gyermekjogok


Kittu20 # 2017.02.26. 20:43

Üdvözlöm! Érdeklődni szeretnék afelölhogy kögeles vagyok e elfogadni a nevelési tanácsadóban kapott iskola kezdésről a szakvélemenyt, ha az ovoda meg mi is(szülők) ugy gondoljuk hogy a gyerek iskola érett? Megerősités miatt vittük csak el de olyanokat állitottak a gyerekről ami valótlan, és szeretnénk vinni iskolába! Mi a teendőnk azügyben hogy még is vigyük suliba! Iskola érett! Köszönöm nagyon a válaszát.

Nelcsi79 # 2014.03.25. 14:11

Kedves Hozzáértő! :)
Olyan problémával fordulok Önökhöz, hogy a Szakértői vélemény szerint a kisfiam tanulási akadályozott. Kijelöltek neki egy "fogyatékosoknak" való iskolát, ahova jár autistától elkezdve a súlyos értelmi fogyatékosig.
Az én fiam nem oda való, és integráló iskolába szeretném járatni.
A kérdésem az, hogy köteles vagyok oda íratni, ami benne van a szakvéleményben?
Köszönöm a választ!

MileyC # 2011.11.21. 18:40

Kedves Gabicsek!

Szakértői Bizottságon is túl vagyunk már, még azt hiszem márciusban voltunk ott, jövőre lesz felülvizsgálat. Tanulási képességre veszélyeztetett, annyit írtak, de nem jelöltek ki külön iskolát, hanem azt írták,hogy kezdje meg az iskolát a többiekkel együtt, tehát még kis létszámos osztályt sem írtak elő. Elég nagy lemaradást hoztak ki, amit úgy látok, hogy mára már behozott, ami köszönhető annak is, hogy a nyári szünetben elég sokat foglalkoztunk vele. Szóval gondolom, hogy a felülvizsgálaton meg fogják vizsgálni megint, hogy most akkor hol tart és esetlegesen ott ha szükségesnek látják ajánlhatnak intézményt, akár ezt is, de úgy gondolom, hogy amíg nincs ellenkező szakvélemény, addig a régi marad hatályban és azt el kell fogadniuk. A pszichológustól ha van hatásköre,akkor a logopédiai felzárkóztatást kérni fogom, mert gondolom, a szókinccsel összefüggésben van.

Gabicsek # 2011.11.20. 18:41

Kedves MileyC!
Azért írom a szakértői bizottságot (és próbálom erőltetni), mert más egy pszichológiai vélemény, és más a szakértői bizottság véleménye. Amelyik iskolát ott kijelölik (lehet, hogy ugyanazt, ahova jár), és amit ott előírnak, az iskolának kutya kötelessége betartani! Egy pszichológiai véleményben csak a gyerekről írnak, a szakértői bizottság javaslata viszont kötelező az iskolára nézve.

MileyC # 2011.11.20. 09:39

Kedves Gabicsek!

Pszichológus szakértő látta már, agyával nincs baj, mindene átlagos, vagy kiváló, csak a szókincse átlag alatti. Ezt fogjuk most szerdán megbeszélni a pszichológussal, hogy hogyan segítsük a gyermeket, hogy a verbális kommunikációban felzárkózzon. A szakértői véleményt december 9-ig írásban is meg kell kapjam, mert akkora jár le a 30 nap. Azt furcsállom, hogy az igazgató felvette a kapcsolatot a pszichológussal, félek, hogy befolyásolni akarják a véleményét. Nagyon remélem, hogy nem. Ha nem fog tetszeni a szakvélemény nem írom alá, akkor felülvizsgálják és kérek egy másik szakértői vizsgálatot.

Gabicsek # 2011.11.19. 19:17

Ja, megjegyzem, te is kérhetsz időpontot, de pár hónap szokott lenni, míg megvizsgálják.

