Műszaki cikkek, könyvek, DVD-k – ezeket a termékeket viszik a leggyakrabban vissza a boltokba a vásárlók. De mi történik akkor, ha túl kicsi vagy túl nagy, ha nem tetszik vagy hibás a karácsonyi ajándék? Hova és kihez fordulhatunk?

A mondás szerint: “Ajándék lónak ne nézd a fogát!” A karácsonyi ajándékosztáskor azonban kiderülhet, hogy rossz a méret. Ekkor a kereskedő jóindulatától függ, hogy cserél-e, vagy levásárolhatjuk-e a nem tetsző ajándék árát. Az eladó csak a gyári hibás terméket köteles visszacserélni.

Kathi Attila, a Fogyasztóvédelmi Főfelügyelőség főosztályvezetője elmondta: “Hibás termék esetében, ha a termék rendeltetésszerűen nem működik, ott a jogszabályok már komoly feltételeket és időpontokat tartalmaznak. Két éven belül lehet kérni szavatossági alapon a cserét, ennek az első hat hónapjában kell a kereskedőnek bizonyítania azt, hogy a termék hibátlan volt a teljesítés időpontjában, és még ott van mellete a jótállás is. A jótállás teljes időtartama alatt ez a felelősség fennáll.”

Számla és jótállási jegy kell a reklamációhoz, ezért célszerű azokat megőrizni. Előfordulhat, hogy nincs már a hibás termékből, és kijavítani sem lehet a hibát. Ilyenkor kötelesek visszaadni az árát, arra pedig nem kötelezhetik a vevőt, hogy vásárolja le a számlán szereplő összeget. A jogszabályban a termék visszavételének nincs határideje.