Szembejövő autó vezetőjének elvakítása.


Pjotr # 2007.12.07. 12:50

Nem az autó tipusbizonyától függ.
Jogszabály egyértelműen meghatározza, hogy mikor lehet valódi xenon láűmpát használni.
Az utólagos beépítésű lámpák nem mennek át a műszakin.
A gagyi xenonnak nevezett lámpák meg igen, mert azok sima halogén izzók.
Az egésznek semmi köze a szinhez sem.
Az alapja a 6/1990. (IV. 12.) KöHÉM rendelet ami szerint egyrészt a lámpatestben csak a "berendezés típusára előírt műszaki jellemzőkkel rendelkező izzólámpát szabad használni." Tehát nem autótól függ, és nem is a szintől, a sima halogéneknél a valódi xenonok fényereje többszörös, az álxenonoknál nem, csak a szinük fehérebb ami se nem tilos se nem zavaró a szembejövőnek.
Ha egy álxenon zavar amikor szembejön vele az azért van mert Pistike megvette vagy okosban a xenont vagy drágáért és mivel nem világított annyira neki mint a szomszéd béjemvéjében a valódi ezért feljebb állította a lámpát.

De a lényeg a mellékletben van:
"A 48. és 98. ENSZ-EGB előírások tartalmazzák az automatikus magasság állítás és a szintén automatikus fényszórómosás kötelezettségét"

Pjotr # 2007.12.05. 07:24

Nem halogén hanem xenon lámpa van bennük, amit sima lámpatestbe nem lehetne beszerelni, kötelező lenne a fényszórómosó és az automata magaságállító is hozzá.
Azonban ez így csomagban 100-250.000Ft egy új autóhoz, utólag meg 20.000Ft ezek nélkül, ezért terjed.
A sima autólámpa a halogén.

bigdady # 2007.12.04. 13:26

A halogén izzó elvileg azért jobb, mert nem vakít annyira. Szerintem nem jól volt beállítva. Ez az igazi halogén nem a Tescós halogánnak látszó izzó.

Egyjogász # 2007.12.04. 12:14

Mostanában egyre többet találkozni un. halogén lámpás gépjárművekkel, amelyeknek rendkívül éles, fehér, vakító fénye még abban az esetben is elvakítja a szembejövő jármű vezetőjét, ha csak tompítottan használják.

Tekintve, hogy erre a KRESZ-ben nem találtam semmit, az lenne a kérdésem a közlekedési joggal behatóbban foglalkozó Kollégákhoz, van-e valamilyen szabályozás a halogén fényszórók használatára, ugyanis - saját és mások tapasztalatai szerint - rendkívül balesetveszélyes.

Engem a tompított (vagy rosszul beállított?) halogén fényszóró sokszor jobban elvakít, mint egy "normál" reflektor.

Nem tudom, hogy ez szabályos, vagy valami új divat?