A Gazdasági Versenyhivatal (GVH) eljárást indított a Vodafone Magyarország Mobil Távközlési Zrt-vel (Vj-37/2011.), valamint a Magyar Telekom Nyrt-vel (Vj-38/2011.) szemben a fogyasztókkal szembeni tisztességtelen kereskedelmi gyakorlat tilalmának feltételezett megsértése miatt.

Mindkét telekommunikációs vállalkozás széles körben jelentetett meg olyan tartalmú reklámokat 2010. év végén és 2011 elején, amelyben saját mobilinternet-hálózatát piacelsőségi állításokkal népszerűsítette.

A Vodafone Magyarország Mobil Távközlési Zrt. 2010. december 1-jétől az általa alkalmazott kommunikációs eszközökön az alábbi kijelentéseket alkalmazta/alkalmazza:

  • „Válaszd a hozzád illőt és netezz Magyarország legjobb adathálózatán!”
  • „A Vodafone hálózatán böngészheted a leggyorsabban az internetet a hazai mobilszolgáltatók közül.”
  • „A Vodafone-nal az elsők között vagy. A mi mobil adathálózatunkon érhető el a legnagyobb le- és feltöltési sebesség és a leggyorsabb webböngészés a hazai mobilszolgáltatók közül.”
  • „Ossz meg mindent azonnal az ország leggyorsabb mobil adathálózatán!”

A Magyar Telekom Nyrt. 2011. február 24-től az általa alkalmazott kommunikációs eszközökön – egyebek mellett – az alábbi kijelentéseket alkalmazta/alkalmazza:

  • „Száguldj a leggyorsabb mobil adathálózaton!”
  • „Elsőnek lenni, vagy az elsők között lenni csak egy árnyalatnyi különbség.”
  • „Válaszd te is Magyarország leggyorsabb szélessávú mobil adathálózatát és oszd meg a legjobb sztorikat a barátaiddal azonnal!”
  • „Legyen nálad is a leggyorsabb a befutó!”

A GVH szerint a Vodafone által alkalmazott „legjobb adathálózat”, „leggyorsabb mobil adathálózat”, „leggyorsabb webböngészés” és „legnagyobb le- és feltöltési sebesség”, valamint ezekkel azonos tartalmú kijelentések, továbbá a Magyar Telekom által alkalmazott „leggyorsabb mobil adathálózat” és „leggyorsabb szélessávú mobil adathálózat”, valamint ezekkel azonos tartalmú – piacelsőségi – kijelentések a fogyasztók megtévesztésére lehetnek alkalmasak, tekintettel arra, hogy ezek valószínűsíthetően nem kellően alátámasztottak.

A fenti vállalkozások a fogyasztókkal szembeni tisztességtelen kereskedelmi gyakorlat tilalmáról szóló 2008. évi XLVII. törvény (a továbbiakban: Fttv.) 6. §-ának (1) bekezdésében és 7. §-ának (1) bekezdésében foglaltak megvalósításával valószínűsíthetően megsértették az Fttv. 3. §-ának (1) bekezdésében foglaltakat.

A GVH az utóbbi időben megnövekedett számban kap fogyasztói jelzéseket a mobilinternettel, illetve a mobilinternet – szolgáltatások reklámjaival kapcsolatban. Jelen eljárásokban két olyan kommunikációs kampány kerül vizsgálatra, amelyek mindegyike a mobilinternet – szolgáltatás egyik fő jellemzőjét, a gyorsaságot helyezi a középpontba, így a GVH álláspontja szerint különösen nagy hatással lehet a fogyasztók mobilinternet -szolgáltatás igénybevételére vonatkozó döntéshozatalára.