Lakásszövetkezet


Immaculata # 2017.04.09. 12:37

Ha a könyvelő vállalkozóként számlát állít ki a megkapott összegről, akkor nem kell járulékot utána fizetni. Ha magánszemély áll a társasház alkalmazásában, akkor kell utána fizetni.

Honyi # 2017.04.09. 12:31

Immaculata!
Válaszod megköszönném, ha kibővítenéd:

Az alkalmazott megkapja a megszavazott x Ft/hó/ X lakás díjazást és még ezen felül fizet még a lakásszövetkezet járulékot? Milyen járulékokat?

Alapszabály szerint, az igazgatóság elnöke alkalmazza az ügyvezetőt (külsős, könyvelőnek is nevezhetnék)
Neki is megszavazott a közgyűlés xFt/hó/x lakás összeget. (a megbízott tevékenységéért díjazásban részesül. A díjazás mértékét a közgyűlés állapítja meg a FB előterjesztése alapján.

Immaculata # 2017.04.09. 12:00

A Társasház, mint munkáltató fizeti az alkalmazott járulékait.

Honyi # 2017.04.09. 11:23

MajorDomus!
A választ köszönöm. Páran, akik nem érdektelenek az iránt, mire használódott fel az általunk befizetett közös költség, kérésre, megkaptuk 2 lépcsőház kiadásait.

Meglepődve látjuk NAV járulékok vannak feltüntetve.

Jelenleg nem értjük, nem tudjuk az mit jelent, hisz évtizedek óta egyetlen beszámolóban sem volt benne.

Most is a lakásszövetkezet egészére felsorolt kb. 25 kiadási tétel között viszont szerepel.

MajorDomus # 2017.04.06. 21:33

Az egész lakszöv egy gazdasági egység,más kérdls,hogy célszerübb épületenként elszámolni!

Honyi # 2017.04.06. 10:25

Tisztelettel kérdezem, a lakásszövetkezetekről szóló törvény: a beszámoló és a tárgyévi költségvetés (költségelőirányzat) elfogadása rész értelmezését.
Eddigi gyakorlat az volt, lépcsőházakra kimutatták a bevételt, és elszámoltak kb. 13 kiadás nembe sorolva, melyik lépcsőházból mennyi pénz került felhasználásra.
Természetesen lépcsőházi villany, elnök + ügyvezető díja, fénymásolás, terembérlet, jkv-vezetés a lépcsőházban lakók arányában került kiadásba.
Volt olyan kiadás, például fűnyírás, lombgyűjtés, amely csak 1-1 lépcsőház kiadása.
Ezzel kapcsolatos kimutatást minden évben megkaptuk.

Most az egész lakásszövetkezetre vannak felsorolva a kiadások, melyben 10 ezer forintos postaköltség és több mint 4 utazási költség fel van tüntetve (igaz még nem tudjuk ki utazott, hová, és minek, mivel), de egyéb anyagköltség 285 ezres tétel, nem tudjuk mit tartalmaz, vagy 17 ezer forint kulcsmásolás mely lépcsőház kiadásában szerepel.
Érdeklődésünkre a legkülönbözőbb válaszokat kapjuk.
A beszámolónak az egész lak.szöv-ről kell szólni, aki kér részletesebb kimutatást az kap, mert felesleges fénymásolási költség lenne, hisz sokan el sem olvasnak semmit, el sem jönnek közgyűlésre.

Köszönettel várom válaszotokat.

MajorDomus # 2017.04.03. 20:21

Igen
teljesen,ha az Alapszabály nem tiltja.

Dudimaci # 2017.04.03. 13:04

Tisztelt MajorDomus!

Köszönöm a tippet, már túl vagyok rajta.
A Lakásszövetkezeti törvényben, valamint a szövetkezet jelenleg érvényes Alapszabályzatában sem találtam a kérdéseimre választ, azért fordultam ide.

Időközben újabb kérdések is felmerültek bennem:

  • A március 30-i közgyűlésről hozott határozatokról - melyben a JB bizottsági tagok megválasztása is szerepel - még nem kapták kézhez lakók a jegyzőkönyvi kivonatot. E nélkül a tagtársi tájékoztatás nélkül a JB elkezdheti a munkáját?
  • A JB elnökének április 1-i tájékoztatása szerint a közgyűlésen megválasztott 5 tag közül egyikük visszalépett a JB tevékenységből, mivel FB tagként kívánja magát jelöltetni. Mennyire szabályos, hogy jelenleg 4 fővel, tehát páros létszámmal végzik munkájukat?

