Véget vetne a pénzügyi felügyelet az etikátlan hitelezési gyakorlatnak. A hatóság ajánlása szerint a pozitív hitelbírálat előtt nem szabad fölösleges költségbe verni az ügyfelet, később pedig mondvacsinált okokkal díjat emelni.

Vásároljon kamatmentes hitelre! – ajánlja a Cetelem Bank és a Beneficial Zrt. különböző áruházakban, holott a kölcsönök teljeshiteldíj-mutatója (THM) a Cetelemnél 36,32–38,69 százalék között van, a Beneficialnél pedig 25,68 százalék. Az anomália oka, hogy bár a kamatot tényleg nem kell megfizetni, a tíz százalék körüli kezelési költséget azonban igen. Többek között az efféle hiteltrükkök ellen emel szót a Pénzügyi Szervezetek Állami Felügyeletének legfrissebb ajánlása, amely a pénzintézetek hitelezési gyakorlatát igyekszik átláthatóbbá tenni. A vonatkozó kormányrendelet szerint a THM-et az akciós ajánlatot tartalmazó szöveggel azonos méretű szöveggel kell feltüntetni.

Számos pénzintézet elutasítja a Központi Hitelinformációs Rendszerben (KHR) szereplő, BAR-listás ügyfelek hitelkérelmét, akik csak akkor értesülnek erről, miután kifizették a több ezer forintos hitelbírálati díjat. A felügyelet arra kéri a bankokat, hogy tájékoztassák az ügyfeleket erről a gyakorlatról, emellett hívják fel a figyelmüket arra, hogy évente egyszer ingyenesen lekérdezhetik adataikat a KHR-ből.

A kölcsönök egy részénél a hitelnyújtás feltétele egy hitelfedezeti életbiztosítás megkötése. Ilyen esetekben az ügyfél a havi törlesztőrészlet egy részét életbiztosításban gyűjtögeti, amelyből lejárta után törleszti a hitel tőketartozását. A már megkötött életbiztosítást viszont az első néhány évben rendszerint csak veszteséggel lehet felmondani, ezért a felügyelet ajánlása szerint csak a pozitív hitelbírálat után szabad megkötni a biztosítási szerződéseket.

Több elvárása van a PSZÁF-nak a hitelintézetek egyoldalú szerződésmódosításaival kapcsolatban. Nem szabad mondvacsinált indokkal díjat emelni, nem lehet például a kezelési költség növelését a jegybanki alapkamat változásával magyarázni. A díjemelések csak a valós költségek fedezését szolgálhatják. A felügyelet azt is elvárja a pénzügyi intézményektől, hogy ha úgy módosítják hitelszerződéseiket, hogy az az ügyfeleknek hátrányt okoz, és az ügyfél emiatt fel akarja mondani a szerződést vagy előtörlesztené a hitelt, tekintsenek el az ilyenkor szokásos díjaktól.