Magyar kezdeményezésre kiszélesítenék a lehetőségét annak, hogy az egyes uniós tagállamokban elkövetett közlekedési kihágások büntetései más tagállamban is behajthatóak legyenek – közölte szombaton Hévízen Draskovics Tibor, a nyolc uniós tagállamot tömörítő Salzburg Forum háromnapos tanácskozását követő sajtótájékoztatón.

Az igazságügyi és rendészeti miniszter kifejtette: a közlekedésbiztonság megerősítését szolgálja a térségben a kezdeményezés, mert a saját polgáraival szemben minden ország hathatósan tud fellépni a szabálysértések esetén, de más tagállam állampolgáraival szemben “szinte tehetetlen, és ez tarthatatlan”. Az elképzelés valóra váltásához minden államnak be kell illesztenie a jogrendjébe az ezzel kapcsolatos jogszabályokat – jegyezte meg, hozzátéve, hogy a rendészeti szervek közötti hatékonyabb információcserére is szükség van.

Magyarország soros elnökként másodszor volt házigazdája a 2004-ben alakult Salzburg Forumnak, amely Ausztria, Bulgária, Csehország, Lengyelország, Szlovákia, Szlovénia és Románia belügyminisztereit tömöríti. A tanácskozáson megfigyelőként Horvátország és a Nyugat-Balkán államai: Albánia, Bosznia-Hercegovina, Macedónia, Montenegró és Szerbia belügyminiszterei is jelen voltak, és részt vett a rendezvényen az Európai Bizottság alelnökének kabinetfőnöke is.

Draskovics Tibor ugyancsak magyar kezdeményezésként számolt be arról, hogy a fórum tagállamaival egyetértésben létrehoznak egy uniós mintaprojektet, felkészülve a schengeni övezet külső határain 2012-től kötelező biometrikus, vagyis ujjlenyomat-azonosításra.

A tanácskozáson a nyugat-balkáni országokkal kapcsolatos közös uniós vízumpolitika is szóba került, a fórumon résztvevő balkáni országok pedig egyetértési nyilatkozatot tettek egy közös információs rendszer kialakításáról az illegális migráció feltérképezésére és megakadályozására.

Mindemellett magyar-szlovák és magyar-horvát kétoldalú megállapodást is aláírtak a résztvevők az uniós bel- és igazságügyi megállapodás keretén belül az illegális migráció elleni fellépésről és a bűnügyi felderítés segítéséről.

A miniszter közölte azt is: Magyarország hivatalosan is jelölte Bánfi Ferencet az Europol igazgatói tisztségére, és reméli, hogy a hazai és nemzetközi együttműködésben tapasztalt vezető megválasztását a fórum országai egységesen támogatják.

Ausztria belügyminisztere, Maria Fekter a sajtótájékoztatón példaértékűnek nevezte a közös rendőrségi együttműködési központok és járőrszolgálatok felállításában elért tapasztalatokat.

A szlovén belügyminiszter, Dragutin Mate pedig hatékonyabb ellenőrzést sürgetett a tranzitforgalomban résztvevő járműveknél.

Az MTI kérdésére, hogy az uniós tagállamok között már meglévő, a büntetések behajtására vonatkozó jogi lehetőség mennyire hatékony, Draskovics Tibor közölte: az unió tagállamai valóban megteremtettek “egy jónak látszó eszközt a behajtásra”, de a dolog nem működik.

Maria Fekter hozzáfűzte: az uniós jogalap csak a bírósági határozattal alátámasztott ítélet végrehajtását teszi lehetővé, a szabálysértésekét nem, ami gyakran az országok közötti adatcserén bukik meg. Ezért olyan rendszert kell kialakítani, amelyben lehetővé válik, hogy az adott gépjármű üzembentartója vagy tulajdonosa felelős legyen a szabálysértésért, ha az osztrák példához hasonlóan nem tudja igazolni vagy nem azonosítható, hogy ki vezette a járművet.