Lakhatási engedély megkérése


Ben # 2003.08.11. 10:04

Lassan befejezzük családi házunk építését. A lakhatási engedélyt kitől kell kérni, milyen egyéb hatóságok engedélyei szükségesek hozzá, és kb. mennyi a költségvonzata?

Leiterjakab # 2003.08.11. 10:31

Tisztelt Ben!

Amire Ön gondol, az a használatba vételi engedély. Ezt az építésügyi hatóság adja ki, ami elsöfokon a helyi önkormányzat jegyzöje, tehát a polgármesteri hivatalba kell menni. Sajnos azt nem tudtam kibogarászni az illetéktörvényböl, hogy mennyi ennek az illetéke, azt olvastam, hogy az építésügyi hatóság elötti elsöfokú eljárásban a legmagasab illeték 15.000 Ft.-, szerintem legalább ennyit vigyen magával, bár ez nem jeleni azt, hogy tényleg enyibe kerülne a használatbavételi engedély kiadása.

Ha sikerült kiváltania az engedélyt kérem írja meg ugyanebbe a fórumba, hogy mennyit fizetett érte!

Tisztelettel,


Leiterjakab

Vereczka # 2004.09.08. 18:37

Ha valaki tudja kérem mondja meg, hogy a lakhatási engelyt a hatóságnak mennyi időn belül kellene megadni vagy elutasitani. Van e erre valami rendelet vagy jogszabály.

Zoltán György # 2004.09.09. 00:01

Elvileg 30 nap, de hosszabíthatják...
Illetve lerövidíthető!!!!

Kikki # 2006.07.31. 19:23

Az alábbi dolog történt velünk:
2001-ben vásároltunk egy házat. A ház két generációs, a felső szint 1993-94-ben lett hozzáépítve az alsóhoz. Teljesen normális adásvételi szerződés volt, minden simán zajlott. A szerződésben az eladó nyilatkozott, hogy nincs sem közüzemi dijtartozás, sem közteher a házon, illetve, az ingatlan per-teher és igénymentességéért szavatosságot vállaltak. A földhivataltól kikért minden papír is rendben volt. A házat így megvettük, beköltöztünk, azóta is itt élünk. Tegnap érkezett egy hivatalos küldemény az önkormányzattól, mely szerint a felső szinthez lakhatási engedély hiányzik. Fizessünk be 10 000 Ft-ot, szerezzünk be mindenféle papírt mindezt 30 (!!!) napon belül. Ha nem jelzünk vissza, majd ők döntenek, hogy mi lesz a sorsa a háznak. Derült égből villámcsapás. A dolog már csak a stílus miatt is zavar, hiszen, ha ez igaz, akkor 13 éve senkit nem érdekelt a ház lakhatási engedélye, akkor hogy jönnek ahhoz, hogy nekem 30 nap határidőt szabjanak meg. A dolog pikantériája, hogy az építtető már meghalt, a családja gőzöm sincs, hol él, illetve arról sincs fogalmam, hogy a tervező ki fia borja. Ezt komolyan megteheti az önkormányzat? Nincs elévülési idő (ha 13 éve nem kért és kapott rá senki engelyt, de azóta élnek benne, sőt azóta új tulajdonos is van)? Érdemes hivatalosan hivatkozni arra, hogy ez nonszensz? Nekünk, mint vevőknek, honnan kellett volna tudnunk, hogy még hiányzott a lakhatási engedély. Ezt a Földhivatalnál nem kötelesek számontartani, hogy legalább a tulajdoni lapból kiderüljön?
Előre is köszönöm a visszajelzéseket!

Avita # 2006.08.01. 10:48

Elévülési idő nincs.

