Hitelkártyával könnyű és gondtalan az online vásárlás, a felmerülő problémákat azonban nem egyszerű kezelni. Az EU megkönnyítené és olcsóbbá tenné a vitás esetek lerendezését, hogy a vásárlóknak ne kelljen bírósághoz fordulniuk.

A belső piaci szakbizottság július 10-én két jelentést is elfogadott arról, hogy miként lehet a vásárlással kapcsolatos vitás eseteket kezelni. Az egyik az alternatív vitarendezéssel, a vitás esetek bíróságon kívüli, tárgyalással és egyeztetéssel történő feloldásával foglalkozik, míg a másik az online vitakezelés szabályozására tesz javaslatot.

Mivel a vitás esetek bírói úton való megoldása hosszadalmas és költséges lehet, jó megoldás lehet a tranzakciókkal és vásárlásokkal felmerülő vitás esetek alternatív módon történő megoldása.

Csak kevesen élnek az alternatív vitarendezés lehetőségével

Erről a lehetőségről azonban sokan nem tudnak. 2010-ben csak az ilyen problémába ütköző vásárlók 5%-a, a vállalkozásoknak pedig 9%-a élt a lehetőséggel.

Éppen ezért ösztönözné az Európai Bizottság jobban a vásárlókat, hogy éljenek ezzel a lehetőséggel.

Az EP belső piaci szakbizottsága szerint a témában készülő irányelvnek nemcsak a külföldi, hanem a belföldi vitás esetekkel is foglalkoznia kell. Az alternatív vitarendezésért felelős hatóságoknak 90 napon belül kell megoldaniuk a vitás eseteket, a vállalkozásoknak pedig a honlapjukon tájékoztatniuk kellene a látogatókat, hogy mely hatóság foglalkozik az őket érintő ügyekkel.

Louis Grach (szocialista, máltai) jelentéstevő szerint az alternatív vitarendezésnek egyszerűnek, gyorsnak olcsónak kell lennie, és nyilvánvalóvá kell tenni a bírósági eljárással szembeni előnyeit.

Online vitarendezés belföldi és külföldi tranzakciók esetén

Az Európai Bizottság az online vásárlás esetén felmerülő vitás helyzetek megoldására az EU összes hivatalos nyelvén elérhető európai platformot hozna létre, amely a legmegfelelőbb vitarendezési megoldás felé irányítaná a feleket.

A belső piaci szakbizottság szerint a szabályoknak azonban nemcsak a nemzetközi, hanem a belföldi tranzakciókra is vonatkozniuk kell. Róża Gräfin von Thun und Hohenstein (néppárti, lengyel) szerint ez azért fontos, mert a vásárlók online tranzakciók esetén sokszor nem tudják megállapítani, hogy vásárlásuk határon átnyúló vagy sem.

A szakbizottság szerint minden panasznak hét napon belül meg kell érkeznie az illetékes hatósághoz.

Következő lépések

A belső piaci szakbizottság a nyári szünet után dönt arról, hogy mikor kezdi meg a tárgyalásokat a Tanáccsal.