Amennyiben kizárólag a gyorsforgalmi utak (autópályák, autóutak) lennének díjkötelesek a teherforgalom jelentős része a hazánkban rendelkezésre álló párhuzamos vagy alternatívát jelentő egy- és kétszámjegyű főutakra terelődne.

A Kormány – 1138/2012. (V. 3.) számú határozatával – döntött a megtett úttal arányos elektronikus díjszedési rendszer bevezetéséről és meghatározta a bevezetéssel kapcsolatos szükséges kormányzati lépéseket. A kormányzati elképzelés szerint Magyarországon a használatarányos elektronikus útdíjat 2013. július 1-től vezetik be, amelyből jelentős – évi nettó 150 Mrd Ft – bevételt is vár a Kormány.

A jelen elképzelések szerint a 3,5 tonna feletti tehergépkocsikat vonják be az e-útdíjba, míg az autóbuszok és a személyautók egyelőre maradnak a matricás rendszerben. A kormányzati szándék szerint a díjköteles úthálózat cca. 8000 km, amelybe gyorsforgalmi utak – mintegy 1200 km- és az országos közúthálózat külterületi szakaszai – az egy és kétszámjegyű főutak – tartoznak bele. A bevezetést megalapozó tanulmányok most készülnek és a bevezetéssel kapcsolatos kormányzati döntések a legújabb sajtóhírek szerint viszont késnek.

Időközben megjelent a kormányzati elképzeléssel szemben a FairTransfer – Civilek a fair útdíjért társaság tanulmánya, amely lényegében az e-útdíjat csak a gyorsforgalmi utaknál vezetné be. A civil szervezet által javasolt szűkítés viszont a települések sokasága számára jelentene újabb veszélyeket. Amennyiben kizárólag a gyorsforgalmi utak (autópályák, autóutak) lennének díjkötelesek a teherforgalom jelentős része a hazánkban rendelkezésre álló párhuzamos vagy alternatívát jelentő egy- és kétszámjegyű főutakra terelődne. A magyarországi úthálózat jellegzetessége, hogy szinte minden gyorsforgalmi útnak van alig hosszabb alternatívája. A leterelődő forgalom káros hatásaira jó példa a 86-os út, melyen a kamionok a díjköteles osztrák A2-es autópályát igyekszenek elkerülni, melynek következtében a teherforgalom másfél év alatt több mint duplájára nőtt, szinte elviselhetetlenné téve az út mentén élők életét.

Egy esetleg rosszul bevezetett, használatarányos útdíj rendszer komoly károkat okozhat.

A települési önkormányzatok abban érdekeltek, hogy a teherforgalom az útdíj következtében ne terhelje a falvak és városok forgalmát, ezért fontos, hogy a jogi szabályozás és a bevezetésre kerülő technológia is segítse a forgalom kiegyenlítődését. Az e-útdíj bevezetésénél ezért olyan technológiát kell alkalmazni, amely gyorsan tud alkalmazkodni a változó körülményekhez, vagyis ha egy nem díjköteles útszakasz teherforgalma megnő, néhány hét alatt díjkötelessé tehető, ezzel az autópályákra visszaterelve a teherforgalmat.

A Kormány által tervezett közel 8000 km díjköteles úthálózat jó, jövőálló elképzelésnek tűnik, amely biztosítja, hogy a távolsági teherforgalmat az autópályákra terelje, ugyanakkor a helyi áruterítést nem lehetetleníti el, valamint megfelelően védi a települések nyugalmát és közlekedési terhelhetőségét.