Az eset ettől függetlenül nem reménytelen.
Az egyes építményekkel, építési munkákkal és építési tevékenységekkel kapcsolatos építésügyi hatósági engedélyezési eljárásokról szóló 46/1997. (XII. 29.) KTM rendeletre kell hivatkoznotok.
A 28. § (2) bek. értelmében az önkormányzat a használatbavételi engedély iránti kérelem és mellékleteinek benyújtására (ezeket kérik tőletek) az építtetőt kötelezheti. Ti azonban nem építtetőnek, hanem az ingatlannal rendelkezni jogosultaknak minősültök (ezt az adásvételi szerz. igazolja). Erre hivatkozással kérjétek írásban az önkormányzattól, hogy a kérelem benyújtására az építtetőt kötelezze olyan formában, hogy a 32. § a) pont alapján az engedélyt a ti nevetekre kérje.

Ugyanakkor jó lenne tudni, hogy Ti az ingatlant az adásvételkori tullap szerint mekkora területtel vettétek meg, mármint abban már szerepelt a felső szint is? Az Inytv. (1997. évi CXLI. tv.) végrehajtásáról szóló 109/1999. (XII. 29.) FVM rendelet 65. § (2) bek. alapján az engedélyköteles épületváltozást a földhivatal csak a végleges használatbavételi engedély alapján vezetheti át. Namármost, ha az adásvételkori tullapon mindkét szint területe fel volt tüntetve, akkor már egyszer lennie kellett használatbavételinek, és annak a földhivatali irattárban meg kell lennie. Ez esetben mint tulajdonosok, kértek belőle egy másolatot, és bemutatjátok az önkormányzatnak (keresse meg eredetben a saját portáján).

Amennyiben nem volt ilyen, akkor a korábban írtak érvényesek (kötelezze az építtetőt, Ti rendelkezésre jogosultak vagytok!). Mellesleg, ha most rájött, hogy nem volt használatbavételi engedély, akkor tudnia kell az építési engedély számát, mellyel együtt meg kell legyen nála az összes dokumentum, amit tőletek kér.

Kikki # 2006.08.01. 19:45

Kedves Avita!

Nagyon szépen köszönöm a kimerítő választ, igazán nagy segítség! Mindennek utánanézek, mert a Földhivatali papírok alapján az adásvételi szerződésben is természetesen a ház teljes mérete szerepel, vagyis az össznégyzetmétert vettük meg, mint lakóingatlant, éppen ezért sem merült fel senkiben, hogy itt még lehet bármi hiányosság.

Még egyszer köszönöm!

gitron # 2006.09.07. 13:07

Kedves Avita!
Abban igazad van, hogy a használatbavételi engedély megkérése az építtető kötelezettsége, így arra a jelenlegi tulajdonosok kötelezése aggályos. Azonban arról sem szabad megfeledkezni, hogy az építésügyi hatóságnak törvényben előírt kötelezettsége az engedélytől eltérő, vagy engedély nélküli használat megtiltása.
Szerintem a jelenlegi tulajdonosnak is érdekében áll a helyzet rendezése csakúgy mint a hatóságnak, ezért ésszerű volna együttműködve megtalálni a megoldást.

Még annyit Kikkinek: az én - több évtizedes - tapasztalatom szerint a földhivatal - ha nem társasházról van szó - az épület területét nem tünteti fel a tulajdoni lapon. a bejegyzés általában az, hogy "lakóház és udvar"
Egyébként az ingatlannyilvántartási eljárás kérelemre - az érdekelt kérelmére - indul; a kérelemnek mellékletei lehetnek és illetéket kell fizetni.
Összegezve: a helyzetért amibe kerültetek nem felelős sem a földhivatal, sem az építésügyi hatóság, egyik sem mulasztott. Az eladó mulasztott, amikor az ingatlanra vonatkozó lényeges körülményt nem hozta a tudomásotokra. (Még akkor is így van ez, ha nem szándékosan tette.)

Bruce # 2009.05.15. 10:50

Tisztelettel kérdezném,hogy a lakhatási engedélyhez a szomszédoknak is alá kell-e irniuk valamit,vagy csak a szakhatóságoknak??Várom válaszukat és előre is köszönöm.
Tóth József

Grád András # 2009.05.15. 12:42

Kedves Bruce!

