A balkáni térségbe utazó autósok a különböző országokban eltérő szabályozással találkozhatnak a kötelező gépjármű-felelelősségbiztosítás elfogadásában – derül ki a Pénzügyi Szervezetek Állami Felügyelete (PSZÁF) tájékoztatójából, amely a legutóbbi Hivatalos Értesítőben jelent meg.

Bosznia-Hercegovina és Macedónia területén elfogadják a kgfb-t, amelynek meglétét a magyar forgalmi rendszám és az ovális mezőben lévő H betű is igazolja, Koszovóban azonban csak a belépéskor megváltott határbiztosítás érvényes. Erre mindaddig szükség lesz, amíg Koszovó az ENSZ által is elismert független állammá válik, ami feltétele a tagfelvételnek a nemzetközi Zöldkártya Rendszerbe.

A Zöldkártya Rendszerhez tartoznak Európa országai, valamint Irán, Izrael, Marokkó, Tunézia, valamint a volt Szovjetunió utódállamai közül Belarusz, Észtország, Lettország, Litvánia, Moldávia, Oroszország és Ukrajna. A rendszerhez tartozó országok gépjárműveinek üzembentartói, az adott országra érvényes kötelező gépjármű-felelősségbiztosításuk meglétét a zöldkártyával igazolják.

Az egyezményben részes legtöbb ország a kötelező gépjármű-felelősségbiztosítási fedezet meglétének igazolásául – a zöldkártya helyettesítéseként – kölcsönösen elfogadja a forgalmi rendszámot és a gépjárművön ovális mezőben külön elhelyezett országjelzést. Az európai rendszámmal ellátott járműveken – az EU területén – további jelzésre nincs szükség.

A PSZÁF ugyanakkor felhívja a figyelmet arra, hogy minden esetben kötelező kiváltani a zöldkártyát, ha Albániába, Belaruszba, Iránba, Izraelbe, Marokkóba, Moldáviába, Oroszországba, Törökországba, Tunéziába vagy Ukrajnába utazunk, és javasolt az okmány Bosznia-Hercegovina, Macedónia, Málta, Montenegró, Nagy-Britannia és Észak-Írország, valamint Szerbia esetében.