A Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) hivatalból vizsgálatot indított annak tisztázására, hogy az UPC a hírközlési jogszabályoknak megfelelően kívánja-e módosítani szerződéseit ügyfeleivel. A hatóság a cég előfizetőit gondosságra inti és arra figyelmezteti őket: ha elfogadják a módosítást, később akár díjemelést is könnyen érvényesíthet a szolgáltató.

Az NMHH Kommunikációs Igazgatósága erről hétfőn, közleményben tájékoztatott. Ebből kiderül, hogy az UPC Magyarország Kft. a közelmúltban, levélben kereste meg előfizetőit, hogy meglévő szerződéseik helyébe újat ajánljon számukra.

A cég a levélben a jelenlegi előfizetői szerződések közös megegyezéssel történő megszüntetését, és egy – állítása szerint azzal mindenben megegyező tartalmú – új szerződés “ráutaló magatartással” történő megkötését kezdeményezi.

Az NMHH felhívja a UPC előfizetőinek figyelmét, hogy a tájékoztató levelet figyelmesen olvassák el és amennyiben ragaszkodnak eddigi szerződéseikhez, azt haladéktalanul jelezzék a cég ügyfélszolgálati elérhetőségein.

A levél szerint a UPC megszűntnek tekinti a régi szerződést és elfogadottnak az újat, ha az előfizető “ráutaló magatartásával” továbbra is igénybe veszi a szolgáltatását vagy az értesítést követő számláját befizeti.

A ráutaló magatartással létrejött szerződések azonban kevesebb védelmet nyújtanak számukra, mint a jelenlegi írásban vagy szóban megkötött szerződéseik – figyelmeztet a NMHH -, annak későbbi módosításához például nem szükséges az előfizető beleegyezése. Az ilyen szerződés esetén a szolgáltató által kezdeményezett bármely szerződésmódosítás (például díjemelés) hatályba lép az előfizető hallgatásával, és fennállhat a veszélye annak, hogy az előfizető számára kedvezőtlen módosítás lép életbe.

A hatóság aggályosnak tartja az UPC által küldött értesítést, mivel a szolgáltató a szerződés esetleges megváltoztatásáról hagyományos levélben tájékoztatta előfizetőit. “A levélen nem szerepel dátum, nem állapítható meg belőle sem a régi szerződés megszűnésének, sem a ráutaló magatartással létrehozni kívánt új szerződés létrejöttének napja” – figyelmeztet a hatóság.

Nem derül ki az sem, hogy amennyiben az előfizető nem kíván hozzájárulni a változtatáshoz, ezt a szolgáltató felé milyen határidővel jelezheti. A hatóság ezért azt is vizsgálja, hogy nem sérültek-e az előfizetőket védő garanciális szabályok.