Vélem, a használatbavételi engedélyre gondol. Ezt megküldi ugyan az építési hatóság a szomszédoknak, de nem kell az aláírásuk. Ha egyik sem fellebbezi meg a határozatot, akkor az jogerőre emelkedik, ellenkező esetben mennek másodfokra. Üdv:


dr. Grád Andrásügyvéd - egyetemi tanár1137 Budapest, Szent István krt. 12. I. 5.06-30-280-1846www.kapcsolattartas.hu

Bruce # 2009.05.15. 14:16

Köszönöm a gyors választ csak azért kérdeztem,mert a szomszéd irigységből vagy csak rosszindulatból fenyegetőzik,hogy nem ir alá semmi ilyesmit,pedig ugye az épitési engedélynél semmi baja nem volt.Ugye ilyen mondvacsinált okokkal csak időt húzhat majd,meg nem tudja gátolni az engedély kiadását??
Előre is köszönöm még egyszer a gyorsaságát!!!

jack_bauer # 2009.06.20. 17:04

Tisztelt fórumozók azt szeretném kérdezni, hogy a lakhatási engedélyhez milyen papírok szükségesek?Mert hallottam már minden féle verziót, hogy tigáz-os meg eon-os stb...Nagyon megköszönöm ha valaki bármilyen információt tud adni ezzel kapcsolatban.

gitron # 2009.06.20. 18:28

http://www.jogiforum.hu/torvenytar

A 36. §-ában megtalálod.

gitron # 2009.06.20. 18:30

Bocsánat, így nem stimmel. A 37/2007. ÖTM rendelet 36- §-ában találod.

jack_bauer # 2009.08.30. 09:35

Szép napot!
Korábban írtam a lakhatási engedélyel kapcsolatban.Már folyamatban van a dolog csak valamit nem értek.Beadtam minden papírt ami szükséges.De az egyik ismerősöm mondta, hogy az építési hulladék elszállítását is kell igazolni mert addig nem kapom meg.Na most én kérdeztem az építésügyi hatóságot ahova beadtam a papírokat és azt mondták, hogy ez már nem hozzájuk tartozik hanem valami környezetvédelmi felügyelethez.Esetleg tudna valaki valami bővebb információt erről, hogy hogyan is müködik?
Köszönettel.: Jack

nanemaaa # 2009.09.03. 14:31

Használatbavételi engedély iránti kérelemhez nem kell csatolni a hulladék elszállítását igazoló számlákat, az engedélyt e nélkül is megkapod. (Ismerős majd fizet ezért egy sört neked.)

Ugyanakkor az építtető az építési, illetve bontási tevékenység befejezését követően, a használatbavételi engedély kézhezvételét követő 30 napon belül – a külön jogszabályban meghatározott minőségű és mennyiségű hulladék keletkezése esetén – köteles elkészíteni az építési tevékenység során ténylegesen keletkezett hulladékról az előírt építési hulladék nyilvántartó lapot, illetve a bontási tevékenység során ténylegesen keletkezett hulladékról az előírt bontási hulladék nyilvántartó lapot, melyet a környezetvédelmi hatósághoz kell benyújtania.
(45/2004. (VII.26.) BM-KvVM együttes rendelet)