Gabicsek # 2011.11.19. 19:17

Szia!
Én nem fogadnám el, mert a gyerek teljesen ki lesz rekesztve a közösségből, márpedig a cél az, hogy megtanuljon közösségben élni és létezni, hisz felnőtt korában is közösségben fog majd élni, dolgozni, stb.
Mondd meg az igazgatónak, kérjen időpontot a szakértői bizottságtól a gyerek vizsgálatára, ott megnézik a pszichológusok, gyógypedagógusok és egyéb szakemberek, és ha kijelölik az iskolát arra, hogy közösségben nevelhető, akkor a fejük tetejére állnak, akkor sem távolíthatják el azzal, hogy magántanuló legyen.
Vajon hogy lehet megoldani egy magántanulói státuszt, ha a szülők dolgoznak?

MileyC # 2011.11.18. 20:29

Tisztelt Gabicsek, tisztelt szakértők!

Újabb fejlemény van ügyünkben. Írtam egy gyönyörű szép levelet (ajánlottan, tértivevényesen, saját kezébe, ahogy kell) az iskola igazgatójának,melyben kértem, hogy ugyan közölje velem, hogy milyen törvény, vagy jogszabály engedélyezi egy gyermek kirekesztését. Írásbeli válasz nem, de telefon az jött, természetesen meg tudná válaszolni a levelem, de inkább szeretne a szülőkkel beszélni, mert mindannyian a gyermek érdekét nézzük. Ma voltunk beszélgetésen. A szavaiból úgy vettem ki, hogy a cél az, hogy itt maradjon és elsődlegesen ebben az osztályban, próbáljunk meg kommunikálni a tanító nénikkel.Mondtam, hogy az nehéz lesz, mivel annyira meg van sértődve, hogy egyszerűen hátat fordít. A végén már a magántanulói státuszt pedzegette, és azt, hogy mivel most voltunk pszichológusnál, be kéne vonni a pszichológust is, neki kéne leírni, hogy a magántanulói státuszt ajánlja. A vicc az egészben az, hogy ha ajánlotta volna, már a vizsgálat után közölte volna velünk.Sok ideje nem volt velünk megbeszélni a dolgokat, csak annyit mondott, hogy a gyerek agya ép, azzal nincs baj, minden átlagos, kivéve a szókincs. Gondolom, hogy ha úgy érezte volna, hogy a magántanulói státusz szükséges, akkor ezt a fontos tényt, bármennyire is kevés volt az ideje közölte vele. Szerdán megyünk megbeszélni vele a teendőket. Mindenesetre várom a fejleményeket. Azt tudatosította ma az igazgató a szülőkben, hogy nem akarják a gyermeket áttenni sem másik iskolába, sem másik osztályba, de mégis miért érzem úgy, hogy most meg a magántanuló státusszal akarnak megszabadulni tőle,csak azért,mert a magatartásával probléma van? Egyáltalán nem nyugodtam meg az igazgatóval való beszélgetés után, mert szerintem egyszerűen azért nem írta le,hogy milyen jogszabályon alapul a gyermek kiközösítése, és annak elvárása, hogy hazavigyük egy órakor, mert nem tudott volna milyen jogszabályra hivatkozni.

Kérem,ha valaki tud információval szolgálni a magántanulói státusszal kapcsolatban, azt szívesen fogadom. Egyáltalán köteles vagyok elfogadni,ha felajánlják?

Gabicsek # 2011.11.13. 18:50

szeretettel, dicsérettel és ösztönzéssel

Na igen, ez itt a lényeg, az én gyerekemet is így tudták ösztönözni, és igaz, hogy évekbe telt, de csodát műveltek vele. Egy kis ropi, keksz és egyéb nasik (tanító néni részéről a dícséretek és jutalmak) csodákat tettek a magatartásával és a tanulni vágyásával. De egyetértek marcikával és továbbra is azt ajánlom, keress egy kis létszámú osztályt másik iskolában (még ha hozni-vinni kell akkor is, én is ezt csinálom), mert azok a pedagógusok jobban értenek az ilyen gyerekek nyelvén. Lehet, hogy most még szereti a gyermeked az iskolát, de ez nem fog sokáig tartani, ha állandóan csak kudarc és szidalom éri.

