Az Európai Bíróság november közepén ítéletet hozott a légi járatok késése és törlése ügyében. Eszerint ha egy repülőgép három órát vagy annál többet késik, az utasok kártérítésre jogosultak, csakúgy, mint a járatok törlésekor.

Az Európai Fogyasztói Központ Magyarország (EFK) felhívja a figyelmet arra, hogy a járatok késésekor nem mindig nyújtanak megfelelő szolgáltatást a légitársaságok.

Az Európai Bíróság november 19-én közzétett ítélete kimondja, hogy a késéssel érintett járatok utasai a járat törléssel azonos mértékű – 250 és 600 euró közötti összegben – kártalanításra jogosultak, ha végső célállomásukat a légitársaság által eredetileg tervezetthez képest három vagy több órával később érik el.

A légitársaságok a járatok törlésekor, késésekor a 261/2004 rendelet előírásait kell, hogy alkalmazzák. Eszerint “a várakozási idővel ésszerű arányban” kell étkezést és frissítőt biztosítaniuk az utasoknak hosszabb késés esetén. Hosszabb késésnek számít:

  • minimum 2 óra 1.500 kilométeres vagy rövidebb út esetén,
  • minimum 3 óra az összes EU-n belüli, 1.500 kilométer hosszú vagy minden más, 1.500 és 3.500 kilométeres út esetén,
  • minimum 4 óra a fenti két kategóriába nem sorolható esetekben.

Az EFK tapasztalatai szerint azonban erősen különböznek a légitársaságok aszerint, hogy mit értenek “ésszerű aránynak” az ellátás kapcsán. Konkrét esetben a Malév például jelentős késés esetén is csak 3 eurós vouchert adott az utasoknak, amivel legfeljebb egy üdítőt vagy egy muffint vásárolhattak az utasok. Más légitársaságok viszont (például a Lufthansa) jóval bőkezűbbek ilyen esetben.

Az EFK álláspontja szerint ez a gyakorlat nem felel meg a rendelet előírásainak, és felszólítja a légitársaságokat, hogy biztosítsák a késés hosszának megfelelő ellátást az utasoknak. Egyben kérdéssel fordul a fenti ítéletben szereplő szabályozás betartását ellenőrző Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatósághoz, mivel nem látja megfelelően biztosítottnak az ellátási és kártérítési kötelezettség betartatását.