztettünk, majd személyesen vettem át. Pár perc kipróbálás után nem is volt probléma. Haza vittem, beszereltem. Pár napig gond nélkül működött, viszont most már egyáltalán nem. Kicseréltem a régi alkatrészre, azzal ismét működik gond nélkül. Felvettem az eladóval a kapcsolatot, viszont ő elzárkózik a dologtól. 150 ezer forint volt a vételár, maximum 30-50 ezer forintért lenne hajlandó beszámolni egy másik, hibás, vagy egy harmadik, jóval kevesebbet tudó alkatrészbe. Van valami jogalapja a felháborodásomnak, és van e lehetőségem valami, és ha igen micsoda az ügy rendezésére?
Válaszokat előre is köszönöm!
Üdv!

drbjozsef # 2021.03.16. 06:23

fatti,

Ha úgy adja el, hogy szemmel látható rozsdatemető, köhögő motorral, egymillió kilométerrel, akkor nem sok szavatosságot érvényesíthet a vevő.

Ha úgy adja el, hogy tiptopra fel van újítva, mintha ma jött volna ki a gyárból, és állítja, hogy a motort is atomjaira szedték és felújították, akkor sok hibára nem kell számítani.

Általában az igazság a kettő között van - vita esetén sokat segít az eldöntésében, hogy mi van a szerződésben pontosan.

Kovács_Béla_Sándor # 2021.03.15. 17:58

Azt, hogy ez a körülmény fennáll-e minden konkrét esetben egyenként, az eset összes lényeges körülményét figyelembe véve lehet vizsgálni. Ez a szabály általános felmentést nem ad.
Mondok egy példát: ha én azt az antik zsebórát kifejezetten órának veszem meg, akkor annak bizony járnia kell. Item, ha a veterán autót járműnek veszem, akkor annak mennie kell.

fatti # 2021.03.15. 17:18

Köszönöm a válaszokat!

Drbjozsef, nem lehet, hogy az általad írtakban a joggyakorlat szerinti harmadik kivétel, ami mentesít a szavatosság alól, lehet a megoldás? Tehát, hogy egy 150 éves antik óra, vagy egy 40 éves OT autó esetén az esetleges "hiba a dolog állapotából, használtsági fokából, életkorából már várható"? Ezért a vevőnek is számolnia kell azzal, hogy bármikor elromolhat, szemben pl egy tíz éves autóval, aminél elvárható, hogy 1-2 évig még üzembiztos maradjon.
Ez a három kitétel egyébként a jogszabályban rögzített, és vállalkozás általi értékesítés esetén is igaz?

drbjozsef # 2021.03.15. 14:15

fatti,

Nincs kitétel arra önmagában, hogy valami régi, akkor más vonatkozna rá. Konkrétan.

Ptk. 6:163.§(2) Fogyasztó és vállalkozás közötti szerződés esetén a fogyasztó kellékszavatossági igénye a teljesítés időpontjától számított két év alatt évül el. Ha a fogyasztó és a vállalkozás közötti szerződés tárgya használt dolog, a felek rövidebb elévülési időben is megállapodhatnak; egy évnél rövidebb elévülési határidő ebben az esetben sem köthető ki érvényesen.

Ez vonatkozik főszabály szerint mindenre.

A joggyakorlat szerint kivétel a szavatosság alól :

  • Amely hibát az eladó (igazolhatóan!) közölt a vevővel
  • Amely hiba kellő gondosság mellett felismerhető, vagy az lett volna
  • Amely hiba a dolog állapotából, használtsági fokából, életkorából már várható.

A legcélszerűbb ilyenkor, hogy a szerződésbe mindent beleírnak, amit a járműről tudni kell. Ha egy új motor van benne, csak kívülről, a kaszni régi, akkor azért kell szavatosságot vállalni, ha egy 100 éves motor, akkor azért nemigen - ez a vevő saját kockázata. Ha tiszta rozsda a kaszni, beleírják, vagy szemmel is látható, az megint nem tartozik a szavatosság körébe.

Életszerűen, hogy mindkét felet védje a szerződés.

Magánszemély eladó esetén el lehet térni a Ptk-tól, és simán kizárható a szavatosság. De vállalkozás eladó ilyet nem tehet. Az üzlet kockázattal is jár.

Kovács_Béla_Sándor # 2021.03.15. 13:45

Csak ennek a kérdéshez semmi köze.

Szomorú örökös # 2021.03.15. 11:37

fatti

valaki megvesz például egy 1915.ben gyártott Ford T-modellt egy jármű restauráló műhelytől, és napi ingázásra akarja használni, akkor szavatossági igénnyel lép fel az eladó felé, mert a jármű állandóan lerobban, mert nem bírja a városi dugózást.....Az oldtimer rendszám egyébként feljogosít a közlekedésben való részvételre, de egy ilyen autó nyilván nem erre való.

