Április 29-étől május elsejéig nem lesz elérhető az APEH portálja, ez idő alatt állnak át ugyanis az új, elektronikus bevallási rendszerre.

Szűkszavú közlemény jelent meg az Adó- és Pénzügyi Ellenőrzési Hivatal honlapján, mely szerint “az APEH elektronikus adóbevallás és adatszolgáltatása – karbantartás miatt – 2006. április 29-én 08 órától május 1-én 24 óráig az ügyfelek részére nem lesz elérhető.”

Új rendszer

A leállás hátterében az áll, hogy a Hivatal teljesen új technológiai alapokra helyezi elektronikus bevallási rendszerét. A bevallásokat eddig az APEH portálján lehetett chipkártyával, illetve ügyfélkapus azonosítóval leadni. Májustól azonban a kormányzati portálon keresztül számtalan adatot lehet majd feltölteni, melyekből azután az egyes intézmények maguk válogatják ki a számukra szóló információkat, vagyis a központi ügyfélkapus rendszerbe integrálódik az APEH és vele együtt az elektronikus adóbevallási rendszer is. Jelentős előrelépést jelent az is, hogy az eddigi txt formátum helyett immmár a sokkal fejlettebb xml formátumban is le lehet adni a kötelezően bavallandó anyagokat – mondta el az APEH keddi sajtótájékoztatóján Futó Iván elnökhelyettes.

A tavalyi adótörvények értelmében 2006 májusától a tízezer legnagyobb adóteljesítménnyel rendelkező, a kiemelt, valamint a havonta, illetőleg negyedévenként bevallásra kötelezett adózónak májustól elektronikus úton kell benyújtania a bevallását. Az 51 ezer “elsőbbségi” adózó összesen több mint kétmillió munkavállalót foglalkoztat.

Veszélyes a “last minute”

Ugyanakkor nem teng túl az elektronika iránti vonzalom ezekben a cégekben, hisz közülük 18 ezer még mindig “láthatatlan” az adóhatóság számára, vagyis nagyjából ennyien nem tettek még eleget az okmányirodai regisztrációs kötelezettségeiknek. Nagy József, az APEH központi hivatalának főosztályvezetője elmondta: hiába küldtek ki információs füzeteket az érintett vállalatoknak, az adóbevallás területén még mindig a “last minute” felfogás a jellemző. Márpedig nem biztos, hogy május 12-én olyan könnyű lesz elintézni az okmányirodán a regisztrációt, s egyszersmind benyújtani az első elektronikus adóbevallást.

A rendszerrel kapcsolatos összes tudnivaló fellelhető az apeh.hu, a magyarorszag.hu honlapokon, és lehet érdeklődni a 189-es ügyfélvonalon is. A hivatal előadás-sorozatot tervez az ország területén. Ennek tartalma e-learning formában felkerül a honlapokra, és információs füzet is készül. A szimulációs felkészítő programok május 1-jétől érhetők el.

Január elsejétől a vállalkozási tevékenységet nem folytató és áfa fizetésre nem kötelezett magánszemélyek kivételével minden adózónak elektronikus úton kell teljesíteni valamennyi bevallási, és adatszolgáltatási kötelezettségét. Ez összesen 1,2 millió adózót érint majd.