Még nem ért véget az az ellenőrzéssorozat, melynek során a Fogyasztóvédelmi Főfelügyelőség vizsgálja a boltokat és termékeiket. Az eddigi mérleg: 217 üzlet 25 milliós bírsága.

Az ellenőrzés során több szempontot tartottak szem előtt: az akciós árak érvényesülését, az áralkalmazás helyességét, a termékek tájékoztatóinak, használati- kezelési útmutatóinak, jótállási jegyeinek meglétét. Négy termékcsoportot vizsgáltak a szakemberek; az élelmiszeripari, műszaki, vegyipari és könnyűipari termékek vizsgálatakor számtalan szabálytalansággal találkoztak az ellenőrök.

Az ellenőrzött élelmiszerek többségénél, 80 százaléknál tapasztaltak problémákat, főként az áruházláncok boltjaiban. Hiányoztak a magyar nyelvű címkék, nem tüntették föl a fogyaszthatósági időt, sokszor olvashatatlanok a feliratok. A műszaki termékek esetében a leggyakoribb probléma az volt, hogy a kereskedők nem tudták az áruk eredetét igazolni. Az ünnepek miatt a figyelem középpontjába a karácsonyfa-füzérek kerültek – ahogy a korábbi években is. A forgalmazás helyzete nem javult, továbbra is gond van a címkézéssel, és a feltüntetett adatokkal.

A legmegdöbbentőbb eredmény a csecsemőruházati termékek kapcsán született, itt ugyanis a mintául választott 15 termék mindegyikét be kellett tiltani, mert viseletük veszélyt jelent a csecsemők számára.

A sajtótájékoztatót követően egy közös ellenőrzésre invitálták a sajtó képviselőit. Ennek során a kamerákkal és diktafonokkal vonuló médiamunkások egy karácsonyi égőket áruló standnál nézhették meg, hogy milyen egy fogyasztóvédelmi szempontból kifogásolhatatlan karácsonyfa füzér: magyar nyelvű felirat, teljesítmény feltüntetve, bevizsgálás igazolva és nyugtát is adnak fizetés után.

“Perrel fenyegetőznek azok a cégek, amelyek megsértették ugyan a fogyasztóvédelmi előírásokat, de nem akarják ezt a tényt – érthető okokból – nyilvánosságra hozni” – válaszolta Mesterházy Attila politikai államtitkár a Fogyasztóvédelmi Főfelügyelőség és az Ifjúsági, Családügyi, Szociális és Esélyegyenlőségi Minisztérium sajtótájékoztatóján a hvg.hu arra vonatkozó kérdésére, hogy miért nincs joga tudni a fogyasztónak, hogy melyik áruház vagy gyártó termékeit ne vásárolja.

“Állásfoglalást kértünk az adatvédelmi ombudsmantól erre vonatkozólag, de a kapott válasz nem ad sokkal nagyobb mozgásteret, mint ami eddig volt.” A nagy áruházláncok egyébként gyakran jelentgetik föl egymást a Főfelügyelőségnél, amolyan új marketingstratégiaként – mesélte az államtitkár. A pozitív példák nevesítésének elmaradását azzal magyarázta, hogy ezzel előnybe hozhatnak egyes cégeket versenytársaikkal szemben, és ez szintén pereket eredményezhetne.

“A biztonsági kifogások esetén azonban nem mérlegelünk és azonnal nyilvánosságra hozzuk a veszélyes termékek nevét, forgalmazóját” – válaszolta Kathy Attila a hvg.hu kivételeket firtató kérdésére.