Nyáron is folytatódtak a 2009-es Zöldkommandó akciósorozat helyszíni ellenőrzései, amelyek célja az illegális autóbontók felszámolása. Júliusban összesen 42 telephelyet ellenőriztek a zöldhatóságok, 18 esetben volt szükség intézkedésre.

Az ellenőrzések kapcsán bírság kiszabása további 12 esetben várható. Július végéig közel 187,5 tonna hulladékra mintegy 22,3 millió forint bírságot szabtak ki a felügyelőségek.

Hazánkban évente mintegy 120-130 ezer roncsautó keletkezik, ennek azonban csak kevesebb, mint a fele kerül regisztrált autóbontóba. A többi olyan helyen végzi, ahol illegális szétbontásuk veszélyezteti a környezetet: becslések szerint ma mintegy 1200-1300 illegális autóbontó működhet. A Zöldkommandó célja ezek felszámolása, és a zöldbűnözés visszaszorítása – hangsúlyozta az akció indulásakor Szabó Imre környezetvédelmi és vízügyi miniszter.

A területi környezetvédelmi, természetvédelmi és vízügyi felügyelőségek nyáron is folytatták az illegális, illetve a jogszabályoknak nem megfelelő gépjárműbontási tevékenységet végzők kiszűrését. Júliusban a felügyelők összesen 42 telephelyet ellenőriztek. 19 ellenőrzésben a közlekedési hatóság, a rendőrség, az APEH, a VPOP, illetve az önkormányzat is részt vett, emellett a felügyelőségek 23 önálló zöldhatósági ellenőrzést is végeztek.

A júliusi akciók során 18 esetben volt szükség intézkedésre. Az ellenőrzések kapcsán bírság kiszabása, kötelezés kiadása további 12 esetben várható. Július végéig közel 187,5 tonna hulladékra mintegy 22,3 millió forint bírságot szabtak ki a felügyelőségek.

Nem éri meg kockáztatni, mert kemény szankciókra számíthatnak az illegális autóbontók. A zöldhatóságok egy szabálytalan, környezetkárosító módon szétszerelt – és így veszélyes hulladéknak minősülő – autó miatt akár 324 ezer forintos bírságot is kiszabhatnak, az elkövető pedig környezetkárosítás esetén akár szabadságvesztéssel is sújtható. A Zöldkommandó bezárathatja a szabálytalan vagy illegális autóbontókat, talajszennyezés esetén pedig kármentesítésre kötelezheti a telepet. Nem éri meg tehát illegális bontóba vinni az autót, hiszen azt a hulladékkezelők általában ingyen beszállítják oda, és fizetnek is érte. Magyarországon ma 175 regisztrált, legális autóbontó működik, amelyek a hozzájuk beszállított gépjárművet kötelesek átvenni, és csak az általuk kiadott igazolással lehet kivonatni a járművet a forgalomból és így mentesülni a súlyadó és a biztosítás fizetése alól.

Nem mindegy ugyanis, hova kerül a motorolaj, az akkumulátor vagy az elektronikai hulladék. Amíg ezeket nem szerelik ki szabályosan a járműből, az veszélyes hulladéknak számít. Az is fontos szempont, hogy a „szárazra fektetett”, azaz a veszélyes folyadékoktól megszabadított járművek anyagait – üveget, fémet, gumit – a szabályos autóbontók szelektíven gyűjtik és az arra alkalmas anyagokat újrahasznosítják. Csak a legális bontóban biztosítható, hogy a kibontott anyagok ne kerüljenek a talajba, vízbe vagy a levegőbe, és a veszélyes anyagokat is megfelelően tárolják azok speciális hulladékgyűjtőbe történő elszállításáig. A regisztrált, engedélyekkel rendelkező autóbontókban a hulladékká vált gépjárművek kezelése ellenőrizhető, és csak itt biztosított a környezetvédelmi előírások betartása.