Közterület elbirtoklása


Joooe # 2006.05.30. 12:54

Sziasztok!

Jog iránt érdeklődő amatőr vagyok, egy engem is érintő ügyben szeretném ha segítenétek kicsit tisztábban látni.

Adott egy lakásszövetkezet tulajdonában lévő szimpla panelház, a ház előtt a közút és az épület között kert. A kert területe az ingatlannyilvántartás szerint két részre oszlik:

  • az út melletti kb 2 m széles sáv az önkormányzat tulajdonában van
  • az épület felőli rész a lakásszövetkezet tulajdonában

Megvalósul-e a sajátként birtoklás azzal, hogy a két terület fizakailag teljesen szétválaszthatatlanul, egységesen a lakáshoz tartozó előkertként funkcionált, a lakók gondozták a növényeket, stb. stb. ? Tehát gyakorlatilag az önkormányzat területe is előkertként funkcionált, ami saját tulajdonú telket feltételez (OTÉK), ezért gondolom, hogy megvalósul a sajátként birtoklás.

Ez az állapot olyan jó 30 éve áll fenn, pontosabbat nem tudok mondani.

Jogász mondta nekem, hogy közterületet nem lehet elbirtokolni, de nem biztos, én meg annál keményfejűbb vagyok, mint hogy ilyen könnyen beletörődjek :))

Én úgy gondolom, az ezt érintő 1991-es ptk módosítás óta akár közterület is elbirtokolható, legfeljebb azért tűnik ez furcsának, mert közterület esetén nehezebben valósul meg a sajátként birtoklás. Tudtok valamiről (spéci jogszabály, vagy bármi) ami megakadályozhatná az elbirtoklást?

Az is érdekes, hogy az említett törvénymódosítás, bár a társadalmi tulajdon elbirtoklásának általános tilalmát oldotta fel, a folyamatban lévő birtoklás megszakadását és újraindulását azonban csak a társadalmi tulajdon két speciális formájára, állami és szövetkezeti tulajdonra írja elő. Mi a helyzet önkormányzati tulajdnonnal?
Helyesen látom-e, hogy ebben az esetben az 1991 júni 9 előtt birtoklást is figyelembe kell venni?