Úttörő vállalkozást jelent az elektronikus közszolgáltatás szabályozása, amely nemzetközileg is egyedülálló vállalkozásnak számít – mondta a Miniszterelnöki Hivatal államtitkára a törvényjavaslat általános vitájának kezdetén kedden a parlamentben.

A kormányprogramban is feladatként meghatározott szolgáltató állam kialakításának egyik hangsúlyos eleme az elektronikus ügyintézés és az ezt támogató rendszerek megteremtése – emelte ki expozéjában Baja Ferenc. Hozzátette: az elektronikus ügyintézés területén az Európai Unióban a középmezőnybe tartozunk.

Az államtitkár hangsúlyozta: a központi rendszer ma már egységesen biztosítja az állampolgárok, a közigazgatási és egyéb csatlakozó szervek számára az elektronikus alapszolgáltatásokat, amelyhez szabványosított felületeken csatlakoznak a kormányzati elektronikus szolgáltatások. Jelezte, hogy az elektronikus közszolgáltatásokhoz hozzáférés igénybe vevőit a szolgáltatás mintegy alanyi jogként, külön ellenszolgáltatás vagy díj fizetése nélkül illeti meg, például az ügyfélkapu létesítését bárki személyesen kezdeményezheti a központi nyilvántartónál vagy az okmányirodákban.

A javaslat külön érdemeként hozta szóba, hogy az elektronikus közszolgáltatást képviselő útján is igénybe lehet venni, és a képviseleti jogosultság ellenőrzése minden esetben a szolgáltatást nyújtó szervezet feladata.

Baja Ferenc felhívta a figyelmet arra, hogy a kormány a legszélesebb személyi kör számára kívánja elérhetővé tenni az elektronikus közszolgáltatásokat, így azok számára is, akik nem rendelkeznek interneteléréssel vagy az ügyeik elektronikus intézéséhez szükséges kellő tapasztalattal. Nekik a teleházakban, az e-pontokon, a közösségi hozzáférési pontoknál és kormányzati ügyfél-tájékoztató központ ügyfélvonalán elérhető ügysegédek és tanácsadók segítenek majd.

Az elektronikus közszolgáltatások eszköz- és feltételrendszerének körében említette a kormányzati portált, amely egyaránt hozzáférhetővé teszi a központi rendszerben részvételre kötelezett szervezeteket és az ügyintézéshez szükséges tájékoztatókat is. Mint elhangzott, az elektronikus közszolgáltatás során keletkezett iratok elhelyezésére elektronikus tárhely áll majd rendelkezésre. Egy természetes vagy jogi személyhez, illetve jogi személyiséggel nem rendelkező szervezethez több ügyfélkapu, illetve ehhez kapcsolódó központi rendszeri cím és elektronikus tárhely tartozhat.

Az elektronikus közszolgáltatás fejlesztése során “látszólagos többletterheket” csak a minőségbiztosítás és a biztonság egyébként is szükséges feladatainak kodifikált előírásai jelentenek – mondta a kancellária államtitkára, aki szerint ezeknek a feladatoknak az elvégzése “felelős fejlesztés” esetén jelenleg is elengedhetetlen lenne.

Baja Ferenc szólt arról, hogy az egyes szolgáltatások megvalósítása az ország teherbíró képességéhez igazodhat, és a központi rendszer jelenlegi kiépítettsége is alapul vehető hozzá. Becslése szerint a rendszer működési költsége 2,5 és 4 milliárd forint között mozoghat. Ezzel a forrással a kormány rendelkezik, nincs tehát akadálya annak, hogy a parlament a törvényt elfogadja – jelentette ki.

Mint mondta, szeretné, ha még az őszi ciklusban elfogadnák a törvényt. “Rendelkezésre állunk a bizottsági módosító indítványok megtárgyalására” – tette hozzá.