MileyC # 2011.11.13. 08:13

EGyébként pedig a jogalkotók nem véletlenül alkottak több törvényt a fogyatékosok jogairól, az esélyegyenlőségről és egyenlő bánásmódról, hanem pont azért, hogy ne a tanító nénik kényének és kedvének legyenek kiszolgáltatva a gyermekek és a szülők. Emellett a közoktatási törvény a pedagógusok és szülők jogait és kötelezettségeit is pontosan rögzíti. Az Alkotmányunk pedig az oktatáshoz való jogot deklerálja, mint alapvető emberi jogot!

MileyC # 2011.11.13. 08:09

Azért nem viszem, mert nincs, a logopédiai osztályba szerettem volna, de azt közben megszüntették, ott 14-en lettek volna azt hiszem. Egyenlőre nem szeretném elvinni, mert a gyermekem viszont szereti őket. Hála istennek nem tudja, hogy a háta mögött meg szeretnének szabadulni tőle. Egyenlőre várok és tisztázni fogom ezt az eljárást az igazgatóval. Van ha egy kis eszük és szeretnének haladni a tantervvel is, akkor nagyon remélem a saját érdekükben, hogy rájönnek, hogy ezt a gyermeket el kell fogadni olyannak, amilyen, mert ameddig ez nem megy, és továbbra is előítélek diktálnak, és csak azt erősítjük a gyermekben is,hogy rossz, addig nem fog változni semmi. Nekik kell rájönniük, hogy több törődéssel, szeretettel, dicsérettel és ösztönzéssel ezt a gyermeket kenyérre is lehet kenni, és olyan lesz, mint egy angyal.

Csak ennyi, azt hiszem, hogy normális esetben ez nem megerőltető.

marcika # 2011.11.12. 21:08

MileyC,

Miért nem viszed kis létszámú osztályba a gyermeket? Neki is jobb lesz, több figyelmet kap és több sikerélménye lesz és szép lassan "kinővi". Nem sérült a gyermeked, hanem más. Más, mert több időre, figyelemre van szüksége mint a többi gyermeknek. Így fogtok háborúzni 8 évig az iskolával, közben a gyermek sérül csak azért, hogy igazad legyen? Semmi értelme.
Remélem a tanítónéniket nem szidjátok a gyermek jelenlétében.

Gabicsek # 2011.11.12. 20:49

Ha nem akarod átiratni máshova, feltétlen beszélj az igazgatóval. És hagyd csak ott nyugodtan a napköziben, kötelesek vele foglalkozni. Az én gyerekem kap egyéni fejlesztést is, a bizottság beírta a szakértői véleménybe, hogy hetenként hány órát és mit kell fejleszteni. Erről köteles az iskola gondoskodni! Ezért is kapnak jóval magasabb fejkvótát az SNI-s gyerekekért. Ne hagyd magad, tisztázd az igazgatóval, és ragaszkodj a jogaitokhoz! Ha beszéltél vele, írj ide, kíváncsi vagyok, mit mondott.

MileyC # 2011.11.12. 16:37

Kedves Gabicsek!

Nekünk nem jelölt ki a bizottság iskolát. Ez a körzetes iskola, SNI-s gyerekeket fogadnak. Logopédiai osztály itt is volt, oda szerettem volna, hogy bekerüljön, de mire elkezdődött a tanév megszűntették. Az új közoktatási törvénytervezetben azt olvastam, hogy ha egy iskolában osztályonként van 3 SNI-s gyerek, akkor kötelező lesz kis létszámú osztályt indítani és ha a gyermek érdeke így kívánná, akkor akár egyedül is fejleszteni lesznek kötelesek. Remélem ezt a részét elfogadják Megmondom őszintén, hogy azért írattuk be ide, mert azt hittük indul logopédiai osztály, meg azért, mert közel van és ha nagyobb lesz egyedül is haza tudna jönni, nem kell buszra szállnia, illetőleg a valamelyik tanító néninek valami gyógypedagógia végzettsége is van, de ahogy elnézem azt az őskorban szerezhette, ha nem áll a helyzet magaslatán. A gyereknek az agyával nincs baj, leírta most a pszichológus szakértő, ez sem tetszett nekik. Gondolták, hátha van,akkor megszabadulhatnak tőle. A magatartásával van baj, a füzetei tele vannak piros, arany csillagokkal és piros pontokkal. Szerencsére sokat foglalkoztunk vele, fejlesztésre is hordtuk logopédushoz,mert attól féltünk, hogy azért fogják kiközösíteni, mert esetlegesen lemarad a többitől. már több szóból álló mondatot elolvas, de ez nem az ő érdemük.