BartokBela01 # 2014.01.22. 14:50

Tisztelt Szakértő!
2008-ban készült tervrajz alapján épült a házunk különböző okok miatt, ez év elején kezdtünk hozzá a különböző engedélyek beszerzéséhez.
A kéményt megvizsgáló szakértő szerint az engedély nem kiadható, ugyanis a jelenlegi előírások alapján - így értelmeztem - tetőtérben nem engedélyezett tisztítónyílás behelyezése a kéménybe. Az eredeti, engedélyezett tervrajzon a földszinten, valamint a tetőtérben is szerepel a tisztítónyílás, szabályosan. A kérdésem, hogy ezekszerint "simán" kötelezhetnek arra, hogy jelentős költséggel bontsam meg a tetőt - egyéb lehetőség nem látszik - és kívülre építessek egy tisztítónyílást? illetve hova fordulhatnék azzal - a szerintem jogos - kérdéssemmel, hogy a tervrajz alapján szabályosan van építve a kémény, tisztítónyílás stb.
A másik kérdés pedig az, hogy időközben a kivitelező által "hozott" műszaki vezetőnk elhalálozott, sajnálatos módon, tehát tőle aláírás nem szerezhető be. Van viszont megbízott műszaki ellenőrünk, ő esetleg helyettesítheti?
Köszönöm válaszukat.

nanemaaa # 2014.01.23. 18:55

BartokBela01
Van egy rossz hírem. Szerintem sohasem lehetett a lakásban felső szinten a tisztítóajtó.
Az építési engedélyes tervnek sohasem volt kötelező tartalmi eleme a kéménytisztító ajtók helyének bejelölése. Erre nehezen fogsz hivatkozni.
A felelős műszaki vezető felelne a szabványoknak megfelelő kialakításokért. Sajnos őt már nem vonhatod felelősségre.
Ha kivitelezés közben hunyt el a műszaki vezető, akkor az őt váltó új műszaki vezetővel tudod majd aláíratni a szükséges építési napló összesítő lapot. Ha már befejeződött addigra az építés, akkor nagyobb bajban leszel. Ugyanis az építésügyi jogszabályok értelmében műszaki vezető nem veszhet el, nem halhat meg...stb (erre ugyanis a jogalkotók nem gondoltak). Néhány hatóság a régi szabályok beidegződése alapján ilyen esetben elfogadja a szakértői véleményt, és ezzel felvállalja, hogy a szent cél érdekében szándékosan jogszabályt sért. (A szakértő sem fogja szabályosnak minősíteni a szabálytalan kéménymegoldást. Ha használni akarod a kéményt valaha is, akkor kénytelen leszel szabályossá alakítani.)

BartokBela01 # 2014.01.24. 08:23

Köszönöm a választ. Hát - nem valami szép kilátások. (megjegyzem, lent a földszinten VAN tisztítónyílás. Illetve eddig bárkivel beszéltem, szinte mindenkinél VAN az emeleti/padlásteres lakótérben tisztítónyílás......)
Az építési engedélyt pedig - amennyiben jól tudom - mindenféle szakértővel felül kell vizsgáltatni, tehát anno látta kéményes is.

nvbolha # 2014.01.24. 12:07

Jó napot Mindenkinek!

Nem tudom, jó helyen járok e a problémámmal, de szeretnék segítséget kérni. 11 éve fejeztünk be az építkezést, és a végleges lakhatási engedélyt még nem kaptuk meg. A tervrajzon a garázs is rajta van, ezért nem adták meg az engedélyt. Az ügyintéző azt mondta, le kell húzatni a tervrajzról a garázst, viszont más meg azt mondta elég a kerítés megléte és a pucolás ahhoz, hogy valaki végleges lakhatási engedélyt kapjon.

Tudna valaki tanácsot adni az ügyben?

