Bár tavaly rengeteg szabálytalanságot derített fel, egyetlen üzemet sem záratott be a zöldkommandó. Több céget is megbüntettek a hatóságok, de még nem összesítették, hogy mennyi bevétel származott a bírságokból.

Sok a rendellenesség a veszélyes anyagokkal dolgozó cégek működésében, de kirívó szabálysértést egyszer sem követtek el tavaly – mondta a zöldkommandó akcióinak tapasztalatairól Filutás Ildikó, az Országos Környezet-, Természetvédelmi és Vízügyi Főfelügyelőség vezetője.

A zöldhatóságok, vámosok, katasztrófavédelmisek és rendőrök alkotta csoport nyáron kezdte a munkát. A zöldkommandó létrehozását az után határozták el a belügyi és a környezetvédelmi tárcánál, hogy egy évvel korábban súlyos környezeti katasztrófával fenyegető balesetek (törökbálinti robbanás, esztergomi vízszennyezés, rákospalotai tűzvész) történtek, és a Budalakk telepén nem megfelelően tárolt, gazdátlan vegyszeres hordókat találtak.

Júniustól régiónként keresték fel a zöldkommandó tagjai a nagy környezeti kockázatot jelentő telepeket, a veszélyeshulladék-lerakókat és -égetőket, valamint a tűz- és robbanásveszélyes anyagokkal dolgozó üzemeket.
“Több száz esetben intézkedtünk, de egyetlen üzem vagy szállító cég engedélyét sem vontuk be” – mondta Filutás Ildikó. Főleg kisebb szabálytalanságokat találtak és számos adminisztratív hiányosságot. Bírságoltak is, de ennek mértékét összegzés híján a főigazgató nem tudta megmondani.

A leleplezések elmaradásában szerepet játszhatott, hogy a zöldkommandó előre jelezte érkezését. A nem túl hatékony taktikát Filutás Ildikó azzal magyarázta, csak így lehetett biztosítani, hogy embereik bejussanak a zárt, őrzött telepekre. A főigazgató szerint a meglepetés hiánya nem rontotta az eredményességet: “Nem a büntetés, hanem a biztonság javítása, a balesetek megelőzése volt a cél.”

Általános tapasztalata az első évnek, hogy a cégek nem készítenek megfelelő környezeti kárelhárítási, illetve vízminőség-védelmi terveket, nem az előírásoknak megfelelően tárolják a veszélyes anyagokat, hulladékokat. Az ellenőrzés a dél-dunántúli régióban folytatódik. Kiemelt figyelmet fordítanak a veszélyes anyagok szállítására, köztük a tranzitfuvarokra.