Portugáliában az internetes fogadások és lottók állami monopólium hatálya alatt állnak, ezért a portugál bíróság arra kér választ az Európai Bíróságtól, hogy a letelepedés és a szolgáltatásnyújtás szabadsága, valamint a tőke szabad mozgása elveivel összeegyeztethető-e az internetes szerencsejáték-szolgáltatásokra vonatkozó portugál állami monopólium.

2008. április 29., kedd – Bíróság

  • C-42/07 Liga Portuguesa de Futebol Profissional és Baw International

A portugál labdarúgóliga szervezi a portugál labdarúgó-bajnokságot, illetve rendelkezik az e bajnoksághoz kapcsolódó kereskedelmi jogokkal. A labdarúgóliga a 2005/2006-os idénnyel kezdődőleg, négy szezonra kiterjedő szponzori szerződést kötött a gibraltári székhelyű, internetes fogadásokat szervező, Baw céggel. A szponzori szerződés értelmében a Baw reklámhirdetéseket helyezhet el a portugál első osztályú labdarúgó-bajnokságban szereplő csapatok mezein, azok stadionjaiban, illetve maga a portugál labdarúgó-bajnokság is felvette a cég internetes oldalának a nevét. A Baw internetes oldalán keresztül fogadásokat lehet kötni a portugál és egyéb labdarúgó-bajnokságok mérkőzéseinek végeredményeire, valamint lehetőség van lottójátékban való részvételre is. Mivel Portugáliában az internetes fogadások és lottók állami monopólium hatálya alatt állnak, ezért az illetékes portugál hatóság összesen mintegy 150 000 euró összegű bírságot szabott ki a portugál labdarúgóligára és a Baw-ra internetes szerencsejátékok reklámozása, szervezése és üzemeltetése miatt. Ez utóbbiak azt állítják, hogy e bírság kiszabása a közösségi jog alapján nem megengedhető, mivel a Baw az Unió egy másik tagállamában (a jogilag az Egyesült Királysághoz tartozó Gibraltárban) letelepedett olyan szolgáltató, amely ott legálisan nyújt internetes szerencsejáték-szolgáltatásokat, és bírósági úton megtámadták a bírságot kiszabó közigazgatási határozatot. Az ügyben eljáró portugál bíróság azt kérdezi az Európai Bíróságtól, hogy a letelepedés és a szolgáltatásnyújtás szabadsága, valamint a tőke szabad mozgása elveivel összeegyeztethető-e az internetes szerencsejáték-szolgáltatásokra vonatkozó portugál állami monopólium.

2008. április 29-30., kedd-szerda – Elsőfokú bíróság

  • T-212/03 MyTravel kontra Bizottság

Az Egyesült Királyságban működő MyTravel, korábbi nevén Airtours, utazási iroda népszerű Földközi-tengeri (spanyol, görög, török, stb.) üdülőhelyekre szervez utazásokat. Az érintett piacon a 90-es évek végén három nagy versenytársa volt, köztük a First Choice utazási iroda. 1999. április 29-én az Airtours nyilvános vételi ajánlatot tett a First Choice részvényeire. A tervezett cégegyesülésről a Bizottságot is tájékoztatták, amely azt a közös piaccal összeegyeztethetetlennek nyilvánította, mivel álláspontja szerint a fúzió kollektív erőfölény kialakuláshoz vezetne a mediterrán térségbe irányuló tengerparti utazások szervezésének piacán, amelynek végső soron a kisebb méretű, független utazási irodák ellehetetlenülése és az utazások árának növekedése lenne a következménye. A Bizottság határozata ellen az Airtours keresetet indított az Elsőfokú Bíróság előtt, amely a T-342/99. sz. ügyben 2002. június 6-án meghozott ítéletében megsemmisítette azt, mivel a luxembourgi testület szerint a Bizottság nem bizonyította be, hogy a fúzió hátrányos hatással lenne a versenyre. A mostani ügyben a MyTravel azt kéri az Elsőfokú Bíróságtól, hogy kötelezze a Bizottságot a meghiúsult fúzióból eredő kárának megtérítésére.

Amennyiben a tárgyalást nem sikerül a most kitűzött két tárgyalási napon lezárni, úgy május 20-án, kedden az Elsőfokú Bíróság tovább folytatja a jelen ügyben a tárgyalást.

  • T-403/05 MyTravel kontra Bizottság

Ezen ügy szorosan kapcsolódik a MyTravelnek a Bizottság ellen benyújtott kártérítési keresetéhez, jelen esetben azonban a Bizottság dokumentumaihoz való nyilvános hozzáférés tárgyában alakult ki jogvita a felek között. Az Elsőfokú Bíróságnak a T-342/99. sz. ügyben meghozott ítéletét követően a MyTravel a közösségi intézmények dokumentumainak nyilvánosságáról szóló rendelet alapján azt kérte a Bizottságtól, hogy biztosítson számára hozzáférést az említett ítélet meghozatalát követően a Bizottság szolgálatai által készített jelentéshez, valamint az ítéletben megsemmisített határozat alapját képező ügyiratokhoz. A Bizottság megtagadta e kérés teljesítését arra hivatkozva, hogy a rendelet a bírósági eljárások, a jogi tanácsadás, az ellenőrzések, vizsgálatok, és a Bizottság döntéshozatali eljárásai vonatkozásában nem teszi lehetővé a dokumentumok nyilvánosságra hozatalát, és hogy e tilalom a MyTravel által kért iratokra is kiterjed. A MyTravel vitatja a Bizottság ezen álláspontját, és keresetet indított az Elsőfokú Bíróság előtt a kért dokumentumokhoz való hozzáférés érdekében.