Előre is köszönöm

nanemaaa # 2014.01.29. 14:36

A végleges, vagy nem végleges használatbavétel kérdése idő közben okafogyottá vált, mivel 2013. január 1. óta nincs ideiglenes.
Használatbavételi engedélyt (ha kell egyáltalán) az önálló épületre lehet és kell kérni. Ergo a lakóépületre lehet önállóan használatbavételit kérni. Megjegyzem, hogy 2013. január 1. után csak arra az épületre kell használatbavételi engedélyt kérni, ahol az eljárás során szakhatóságot kell bevonni. Egyéb esetben a lakóépület használatbavétele (a garázsról nem is beszélve) bejelentés köteles.
Ha nem kaptál eddig engedélyt annak egészen más oka lehet. A használatbavételi eljárás során a hatóságnak ugyanis vizsgálnia kell, hogy az engedélyezett építési munkával egyidejűleg megvalósultak-e a rendeletetési egységhez kapcsolódó járulékos építmények. Tekintettel arra, hogy a lakáshoz egy parkoló is kell (melyet a terv garázsépület formájában tartalmazott) ezért problémázhatott a hatóság. De ha kiépítesz telken belül egy olyan parkolót ahova valójában be is lehet állni, akkor az engedélyt ki kell adni.
Más kérdés, hogy ha kiadják a használatbavételi engedélyt, akkor a garázst már nem tudod megépíteni, mert 11 év után csak-csak lejárt az az építési engedély. Ha ezt vesszük alapul, akkor a helyszínrajz változása okán jogszerűen kért megvalósulási tervet.

Zsolti_75 # 2014.02.07. 19:04

Tisztelt Fórumozók! Egy társasházban lakunk, aminek az építtetője csődbe ment, felszámolás alatt van a cég. A lakásunkra megadták a lakhatási engedélyt, teljesen kész. Viszont nem tud a nevünkre kerülni a lakás, mert először az albetéteknek kell megnyílniuk. Ennek feltétele az üresen álló lakásokra (vagy a házra?) a lakhatási engedély. Mi kell ahhoz h ezt az engedélyt megszerezzem? A lépcsőház rendezett, korlátok vannak. Az épület bevakolva. Az üres lakások rendezettek, bár csak aljaztbeton van, falak bevakolva, de nincsenek meszelve, belső ajtók nincsenek (bejárati ajtók vannak). Ablakok vannak. Liftakna van, liftajtó van, de lift nincs (de nem balesetveszélyes). A felszámoló elérhetetlen, szeretném én megszerezni a lakhatásit h legyenek albetétek. Utána az alapító okiratot is elkészíttetném, mert akkor végre már a nevünkre kerülhet a lakás. Tehát milyen állapotot kell elérni az üres lakásokra h ez meglegyen? Köszönöm!

nanemaaa # 2014.02.10. 07:46

Zsolti75
Használatbavételi engedély kérelmet (vagy bejelentés tudomásulvételére irányuló kérelmet) az építtetőnek kell benyújtania.
A használatbavétel feltétele, hogy az egész épület lényegében terv szerint elkészüljön, és rendeltetésszerű és biztonságos használatra alkalmas állapotban legyen. Ebbe alkalmasint beletartozik a lift is, ha a szintszámok alapján lift beépítése kötelező (a legfelső lakószint alsó szintje +10,00 m-t eléri, vagy meghaladja).
A használatbavételi kérelemhez többek között csatolni kell az építési napló összesítő lapját, mely azt igazolja, hogy az építés terv szerint befejeződött és a kivitelező az építési munkaterületet a megbízó részére átadta.
Valószínűleg egyedül nem fogod tudni finanszírozni a teljes befejezést, így egyedül nem fogod tudni megoldani a problémát. Ha a leendő lakástulajdonosok összefognak, a beruházó helyett bejelentkeznek jogutódként (bár a hitelesek java már vélhetően építtető), akkor úgy elvileg be tudjátok fejezni az építkezést.

wers # 2014.02.10. 09:27

Ezt nem értem. Azt írja, van használatba vételi engedély. Vagy mégsincs?
Miért nem tudja a tulajdonjogot érvényesíteni? Ahhoz még építési engedély sem kell. Vagy mégsem ez a kérdés?

nanemaaa # 2014.02.10. 13:01

wers
Ideiglenes használatbavételije van a lakásra. De a társasház alapításhoz az egész épületre kell engedéllyel rendelkeznie, mert csak az alapján lehet épületfeltüntetést kérni. Az épület feltüntetéssel egyben jegyzik be a társasházat. ;)