Köszönöm.

MajorDomus # 2017.04.02. 18:42

Olvasd végig erről az Alapszabályt!

Dudimaci # 2017.04.01. 18:07

Tisztelt Szakértők!

Adott egy lakásszövetkezet, ahol március 30-án tagi kezdeményezésre össze lett hívva egy közgyűlés többek között azért, hogy a jelenleg jogilag érvényesen nem működő Felügyelő Bizottság helyzete kerüljön rendezésre. A jelenlévő tagtársak megválasztották a Jelölő Bizottság tagjait.

A új JB a Közgyűlés felkérésére, - elvállalta, hogy legkésőbb 2017 április 15.-ig átadja az elnök úrnak a jelöltek listáját, hogy ő így összehívhassa az új közgyűlést, az új FB megválasztása miatt.

Kérdéseim:

  • Van-e előírás, jogi szabályozás a JB formai és tartalmi munkájára, ha arról a szövetkezet alapszabálya ilyen részletességgel nem rendelkezik. (lehetséges, hogy 15 nap alatt a kiírás, megkeresések, jelentkezés, meghallgatások és kiválasztás szabályosan megtörténjenek)
  • Mik a FB tagjaival szemben támasztott előírások (végzettség, személyes összeférhetetlenség stb.)
  • A JB tagjai és a jelentkező FB tagok között lehet-e személyes kapcsolat. (ugyanis a két bizottságban elképzelhető hogy egyenesági rokonok fognak szerepelni, ez jogilag mennyire kezelhető)

Válaszukat előre is köszönöm.

MajorDomus # 2017.03.30. 21:32

Honyi

A Társasháznak semmi köze nincs az E ház program költségeihez. Az a közös képviselő költsége,mert ő veszi fel érte a pénzt!

Gábor
Kérd ki a befuzetéseidről az igazolásokat,ha neked megvan az külön szerencse!

A többlet 2.000 forintokat számold össze és vond le a befuzetéseidből ha az igazolásojat kiadték neked.

Jobb megoldás,ha a csekkjeid megvannak,ha irásban vusszakéred a pénzt,ha megtagadják,akkor indits a szövetkezet ellen Fizetési Meghagyást !

Gabor.s # 2017.03.30. 18:06

Köszönöm szépen a válaszokat

Honyi # 2017.03.30. 11:02

Kedves MajorDomus!
Azt írtad, rablásnak tartod az eHáz megvételét.

Nálunk olyanok járnak közgyűlésre, akik kérdezés nélkül mindent elfogadnak, sőt rá sem kérdeztek, mi az eHáz a tavalyi évben, a betervezett költségvetésben.

Az eHáz oldalán tájékozódtam arra,milyen jó a használóknak, mennyire megkönnyíti a munkájukat.
Ugyanakkor olvasom felhő alapú rendszer, hozzáférést lehet kérni, természetesen saját befizetéseim megtekintésére, de fel lehet tölteni közgyűlési jegyzőkönyvet.

Az eHáznál olvastam:
"Egyszerű, ám annál praktikusabb funkció, hogy a rendszerben található egy dokumentumok rész is, ahol a házzal kapcsolatos iratok találhatók, úgy, mint alapító okirat, szmsz, vagy például a hőn áhított és szeretett éves jamboree-k – közgyűlések – jegyzőkönyvei. Így például ha olyan perverziónk lenne, hogy a szomszéd néni kínjait és panaszait írásban is vissza szeretnénk olvasni a későbbiekben, akkor erre is van lehetőség."

Lakásszövetkezetünknél teljesen elzárkóznak a hozzáférés megadásától. Az a válasz, majd ha mindenkinek meg lesz az email címe.
Olyan sosem lesz, hisz sok az idős tulajdonos, akinek számítógépe sincs, mások érdektelenek, hisz közgyűlésre sem jönnek el.
Sajnos még meg is aláznak, mikor azt mondják, mit akarok nézni rajta, mert csak a saját befizetéseim nézhetném meg, másokét nem.

Ezt nagyon jól tudom.

Ezért továbbra is várok olyan hozzászólást, ahol van eHáz fizetve, ott rugalmasabb-e a hozzáállás.

