Magyarország azon uniós tagállamok közé tartozik, amelyek másoknál hatékonyabban ellenőrzik a területükön forgalomba hozott termékeket, és így eredményesebbek a veszélyes termékek felkutatásában – hangsúlyozta a Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatóság (NFH) szóvivője pénteken Budapesten, sajtótájékoztatón.

Fülöp Zsuzsanna ezt azzal kapcsolatban mondta, hogy tavaly Magyarország kutatta fel a legtöbb veszélyes terméket az EU-ban, ezt mutatta az unió veszélyes termékek adatbázisának (RAPEX) 2012-es éves jelentése.

A múlt évben Magyarország 294 értesítést küldött a veszélyes termékekről a RAPEX rendszerbe. Ez az összes ilyen uniós – 2278 – jelzés 12,9 százaléka volt. A veszélyes termékekről a RAPEX rendszerbe 2011-ben az EU tagországaiból 1803 jelzés érkezett, Magyarország 155 értesítést (8,6 százalék) küldött.

A múlt héten Tonio Borg fogyasztóvédelmi biztos számolt be a veszélyes termékek kiszűrésének EU-s tapasztalatairól. A máltai politikus elmondta, hogy 2012-ben a jelzések több mint fele, 56 százaléka öt tagállamból származott: Magyarországról, Bulgáriából, Spanyolországból, Németországból és az Egyesült Királyságból.

Magyarországon az NFH látja el a RAPEX rendszerben a nemzeti kapcsolattartó feladatát.

A pénteki budapesti tájékoztatón Fülöp Zsuzsanna kitért rá: a magyar kezdeményezésű, súlyosnak minősülő riasztások döntő hányadát – mintegy 77 százalékot – a ruházati termékek tették ki, míg 11 százalékát a gyerekjátékok és a gyermekeknek szánt termékek adták, további 10 százalék pedig a villamossági termékek közül került ki.

A szóvivő a közelgő gyermeknap kapcsán hangsúlyozta, hogy a gyerekek által használt játékokra és más termékekre – például: rágókákra, babákra, hintákra, kerékpárokra – különös figyelmet kell fordítani, hogy azok ne okozzanak sérüléseket és más veszélyhelyzeteket, például anyaguk ne legyen az egészségre káros. Ezt megerősítette Várfalvi Bálint, az NFH mechanikai és villamos laboratóriumának labormérnöke is.

Fülöp Zsuzsanna bemutatta az NFH által készített Okosbolt elnevezésű oktatójátékot, amely a gyerekeket – és a felnőtteket is – játékos formában szeretné megtanítani a fogyasztói, továbbá ezen belül az energia-, környezet- és egészségtudatosságra. A játék egyelőre nem kerül kereskedelmi forgalomba, azt az NFH oktatási intézményekbe juttatja majd el.