A jövő évtől motorkerékpárok után is kellene regisztrációs adót fizetni – legalábbis, ha a kormány és a parlament támogatja a pénzügyi tárca tervezetét. A miniszterek előreláthatólag szerdán tárgyalnak a javaslatról.

A jövő évtől motorkerékpárok után is kellene regisztrációs adót fizetni – legalábbis, ha a kormány és a parlament támogatja a pénzügyi tárca tervezetét. A miniszterek előreláthatólag szerdán tárgyalnak a javaslatról.

A Pénzügyminisztérium (PM) előzetes tervezete szerint 2005. január elsejétől a regisztrációs adó a kereskedők számára áfa-köteles lenne, hatályát kiterjesztenék a motorkerékpárokra, az adó mértékét 7-8 százalékkal emelnék meg. A PM előterjesztését a kormány várhatóan szerdai ülésén tárgyalja.

Az előterjesztés a regisztrációs adó újrakodifikálására tesz javaslatot. Erre a tervezet indoklása szerint azért van szükség, hogy megszűnhessen a gépjármű-forgalmazók által bonyolultnak tartott adóelőleg-fizetési rendszer, és a regisztrációs adó kötelezettség a lehető legszorosabban együtt mozogjon az áfa-kötelezettséggel. Az adóelőleg fizetésére vonatkozó szabályozási kényszer megszűnését az is indokolja, hogy az Európai Unió 2005 őszére az autóárak egységesítésére szólította fel a gyártókat.

Az új törvénytervezet kiterjeszti az adóztatható kört a motorkerékpárokra. Ennek mértéke 80 köbcentiméterig 10 ezer forint, 125-ig 50 ezer forint, 500-ig 70 ezer, 900-ig 90 ezer, míg e felett 110 ezer forint lenne motorkerékpáronként.

A jelenleg hatályban lévő fix összegű adótételek valorizálására a szakmával egyeztetett módon került sor. Így egy benzinmotoros autó után 1 100 köbcentiméterig illetve egy dízelmotoros után 1 300 köbcentiméterig 130 ezer forintot kellene fizetni, ha az 5-ös vagy annál jobb környezetvédelmi besorolású, míg ha 5-nél rosszabb környezetvédelmi osztályú, akkor 195 ezer forintot kellene jövőre fizetni. Mindkettő 8,3 százalékos emelkedés, ami figyelembe véve a jövőre tervezett 4-5 százalékos inflációt, 3-4 százalékos reálérték-emelést jelent.

Új elem ugyanakkor, hogy a nagy összegű gépjárművek esetén, a mellékletben meghatározott adó összege felett, személygépkocsiknál a 6 millió forint, motorkerékpároknál pedig a 3 millió forint feletti rész további 5 százalékát kell fizetni.

Nem változik ugyanakkor az eljáró adóhatóság, azaz marad a Vám és Pénzügyőrség, és ugyancsak érintetlen az adóigazolás rendszere, vagyis a forgalomba helyezésnek változatlanul feltétele a regisztrációs adó megfizetésének igazolása.

Az előterjesztés szerint a szabályozás nem titkolt célja, hogy a regisztrációs adó áfa-alapot képezzen. Ezáltal a költségvetés áfa-bevételei 8-15 milliárd forinttal nőhetnek, bár kétségtelen, hogy ugyanilyen összegben az autós társadalom rosszul járhat.

Az új törvénytervezet sem tartalmaz avultatást, vagyis a használt autókra, az új autókhoz viszonyított alacsonyabb adómértéket. A tervezet szerint ennek oka az, hogy az unióból származó használt autók nem áfa-alanyok által történő behozatala esetén a költségvetés csak a regisztrációs adóra tarthat igényt, így az avultatás túlzott preferenciaként is értékelhető volna.