Hozzáteszem,a hozzáférhetőséget csak én kérem, más talán azt sem tudja mi az eHáz.

Honyi # 2017.03.30. 10:39

Kedves Gábor.s!

"nem mindegy a liftnek a folyosó lámpának a falon lévő festéknek hogy tulajdonos vagy albérlő vagyok e ?"

Belevehetik határozattal való megszavazással az Alapszabályba, - nálunk lak.szöv.nél nem alapító okirat, alapszabály van.

Ha a tulajdonos eljár rendszeresen közgyűlésre, szavazhat ellene, hogy ne kerüljön bele.

A tapasztalatom, ahol élek, az albérlő nem takarít (nálunk nincs takarító, mi tulajdonosok takarítjuk a lépcsőházat), költözködésnél nem érdekli, ha leverődik a fal, stb.

Én társasházból költöztem, a tulajdoni lapon láttam, hogy lakásszövetkezeti ház.
Megérdeklődtem ki a közös képviselő, "bejelentkeztem" nála, mint új tulajdonos. Tájékozódtam a különbségekről. Megtudtam más a társasházi és más a lak.szöv. törvény.
Elolvastam az Alapszabályt, kértem a tagfelvételem, írásban, közgyűlés elé terjesztették, tag lettem.

Tag vagy nem tag között annyi a különbség tisztségviselő választásnál csak tagok szavazhatnak.
Ez persze a gyakorlatban nem így van - de ez most itt nem téma.

Beszámoló közgyűlésen szavazással, határozattal kerül elfogadásra a közös költség, felújítási alap, közös biztosítás (ezek emelése.)

Szemétszállításnál a szolgáltató határozta meg, mennyire főre milyen díjat kell szedni. Akkor összeírták a lakszöv-nél mennyien laknak egy lakásban.
A későbbiekben, ha többen laktak a lakásban, vagy több albérlő költözött be, ők ezt nem jelentették be a tisztségviselőknek, ezért a lak.szöv. felmondta a szolgáltatóval a szerződést, és egyénileg kellett kötnünk, a számla tőle érkezik.
Hiába mondta a szolgáltató, adó módjára behajtható, aki nem fizet, sajnos nem tapasztaljuk, hogy így lenne. Előttünk lévő konténerbe is beleteszik, arra járó gyalogosok, kerékpárosok, autósok, - s még jobb eset, ha beleteszik, és nem mellette díszeleg.

Úgy érzem soraidból, nem jártál közgyűlésekre, nem tájékozódtál kellőképpen.
Én azt tanácsolnám, az lakásszövetkezet címére írj ajánlott tértivevényes levelet, abban kérjél tájékoztatást úgymond panaszodról.

Gabor.s # 2017.03.30. 08:21

Őszinte leszek, még nagyon az elején vagyok ennek a dolognak, igazából még csak gondolatmenetnek, mert nagyon nem értek ezekhez a dolgokhoz, ezért próbálok informálódni hogy ez normális e vagy nem :)

kicsit már piszkált az az egyéb költség felirat és megkérdeztem a lakszövnél hogy az mit takar és ott mondták hogy mivel albérlő vagyok, ezért kell fizetnem
mondjuk jó hülye voltam hogy nem kérdeztem rá elŐbb, de legalább megfizettem a tanulópénzt :)

Gabor.s # 2017.03.30. 08:17

De akkor ha jól értem. Ha valami változik részemről azt jeleznem kell, ha a részükről akkor nem.
Mert akkor felesleges ezen idegeskednem, csak nagyon furcsának találom ezt a mai világban ahol a papírokat is lepapírozzuk hogy le lettek papírozva :) és itt meg semmi, csak egy pénztárbeli bizonylat, meg egy "részletes" elszámolás évente kb 2x amin pl az albérlő által befizetett plusz összeg "egyéb költség" címen van.

Immaculata # 2017.03.30. 08:16

neki nem kellet volna szólnia hogy albérlőnek nézek ki ?

:) Megmutattad vásárlás után az adásvételit, vagy a tulajdoni lapot és bemutatkoztál, hogy innentől kezdve Te fogsz itt lakni.
Áttanulmányoztad az SZMSZ-t és a társasházi alapító okiratot, hogy mégis mihez tartsd magad és mennyit kell pontosan fizetned?

Ki mondta, hogy 2.000.- Ft-tal többet fizess? Az előző tulaj? Autentikus személy volt e kérdésben.