Nem teljesen jól tudod! Egyrészt pl. az általad említett 1915-ös Ford T-modell ár veterán kategória, nem OT. Másrészt ha valaki oldtimer kategóriát kap az autóra, akkor ha közlekedni szeretne vele, ahhoz szigorú szabályozás alá eső OT rendszámra van szükség - amivel persze kedvezmények járnak - másrészt komoly korlátok vannak - talán még évente megtehető kilométerre is, de erre írásos bizonyítékot nem tudok, csak hallottam - cserébe pl. csak 5 évente van műszaki vizsgája. Megboldogult keresztapám volt ennek a nagy tudója, ő veterán járművek felújításával foglalkozott. Erről talán éppen pénteken reggel volt szó az egyik rádióban. Napi ingázásra így biztosan én sem használnám.

fatti # 2021.03.15. 10:25

Kedves Fórumozók!
Az alábbi témában nem találok információkat sehol, remélem, itt lesz, aki segíteni tud.
Ha vállalkozás ad el műszaki terméket (akár használtan is) magánszemélynek, szavatosságot kell vállalnia, ez rendben van. Például igaz ez használt autókra is. De mi a helyzet a muzeális minősítésű, oldtimer járművekkel? Az nyilván nem lehet életszerű, hogy ha valaki megvesz például egy 1915.ben gyártott Ford T-modellt egy jármű restauráló műhelytől, és napi ingázásra akarja használni, akkor szavatossági igénnyel lép fel az eladó felé, mert a jármű állandóan lerobban, mert nem bírja a városi dugózást... (Az oldtimer rendszám egyébként feljogosít a közlekedésben való részvételre, de egy ilyen autó nyilván nem erre való.)
Vagy például egy antikvitásban megveszi valaki Kossuth Lajos 1832-ben készült zsebóráját, ami valami csoda folytán még működik. Ha ez az óra két hónap múlva megáll, akkor ugyanaz a szavatosság vonatkozik rá, mintha egy új vagy pár éves használt óra lenne? A vásárlástól számított két évig elvárható, hogy mindenképpen működnie kell?
Tehát a kérdésem, hogy felmentést ad-e a szavatosság alól a muzeális, antik, oldtimer stb minősített járművek, műszaki berendezések forgalmazása az adott eszköz vonatkozásában?
Köszönöm szépen!

drbjozsef # 2021.02.23. 09:12

Akár, de a tied is elég, az is elég tiszta megfogalmazás, és az elég kell legyen.

Két tanú nem árt, de nem kellék, és nem is sokat számít ilyen esetben.

Ha tagadná,hogy ő írta alá azt a szerződést, akkor adja vissza az eladott tárgyat. Egyáltalán hogy került hozzá akkor? Vagy ha nem tőled vette, akkor meg mit akar itt szavatossággal?

H.Robi # 2021.02.23. 08:42

drbjozsef

Tehát akkor az általad írt mondatot még foglaljam bele?

"Ptk. szerinti szavatossági felelősséget kizárom"

A tanukkal csupán az a gond, hogy ha valaki egyedül jön el, vagy én egyedül vagyok itthon...

drbjozsef # 2021.02.23. 07:52

H.Robi,

Megfelel.

A lényeg, hogy a "Ptk. szerinti szavatossági felelősséget kizárom".

A két tanú esetén az okirat teljes bizonyító erejű magánokiratnak minősül, az aláírásokat vita esetén sem lehet vitatni (legalábbis nincs értelme).

De egy ilyen kisebb értékű, használt tárgy eladásához ez nem feltétel. Legfeljebb ellenőrizd a személyién a vevőnek, hogy azonosan írta alá azzal.

H.Robi # 2021.02.23. 06:56

Üdvözlök mindenkit!
Adásvételi szerződéssel kapcsolatban érdeklődnék.
Nem nagy dolog, de számomra sajnos a történtek után
fontos.
Tavaly eladtam egy fűnyírót.
A vevő hívott, hogy nem olyan a fűnyíró amire számított.
Nem úgy működik, teljesítménye se akkora amekkorának
kellene lennie, vegyem vissza. Nálam a kipróbáláskor
még teljesen megfelelt számára, megfelelően működött.
Ő azt mondta, hogy rejtett hibás a gép vegyem vissza,
mert elviszi bevizsgáltatni, feljelent stb....
(Visszahozást követően nálam kiderült, hogy valószínű
tuskóra tolták, de ez már lényegtelen)
Van-e ilyen jellegű dolog eladására valamilyen adásvételi szerződés
minta amiben ki lehet zárni minden nemű felelősséget
ami az eladót terheli az eladás után?
Azt gondolnánk, hogy ilyen használt termék esetében
nincs szavatosság, garancia, de valami mégis van...
Az se lenne hátrány ha nem kellene a szerződésre tanú,
ha csak egyedül jön a vevő, vagy én vagyok itthon egyedül.
(a gépet megjavíttattam eladnám)

Ezt a szerződést írtam. Ki kellene-e egészítenem esetleg valamivel?
Köszönöm.özlök mindenkit!
Adásvételi szerződéssel kapcsolatban érdeklődnék.
Nem nagy dolog, de számomra sajnos a történtek után
fontos.
Tavaly eladtam egy fűnyírót.
A vevő hívott, hogy nem olyan a fűnyíró amire számított.
Nem úgy működik, teljesítménye se akkora amekkorának
kellene lennie, vegyem vissza. Nálam a kipróbáláskor
még teljesen megfelelt számára, megfelelően működött.
Ő azt mondta, hogy rejtett hibás a gép vegyem vissza,
mert elviszi bevizsgáltatni, feljelent stb....
(Visszahozást követően nálam kiderült, hogy valószínű
tuskóra tolták, de ez már lényegtelen)
Van-e ilyen jellegű dolog eladására valamilyen adásvételi szerződés
minta amiben ki lehet zárni minden nemű felelősséget
ami az eladót terheli az eladás után?
Azt gondolnánk, hogy ilyen használt termék esetében
nincs szavatosság, garancia, de valami mégis van...
Az se lenne hátrány ha nem kellene a szerződésre tanú,
ha csak egyedül jön a vevő, vagy én vagyok itthon egyedül.
(a gépet megjavíttattam eladnám)

Ezt a szerződést írtam. Ki kellene-e egészítenem esetleg valamivel?
Köszönöm.
https://photos.google.com/…o3H0rBZiDLVQ?…