Az Európai Unió tagállamai csütörtökön áldásukat adták az EU és az Egyesült Államok közötti légiközlekedést liberalizáló Nyitott Égbolt megállapodásra, amely jövő év március 31-vel lép hatályba.

Wolfgang Tiefensee, német közlekedési miniszter és Jacques Barrot közlekedési biztos csütörtökön üdvözölték a tagállamok egyhangú hozzájárulását a transzatlanti légiközlekedési piacot megnyitó Nyitott égbolt egyezményhez, amit az Európai Bizottság tárgyalt ki a közösség részéről. A megállapodás legfontosabb vívmánya, hogy az uniós légitársaságok a jövőben más EU-tagországokból is indíthatnak járatokat tengeren túli célpontokhoz, és az amerikai piacon is repülhetnek. Az amerikai légitársaságok hasonló jogokat élveznek majd. Becslések szerint a piaci liberalizálás következtében 5 év alatt 50 százalékkal, 50 millióról 75 millióra nőhet az utasforgalom a két kontinens között.

Európai oldalon egyedül Nagy-Britanniának voltak komolyabb fenntartásai a légiegyezménnyel kapcsolatban, főleg azért, mert az USA egy újabb megállapodástól tette függővé annak engedélyezését, hogy európai cégek 25 százaléknál nagyobb részesedést szerezzenek amerikai légitársaságokban. A megállapodás szerint a második szakaszról 60 nappal az első kölcsönös jóváhagyását követően kezdődnek meg a tárgyalások. A Nyitott Égbolt szerződés 2008. március 31-én lép majd hatályba, időt hagyva az óceán mindkét partján a légitársaságoknak és a repülőtereknek a felkészülésre. Az EU brit követelésre azt is elfogadta, hogy automatikusan felmondható lesz az egyezmény, ha a további liberalizációs tárgyalások 2010-ig nem vezetnek eredményre.

A közlekedési miniszterek május 10-ig adtak határidőt a Galileo műholdas navigációs rendszer működtetésére kiírt pályázatot elnyert nyolcfős konzorciummal, hogy megállapodjon a felelősségmegosztásról és a részletekről. Ha a cégek nem tartják be a határidőt, az Európai Bizottság a júniusi miniszteri ülésre alternatív megoldási javaslatokat terjeszt majd elő, amely szélsőséges esetben a koncesszió megvonását is maga után vonhatja.