Kovács Kázmér ügyvéd, biztosítási szakjogász álláspontja szerint több részében is problémás a PSZÁF csütörtöki közleménye annak módjáról, hogyan lehet megszüntetni a MÁV Biztosító Egyesülettel kötött szerződéseket. A PSZÁF szóvivője alaptalannak tartja az ügyvéd megállapításait.

Augusztus 15-ig minden MÁV-biztosított autósnak kötelező más társasággal kötni felelősségbiztosítást, de bizonyos szempontból túl rövid, bizonyos szempontból viszont túl hosszú ez a határidő – mondta Kovács Kázmér.

Az ügyvéd az MTI-nek nyilatkozva felsorolta: a MÁV biztosítót sem a jogszabály, sem a közlemény nem kötelezi arra, hogy augusztus 1-jétől elfogadja a szerződések közös megegyezés szerinti megszüntetését. A pénzügyi felügyelet közleményéből ugyanis nem derül ki, hogy az autósok milyen módon tudják kikényszeríteni ezt, s hogy a biztosító egyesület milyen okból lenne köteles ezt elfogadni.

Ennél súlyosabb problémának nevezte azt: bárki megteheti, hogy csak a határidő végén, augusztus 15-én kössön másik kötelező felelősségbiztosítást, noha köztudott, hogy a MÁV biztosító már ma sem rendelkezik a kellő fedezettel. Ügyfelei ezért állandó veszélyforrást jelentenek más közlekedőkre, így autósokra, kétkerekű járművekre, gyalogosokra, illetve önmagukra is, mivel egy súlyos személyi sérüléses baleset okozása után akár egész életükben fizethetnek majd.

Kovács Kázmér álláspontja szerint viszont dicséretes, hogy a PSZÁF nem várja meg a negyedév végét, szeptember 30-át, mert nagy veszélyt jelentenek a fedezethiányos autósok.

Binder István, a PSZÁF szóvivője “teljesen alaptalannak” nevezte az ügyvéd kijelentéseit. Mint mondta, PSZÁF közleménye a MÁV Biztosító Egyesülettel egyeztetve, a biztosító irányítói jogosítványait gyakorló felügyeleti biztosokkal egyetértésben jelent meg.

A szóvivő szerint az ügyvéd álláspontja ellentmondásos, mert miközben támadja az azonnal átszerződés lehetőségét, azt is kifogásolja, hogy az átszerződés átmeneti periódussal történjen.

Binder István szerint az ügyfelek valóban veszélyforrást jelentenek, de nem lehet arra kötelezni őket, hogy azonnal szerződjenek át egy másik biztosítóhoz. Képtelenség lenne 200 ezer magyar autóst azonnali átszerződésre kényszeríteni átmeneti periódus nélkül, mert ennek következményeképpen autósok ezrei maradhatnak az átmeneti időszakra biztosító nélkül, és még a MÁV biztosító részleges kárfelelősséget sem tudnák igénybe venni. Ráadásul ez kártérítési ügyek, perek tömkelegét indíthatná el – hangsúlyozta.

Mint mondta, a nyaralási időszak közepén, amikor sokan nincsenek otthon, idő kell, hogy az érintett autósok értesüljenek a PSZÁF döntéséről és az átszerződési lehetőségekről.