Egyre többen fordulnak a Budapesti Békéltető Testülethez (BBT), ez az alternatív fogyasztóvédelmi vitarendezési fórum ismertségének növekedését jelzi – hangsúlyozta Baranovszky György elnök szerdán Budapesten, sajtótájékoztatón.

Elmondta, hogy 2013 első fél évében a fogyasztók 1733 kérelmet nyújtottak be, 22 százalékkal többet, mint 2012 második fél évében.

A Budapesti Kereskedelmi és Iparkamara (BKIK) mellett működő testület idei első féléves tevékenységét értékelve Baranovszky György kiemelte, hogy az ügyek között továbbra is a kereskedelem, az egyéb szolgáltatás, a közüzemi szolgáltatás, pénzügyi és biztosítási terület, az építőipar és az utazási szerződések szerepelnek nagy arányban.

A sajtótájékoztatón a BTT elnöke elmondta, hogy a fogyasztói törvény legutóbbi módosítását követően fogyasztóként a vállalkozások, társasházak, egyházak és társadalmi szervezetek is növekvő számban fordulnak hozzájuk, esetükben is a magánszemélyekhez hasonló problémákkal találkoznak.

Tanácsért az első fél évben 2400 konkrét ügyben fordultak a testülethez, és örvendetes, hogy már vásárlás előtt is kikérik a szakemberek véleményét a fogyasztók. A tanácsadás időpontját a hétköznapi igényekhez alakították, bízva abban, hogy ezzel még hatékonyabb lesz a fogyasztóvédelem Magyarországon – emelte ki Baranovszky György.

Az első fél év kedvező tapasztalataik között említette az elnök, hogy növekedett a cégek együttműködési hajlandósága. Az Európai Unió alternatív vitarendezéséről szóló irányelve is az együttműködés ösztönzését várja a tagállamoktól.

Baranovszky György szerint a magyar fogyasztóvédelmi törvényben a békéltető testületekkel való személyes együttműködési kötelezettséget kellene előírni, hiszen a személyes megjelenés esetén nagyobb esély van az megegyezésre. Szabályozni kellene azt is, hogy a fogyasztó dönthesse el, melyik békéltető testülethez fordul vitájával, jelenleg a lakóhely, illetve a szerződés teljesítésének a helye a mérvadó.

A testület elnöke kitért arra, hogy továbbra is tipikus a cipőkkel, a mobiltelefonokkal, közüzemi számlákkal kapcsolatos panasz. Szeretnék elérni, hogy a békéltető testületek ajánlást tegyenek tipikus eseteknél. Ilyen lehetne például, hogy át kellene gondolni konkrét kritériumok mentén, hogy ki, mikor és milyen szakértői véleményt adhat például a cipő termékhez.

Az utazásokkal kapcsolatban új tendencia, hogy egyre inkább az online piac dominál, ugyanakkor – hívta fel a figyelmet Baranovszky György-, saját szervezésben kevesebb a fogyasztói jog, például elállás esetén, mint csoportos igénybe vételénél.

Baranovszky György a Budapesti Békéltető Testület szakmai munkájának elismeréseként értékelte, hogy az idén az első fél évben nem indult polgári peres eljárás az ajánlásaikkal szemben, az esetek háromnegyed részében az ajánlást önkéntesen teljesítik az érintettek.

Kapcsolódó cikk:

Fogyasztói jogviták gyorsan, hatékonyan, költséghatékonyan – A Budapesti Békéltető Testület 2013. első félévi tevékenységéről