Az egyik kolléganőm kislánya ugyanebbe az osztályba jár. A kislány már úgy ment elsőbe, hogy írni, olvasni tud, és állítólag még így is nagyon elfárad,.. és igen a többi szülőt is jól látod, mi is látjuk, hogy hogyan néznek ránk és a gyerekre. Pedig azt hiszem mi minden tőlünk telhetőt megtettünk és meg is teszünk azért, hogy minden zökkenőmentes legyen. De azért írni, olvasni, számolni már ne mi tanítsuk meg, ha lehet, más meg felveszi a fizetését és a dupla kvótát, közben pedig megtiltja, hogy délután ott ne merjen maradni a gyermek. Azt hiszem erről az igazgatót tájékoztatni fogom. Meg fogom kérdezni, hogy ugyan mondja már meg, hogy a közoktatási törvény melyik pontja tiltja meg az elsősnek, hogy napköziben, illetőleg a délután felkészítésen ne vegyen részt, mert ha van ilyen, akkor jelezni fogom a fenntartónak, mert akkor ugyanis azok a rendelkezések ellentétesek nem csak a egyenlő bánásmódról és esélyegyenlőségről szóló törvény, de a fogyatékos személyek jogairól és esélyegyenlőségük biztosításáról szóló törvény rendelkezéseivel is.

Gabicsek # 2011.11.12. 12:09

Kedves MileyC!

Hát, sajnos nagyon ismerősek azok, amiket írtál, én is végigjártam a kalamajkát. Én nem a körzeti iskolába irattam, hanem a környéken kerestem kislétszámú iskolát, amit megtaláltam egy egyházi iskolában. Oda írattam a gyerekem, megbeszéltem velük, hogy integrálják, (a bizottság pont emiatt speciálisba akarta tenni, amit én viszont nem akartam). Az eszével neki sem volt baja, csak a magatartásával, amit a szakember a kommunikációs problémákkal magyarázott.

Ha nálad az iskola befogadta a gyereket, akkor a bizottság is leírta a véleményében, hogy ezt az iskolát jelöli ki. Kötelesek! róla gondoskodni. Nekem egyszer egy pszichológus azt mondta, nincs rossz gyerek! A gyereket le kell foglalni, sok-sok szeretetet kell neki adni.

Úgy látom, a tanító néni nem áll a hivatása magaslatán. Én azt javasolnám, ne harcolj évekig, próbálj te is keresni a környéken - ahova könnyen el tudod juttatni a gyereket - egy olyan isit, ahol aránylag kis létszámú osztályok vannak, több idő jut a gyerekre. És mindenképpen olyat kell keresni, ahol a tanító néni szimpatikus és türelmes, mert a gyereknek lesz belőle lelki problémája, ha olyan tanító foglalkozik vele, akit ő is utálni fog. Nálam szerencse volt, hogy egy nagyon aranyos, türelmes tanító nénit találtunk, ebből kifolyólag a gyerek még most is szeret iskolába járni, és ennek köszönhetem, hogy nagy léptékű fejlődésnek indult.
Gondold meg, nézz körül, ahol laktok, keress neki másik - sokkal jobb - iskolát és írasd át. Ha találtál, jelezni kell a bizottságnak, a megtalált iskola ír egy befogadó nyilatkozatot, a bizottság pedig kijelöli azt az iskolát, amit kiválasztottál. Ennek nem lesz akadálya.

Átérzem a helyzeted, én is végigjártam az utat, és azt is láttam, hogy nem csak a tanítókkal, hanem a szülőkkel is baj van, kinézik azokat a gyerekeket és szülőket, ahol van némi probléma.

