A magyar elnökség prioritásként kezeli az Egységes Európai Égbolt létrehozását, vagyis a légi irányítás átszervezését – hangsúlyozta Völner Pál, a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium infrastrukturális területért felelős államtitkára a témának szentelt budapesti konferencián, 2011. március 3-án.

A rendezvény célja, hogy elfogadják a „Budapesti Nyilatkozatot” az európai légi közlekedéssel kapcsolatos közép– és rövid távú intézkedésekről. A repülés a válság ellenére is az egyik legdinamikusabban fejlődő közlekedési ágazat az Európai Unióban. A folyamatosan növekvő forgalommal azonban az EU légi irányítási rendszere egyre kevésbé képes megbirkózni: míg az Egyesült Államokban húsz légi forgalmi irányító központ működik, az EU fele akkora repülőforgalmát közel háromszor annyi központból vezérlik. A bonyolult rendszer fenntartása becslések szerint mintegy 1 milliárd eurós többletkiadást jelent évente, ráadásul a forgalom növekedése miatt egyre több a torlódás és késés.

Új rendszerre van szükség

„Egy egységes, technikailag összehangolt, olcsóbb rendszerre van szükség az európai légi irányításban” – fogalmazott Völner Pál a budapesti konferencián. A tanácskozás középpontjában álló, az Európai Bizottság által még 1999-ben elindított Egységes Európai Égbolt (Single European Sky – SES) kezdeményezés lényege, hogy az európai légteret nem az, államhatárok mentén osztanák fel, mint most, hanem nagyobb egységek, úgynevezett funkcionális légtérblokkok (Functional Airspace Block – FAB) alapján.

A változtatás jóval egyszerűbbé tenné a légi közlekedést, a repülőgépek a lehető legrövidebb útvonalakon tudnának közlekedni, időt és – nem mellékesen – üzemanyagot is megtakarítva. A légi közlekedés ésszerűbb megszervezése az eddiginél jóval alacsonyabb károsanyag- és zajkibocsátással is járna. A infrastruktúráért felelős államtitkár hangsúlyozta: „a közép-európai légtérblokk létrehozásáról még idén áprilisban megszülethet a döntés.” Völner hozzátette: „számtalan részletet kell még tisztázni; ebben kiemelt szerepe van a budapesti konferenciának.”

2011 a légtér éve

„2011 kulcsfontosságú év a légi közlekedés szempontjából, ugyanis Európában rohamosan nő az utasok száma” – mondta Siim Kallas, az Európai Bizottság alelnöke. A közlekedésért felelős biztos hozzátette: ha a változások késnek, azt az utasok meg fogják érezni: „ha nem reformáljuk meg a légi irányítást, jelentős késések lesznek Európában, különösen Közép-Európában”.

A biztos kiemelte,hogy az Egységes Európai Égbolt új technológiák bevezetését is jelenti. Ennek menetrendjét a légiforgalom-irányítás infrastruktúrájának korszerűsítését célzó program (SESAR) tartalmazza. A biztos a rendszer finanszírozásáról azt mondta, „a földi és fedélzeti irányítás modernizálásába fektetett összegek megtérülnek, a rendszer ugyanis az eddiginél jóval olcsóbban és hatékonyabban fog üzemelni.”

Együttműködés az Egyesült Államokkal

A budapesti rendezvény alkalmából az Európai Unió és az Egyesült Államok megállapodást írt alá légiforgalmi rendszereik összehangolt fejlesztéséről. Az együttműködés legfontosabb gyakorlati jelentősége az, hogy nem lesz szükség kétféle technikai berendezésre, elegendő lesz egyetlen fedélzeti légi irányítási eszköz is a zavartalan közlekedéshez mindkét kontinensen.

Carey Fagan, az Amerikai Szövetségi Légügyi Hatóság (FAA) képviselője beszédében méltatta az elnökség és az Európai Unió fejlesztési törekvéseit, hozzátéve: azért is fontos összehangolni az amerikai és az európai rendszereket, mert ezek a területek adják a világ légi forgalmának 60 százalékát.