Adják az állami tulajdonban lévő közvetlen Balaton-parti területeket térítésmentesen az érintett önkormányzatok tulajdonába, hogy végre ki tudják alakítani a Balaton-törvény által kötelezően előírt tóparti sétányokat – fogalmazta meg Balázs Árpád elnök a Balatoni Szövetség (BSZ) legfontosabb indítványát a szerdai elnökségi ülésen Siófokon.

A tervek szerint júniusban tárgyalja ugyanis a parlament a 2000-ben életbe léptetett Balaton-törvény átfogó módosítását.

A szervezet elnöksége egyebek közt el szeretné érni, hogy miután a kempingek beépíthetőségét a parlament pár éve soron kívül szigorította, a strandok és az üdülőövezetek beépíthetőségének korlátját is emeljék meg 12 százalékra. Töröljék ugyanakkor a tervezetből a strandoknál “szezonhosszabbító” beruházás esetén megengedett 15 százalékos beépíthetőséget, ami csak “kiskapukat biztosítana”.

A parkolók környékén a törvénytervezet szerint továbbra is olajfogókat kellene építeni, ami a szövetség elnöksége szerint ma már túlzott, életszerűtlen környezetvédelmi követelmény. A szigorú szennyvíz-csatornázási előírásokat pedig csak úgy tartják elfogadhatónak, ha az érintett települések támogatást is kapnak az államtól ezek megvalósítására. A szükséges beruházásokat önerőből nem tudják megvalósítani, márpedig az ennek hiányában megtagadott építései engedélyek miatt már most megállt a fejlődésük.

Több polgármester is kezdeményezte, hogy a törvény adjon egyfajta mozgásteret az önkormányzatoknak a nádasok terjedésének mederkarbantartással való korlátozására a strandokon, a kikötőkben, mert a jelenlegi szabályozás szerint korlátlanul terjedhet a védettséget élvező növény.

A szövetség elnöksége egyetértett azzal, hogy a települések zöldterületeit ne lehessen csökkenteni, azonban a változó településszerkezetek, illetve új fejlesztések miatt lehetőséget kérnek egy-egy park kiváltására más területek parkosításával.

Ha a törvény hatálya alá tartozó üdülőövezet nem lehet önálló régió, legalább önálló fejlesztési régió lehessen, amelyhez szükséges, hogy a kistérségek határaihoz igazítsák határait – szerepel a módosítási javaslatok között. A balatoniak el szeretnék érni az önálló balatoni építészeti iroda visszaállítását, és a partrehabilitációs tervek 5 évenkénti felülvizsgálatát.

Többen aggályosnak tartották, hogy a kiemelt üdülőövezetben egyre nagyobb befektetői igény jelentkezik nemzetközi logisztikai központok vagy kamionterminálok létesítésére, amióta megépült az M7-es dél-balatoni szakasza, továbbá nemkívánatos mennyiségben építenének apartmanházakat a tó partján területeket szerzett új tulajdonosok.

A BSZ állásfoglalását megküldik a tó körüli megyék valamennyi egyéni és listán megválasztott országgyűlési képviselőjének, arra kérve őket, hogy szerezzenek érvényt a balatoniak törekvéseinek.