MileyC # 2011.11.12. 09:03

Kedves Gabicsek!

Köszönöm a biztatást, pontosan megfogalmaztad az érzéseimet és a véleményemet is. Most is azt hittem, hogy a gyermekem érdekei ezt kívánják,hogy hazahozzuk, de miután megalázó módon a folyóson, a gyermekem és más szülők, gyermekek előtt a tanító néni egy órán keresztül sorolta, hogy milyen rossz dolgokat csinál a gyerek, elgondolkoztam, hogy mégis kének az érdeke, hogy ne legyen ott a felkészítésen? Nem hiszem el, hogy ez a gyermek mindig csak rossz, soha semmi jó dolgot nem csinál. Egyébként a füzetei tele vannak piros csillaggal, arany csillaggal és piros pontokkal. Mikor erre rákérdeztem a válasz az volt, hogy "biztosan lelesi". Érdekesnek tartom, hogy a gyermek szelektíven csak a jó feladatokat lesné le? Otthon rengeteget gyakorlunk vele, látom, hogy ügyes. Eddig sem hagytam és most sem fogom hagyni, hogy a gyermekem jogai sérüljenek, talán ezért is nem szerettek az óvodában, mert felszólaltam, ha valamilyen intézkedést nem tartottam jogosnak (pl. óvodai gyermeknapi állatkerti kirándulásból is ki akarták hagyni, csak azért, mert "mozgékonyabb". Miután elmentem az Oktatási Igazgatóságra és előadtam a panaszomat az óvodavezető nem győzött bocsánatot kérni.

A gyermekről szakértői bizottság által készített szakvélemény készült, hogy az általános iskolát megkezdheti,a többi gyermekkel együtt oktatható, attól függetlenül, hogy hiperaktív, figyelemzavaros és tanulási nehézségre veszélyeztetett. Az iskola körzetes iskola, sajátos nevelési igényű gyermekek oktatását is vállalja, a felvétel előtt a szakértői vélemény a rendelkezésükre állt, tudták, hogy mit vállalnak. Mikor a legutóbbi beszélgetésünkön felhoztam, hogy úgy érzem, hogy a gyermek hazavitelével csak a hátrányos megkülönböztetést erősítjük, még a tanárnő volt felháborodva és különben is játszik a gyermekem a többi gyerekkel együtt délelőtt, ezért nem szükséges, hogy a délutáni szabad foglalkozáson ott legyen. Erre megkérdeztem, hogy ugyan mikor játszik?Délelőtt a tanítási órák alatt? A válasz: nem, a szünetben. Kérdem én mikor? abban a 10 percben?
Azt a gyűlöletet, amit látok a tanító néni arcán, amikor rám néz, nem hiszem, hogy a gyerek előtt el tudná rejteni és ahogy beszél róla. Szinte fel akar robbanni a dühtől.

Összefoglalva: SNI-s gyermekemet, felvették, de dolgozni nem szeretnének vele, ezért hazaküldetik a szülővel, hogy készítse fel másnapra, ami az ő kötelességük lenne. Ezzel megfosztják attól a jogtól, hogy barátokat szerezzen, beilleszkedjen, szocializálódjon, és ahogy mondtad megtanulja a közösségi szabályokat és élhessen az oktatáshoz való jogával, ami nála az SNI-s diagnózis miatt fokozottan jelentkezik és többszörösen is szükséges lenne.

Én úgy látom, hogy a gyereknek semmi másra nem lenne szüksége csak arra, hogy elfogadják,rengeteg türelemre, szeretetre, ösztönzésre, mert mindezek ellenére a gyerek szereti a tanító nénijeit, puszilgatja őket és csüng rajtuk, igényli a szeretetüket, biztatásukat, dicséretüket és megerősítésüket egy-egy feladat megoldása után.

Ui: ugyanezt csinálják egy másik problémás gyerek szüleivel is, őt is hazaküldetik, de véleményem szerint erről az igazgató nem tud.

