Nagy többséggel elfogadott állásfoglalásban támogatta az EP szerdán az Európai Unió és az Egyesült Államok között kötendő, légi közlekedési megállapodás március 2-án elfogadott tervezetét. A képviselők a 2001-es biztonsági intézkedések felülvizsgálatát, az európai cégek amerikai tulajdonszerzésének lehetővé tételét kérik.

Az EU-USA légi közlekedési megállapodás kapcsán fogadott el állásfoglalást az EP szerdán, miután az amerikai és uniós hatóságok 2007. március 2-án elfogadták az egyezmény tervezetét.

A szöveg kitér arra, hogy az EU és az USA légi közlekedési piaca együtt a világ forgalmának 60 százalékát teszi ki, egy EU–USA megállapodás pedig „az Atlanti-óceán mindkét oldalán szolgálja a fogyasztók érdekeit, és világszerte modellként szolgálhat a további liberalizáció és a szabályozási konvergencia számára”.

Az állásfoglalás emlékeztet: az Európai Közösségek Bírósága úgy határozott, hogy a tagállamok és az Egyesült Államok között létrejött kétoldalú légi közlekedési megállapodások ellentétesek az uniós joggal. Az Európai Unió Tanácsa később „úgy vélte, hogy a 2005 novemberében véglegesített megállapodástervezet nem biztosítaná a lehetőségek megfelelő kiegyensúlyozottságát, amennyiben az USA nem biztosít nagyobb lehetőséget az uniós szállítók számára arra, hogy befektetések vagy az amerikai légitársaságok megszerzése révén bejuthassanak az Egyesült Államok belföldi piacára”.

Az EU és az USA 2007. március 2-án tehát újabb megállapodástervezetet fogadott el. Ezt az EP üdvözli, „mint fontos lépést az integrált transzatlanti légi közlekedési piac felé, amely a fogyasztók javát szolgálja”. A képviselők a közlekedési miniszterek tanácsától is azt várják, hogy március 22-23-ai ülésén fogadja el a megállapodást.

Az EP az állásfoglalás szerint „előnyben részesített volna egy egységes, a piac megnyitása és a szabályozási konvergencia valamennyi vetületére kiterjedő, kiegyensúlyozott, általános megállapodást a részleges megállapodásokra építő fokozatos megközelítéssel szemben”.

Az EP többek között „üdvözli az új megállapodástervezetben többek között a tulajdonviszonyokról, a befektetésről és az ellenőrzésről, továbbá a franchise-ról és a márkajelzésről szóló záradékokat, valamint a »Fly America Programme« európai uniós légifuvarozók számára történő megnyitását”.

A képviselők ugyanakkor sajnálatukat fejezik ki, amiért „nem történt előrelépés a kabotázs kérdésében, és hogy az európai uniós légifuvarozók amerikai légitársaság fölötti tényleges ellenőrzésének lehetősége még mindig korlátozott, még a kiterjesztett tulajdonosi záradékok mellett is”.

A parlament felszólítja az Európai Bizottságot és az Egyesült Államokat, „a biztonsági láncban mutatkozó gyengeségek és átfedések elkerülése érdekében vizsgálják felül a 2001 óta érvényes szigorított biztonsági intézkedéseket”.

A „magas színvonalú szociális körülmények” biztosítása érdekében az EP folyamatos párbeszédet sürget a szociális normákról az USA és az EU között.