Gabor.s # 2017.03.30. 08:07

a változásokat be kell jelenteni, ez is új nekem, mert semmim nincs amiből ezt tudhatnám, tudom hogy nem mentesít alóla hogy nem tudom, mondjuk a visszamenőleg elszámolásnak örülnék, egyrészt azért mert akkor én is csóválhatnám a fejem :)
(jó ez vicc volt).
de azért visszamenőleg megnézném hogy mikor lettem albérlő, mert azt az egy évet hasra ütésre mondtam,
ugyanis több mint 10 éve tulaj vagyok, és még nekem kötelező bejelenteni a változást ? neki nem kellet volna szólnia hogy albérlőnek nézek ki ?

Immaculata # 2017.03.30. 07:51

nem kéne megkérdezni hogy mi is van

Nem kellene bejelenteni?
A változásokat be kell jelenteni, főleg, ha az anyagi következményekkel is jár. Örülj neki, hogy nem visszamenőleg állapítottak meg költségeket.

Gabor.s # 2017.03.30. 07:46

Jó Napot Kívánok!

Egy olyan kérdésem lenne, hogy albérlőként reális dolog e az hogy többet kell fizetnem a közös költségbe ? (2000)
nem mindegy a liftnek a folyosó lámpának a falon lévő festéknek hogy tulajdonos vagy albérlő vagyok e ?

És egyébként tulajdonos vagyok és több mint egy évig fizettem azt a plusz 2000ft-ot mint albérlő és amikor megkérdeztem hogy jóvá lehet e írni, akkor csak rázták a fejüket.
plusz lakcímkártya alapján én egyedül lakok itt és mivel a lakógyűlésen jelezték hogy ketten vagyunk, így a megkérdezésem nélkül átírták két személyre a szemétdíjat.
(lakógyűlésen nem tudtam megjelenni)
igaz hogy ketten lakunk, nem is az a gondom hogy plusz egy ezressel emelték a szemétdíjat, hanem az eljárás menete érdekes számomra, hogy a parasztot(azaz engem)
nem kéne megkérdezni hogy mi is van? vagy kiértesíteni? vagy amikor fizetem a közös költséget személyesen rákérdezni ?
Igazából az lenne a legfontosabb kérdésem, hogy érdemes e ügyvédhez fordulnom, hogy elérhető e valami változás vele, vagy veszett ügy, mivel egy lakásszövetkezet szent és sérthetetlen ?
Előre is köszönöm
Gábor

MajorDomus # 2017.03.29. 21:20

Biztosan van,én rablásnak tartom a megvételét!

Honyi # 2017.03.29. 10:28

nem már,
hanem más lak.szöv-nél, így akartam írni.

Honyi # 2017.03.29. 10:27

Tisztelt Tulajdonosok!

Van-e köztetek olyan, akinél az ügyvezető (nem ügyvezető elnök!), közös képviselőnek, vagy könyvelőnek, nem tudom, hogy nevezik már lak.szövetkezeteknél, használja az eHáz programot és adott-e hozzáférést annak, aki kért.

Ezzel kapcsolatban lennének majd kérdéseim.

MajorDomus # 2017.03.23. 23:30

Gyakorkatilag akkor önálló yársadhéz vagytok,és a szövetkezet látja el a képviseletet. Ha van önálló Alapitó Okirat,egyszerüen váltsátok le a képviseletet.

Azuhán önálló bankszámla,adószám stb.

normi10 # 2017.03.23. 09:56

Üdvözlök Mindenkit!

A mi problémánk a következő. Nem régen költöztem ide, de már feltűnt, hogy a lakásszövetkezet nem tud elszámolni úgy a pénzzel, ahogy azt kéne. A lakótömb kiszeretne válni, ezért elkezdtem utána járni pár dolognak, mert az elnökasszony szerint, úgy sem fog menni, lehet próbálkozni(mármint a kiválás).
A földhivatalban rájöttem, hogy Mi eredetileg társasház vagyunk és nem is tartozunk lényegében a lakásszövetkezethez, anno 30 éve Ő önkényesen beemelte a lakótömböt "maga alá". Mi ilyenkor a teendő? Elvileg nekünk van mindenféle iratunk stb. Akkor csak egyszerűen írok egy papírt aláírva a lakókkal és elküldjük neki, hogy mi nem tartunk igényt az Ő képviseletére és adjon át minden dokumentumot könyvelést stb. ?