Gabicsek # 2011.11.11. 21:56

Ha a bizottság által került az iskolába és az iskola befogadta integrálásra a gyereket, kötelesek róla gondoskodni délután is. Az én gyerekem is SNI-s (diszlexia), első osztályban szerintem még gázosabb volt, mint a tiéd, de sok-sok szeretettel az évek folyamán szépen kikupálódott. (most 7. osztályos)
Igen, ahogy írod, a tanítóknak sokkal kényelmesebb, ha nincs problémás gyerek. De: az iskolában nekik kell nevelni a gyereket, hiszen a gyereknek muszáj megszoknia a közösséget, az alapszabályokat, hisz te ezt nem tudod neki biztosítani, ha otthon egyedül van. Minden gyereknek muszáj beleszokni a közösségbe, a nevelőknek pedig muszáj ebben segíteni, hisz ezért választották ezt a pályát.
Én a helyedben nem hagynám, hadd panaszkodjon a nevelő, ne vegyétek nagyon a szívetekre. Türelem, idő, szeretet, biztonság kell a gyereknek, és ez nem megy egyik napról a másikra. Ha pedig eleve haza küldik, esélye sem lesz normálisan megtanulni a közösségi viselkedést.
Hidd el, nálam is sok volt a gond, panasz is volt rendesen rá, de idő kell a gyereknek - nem kevés -, hogy beleszokjon az iskolai munkába, közösségbe és abba, hogy hogy kell ott viselkedni.
Szóval, hagyd a napköziben, és ne foglalkozz a pedagógusok panaszával. Tény, nekik sem könnyű, de nem minden gyerek ül szépen, csöndben és nyugodtan, minden gyerek más és más.

MileyC # 2011.11.11. 20:05

Tisztelt Hozzáértők!

A sajátos nevelési igényű gyermekem (figyelemzavar, hiperaktivitás) 3 hete járt már iskolába (1 osztályos) amikor az első szülői értekezletre sor került. Addigra már pár darab fekete pontot is begyűjtött! A szülői értekezletet követően a tanító nénik beszélni óhajtottak velünk. Szerintük kibírhatatlan a gyermek viselkedése stb... nem ragozom. Megoldást kerestünk. Abban maradtunk, hogy minden nap elhozzuk 13 órakor, holott így az osztálytársaival való játékból és a másnapi felkészítésből is kimaradt, amit mi, a szülei végeztünk el. Már több mint egy hónapja hordjuk haza a gyermeket. Most viszont elgondolkoztunk azon, hogy ezzel az akcióval csak a tanító néniknek kényelmesebb, nincs zavaró tényező, mi meg taníthatjuk otthon a gyermekünk, s nem utolsó sorban ez még jobban hozzájárul a hátrányos megkülönböztetéséhez, esélyt sem adva neki, hogy beilleszkedjen, barátokat szerezzen. Most a gyermek véleményét is kikérve úgy döntöttünk, hogy szeretnénk, hogy ott maradjon napköziben, mint ahogy az első három hétben, mivel mi nem vagyunk tanárok, nem tudjuk elmagyarázni neki a feladatokat, fontos lenne, hogy az alapok megtanulásánál ott legyen. Felhoztam a délutános tanító néninek, hogy a gyermekemet szeretném fokozatosan visszaszoktatni, hogy részt vegyen a felkészítéseken is. Azt mondta, hogy erről szó sem lehet, egészen addig amíg délelőttönként nem viselkedik jól. Mivel az együttműködésnek még a szikráját sem láttam, mérgemben azt mondtam, hogy akkor egyszerűen nem jövünk érte, és amíg itt van, addig az ő kötelességük, hogy felügyeljenek rá, még ő volt megsértődve.

Kérdéseim a következők:

megszabhatja-e az első osztályos gyermekem tanító nénije, hogy a gyermekemet 13 órakor elvigyük az iskolából magatartása miatt?
Valóban megtilthatják alsó tagozatban, hogy a napköziben és a délutáni felkészítéseken jelen legyen?

Ja és ugyanezt várják el egy másik "rossz"-nak minősített gyermek szüleitől is