A Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatóság (NFH) szerint megtévesztő tájékoztatást ad a Magyarországról az év végén kivonuló Bricostore áruház a jótállással kapcsolatban a vásárlóknak.

A hatóság csütörtöki közleményében arra hívja fel a figyelmet, hogy a Bricostore Hungária Kft. év végével megszünteti magyarországi tevékenységét, és ezzel összefüggésben az elmúlt napokban számos fogyasztói bejelentés érkezett.

A bejelentések megnövekedett számára tekintettel a Borsod-Abaúj-Zemplén Megyei Kormányhivatal Fogyasztóvédelmi Felügyelősége 2012. november 24-én próbavásárlással egybekötött helyszíni ellenőrzést végzett a Bricostore miskolci áruházában.

A hatósági ellenőrzés során beigazolódott, hogy a vételár kifizetésekor a pénztárnál, illetve a jótállási jegy érvényesítése során a vevőszolgálati pultnál arról tájékoztatták a próbavásárlást végző felügyelőket, hogy a megvásárolt termékeket minél hamarabb próbálják ki, mert amíg az áruház nem zár be – ami valószínűleg év végén megtörténik – , meghibásodás esetén azt kicserélik, utána viszont már sehol nem fogják tudni érvényesíteni jótállási, szavatossági igényüket.

A kötelező jótállás időtartama egy év, melyet a vásárlás napjától vagy az üzembe helyezéstől – amennyiben azt az eladó vagy képviselője végezte el – kell számítani – hívja fel a figyelmet a hatóság.

A kötelező jótállás alá nem tartozó termékekre a jogszabály a vásárlástól számított két évig teszi lehetővé, hogy a fogyasztó szavatossági igényeit érvényesítse. Ennek értelmében a termék meghibásodása esetén a fogyasztó elsősorban – választása szerint – kijavítást vagy kicserélést követelhet.

Amennyiben a kijavítás vagy a csere nem lehetséges, úgy a fogyasztó megfelelő árleszállítást igényelhet, vagy elállhat a szerződéstől, és visszakövetelheti a vételárat – írja közleményében az NFH.

A miskolci áruházban végzett ellenőrzéssel indult hatósági eljárás jelenleg folyamatban van, azonban a vonatkozó – a fogyasztókkal szembeni tisztességtelen kereskedelmi gyakorlat tilalmáról szóló törvény szerint megtévesztő az a kereskedelmi gyakorlat, amely valótlan információt tartalmaz a fogyasztó jogai tekintetében és ezáltal a fogyasztót olyan ügyleti döntés meghozatalára készteti, amelyet egyébként nem hozott volna meg, vagy erre alkalmas.

A hatóság hangsúlyozza, hogy a vállalkozás megszűnése miatt a szavatossági, jótállási jogok nem vesznek el, viszont rendkívüli módon megnehezül a hibás teljesítés miatt fellépni kívánó fogyasztók helyzete.

A végelszámolási és a felszámolási eljárás keretében megszűnő cégekkel szemben is jogszabály rendezi a még fennálló követelések – ide sorolható a szavatossági és jótállási igény – kezelésének módját, azonban ez hosszas jogi procedúrával és kiszámíthatatlan eredménnyel járhat – írja közleményében az NFH.