Strasbourg, 2014. február 5., szerda (MTI) – Több jogot biztosít a jelenleginél az Európai Unió a légi utasoknak, az ezzel kapcsolatos rendelettervezetet és jelentést a keddi ülésén tárgyalta és fogadta el az Európai Parlament Strasbourgban.

A tervezetet a parlament 580 igen, 41 nem és 48 tartózkodással fogadta el.

E szerint a járat törlése, vagy késés esetén az utast kártérítés illeti meg, ennek mértéke 300 eurótól 600 euróig terjedhet a késés mértéke és a járat hosszától függően. Ezen kívül a légitársaságoknak minden repülőtéren, ahova járatot közlekedtetnek, kötelező lesz egy információs irodát üzemeltetni, ahol az utasoknak felvilágosítást tudnak adni az őt megillető jogokról, és azonnal intézkedni tudnak.

Három órát meghaladó késés esetén az utasokat vagy költségtérítés illeti meg, vagy át kell foglalni a jegyüket a legközelebbi járatra. Rendkívüli esetben az utasoknak szállást és ellátást kell biztosítani legfeljebb öt napig, ha az utas ezt a saját teszi meg, akkor naponta legfeljebb 125 eurós költségtérítés jár.

A dokumentumban meghatározták azokat az eseteket, amikor nem kell kártérítést fizetnie a légitársaságoknak, de írásos formában bizonyítaniuk kell, ezek közé tartozik egyebek mellett a gép madárral való ütközése (bird strike), politikai lázongások, előre nem látható munkaügyi vita.

A tervezet szerint az utas a járatokra magával viheti a fedélzetre alapvető személyes tárgyat, így a kabátját és a kézipoggyászát, illetve legalább egy olyan csomagot, amelyet a reptéri vásárlás során kapott. Az utasnak három hónapig lenne lehetősége panaszt tenni, amelyre a társaságnak hét napon belül válaszolnia kell, ha két hónapon belül nem válaszol minden felmerülő kérdésre, akkor az a panasz elfogadását jelenti. Az elfogadott tervezet szerint nem lehet megtiltani azon utasok beszállítását, akik a retúr járat oda útján nem voltak a gépen.

Georges Bach, a parlament szállítmányozás és turizmus bizottságának tagja, a jelentés készítője a szavazás előtt egy újságíróknak tartott konferencián azt mondta, a légi utasokat megillető jogokat egy 2004-ben megalkotott uniós rendelet szabályozza, de már hatályba lépésekor is több hiányossága volt. Az elmúlt tíz évben a szektor sokat fejlődött, változott, ezért érdemes módosítani a meglévő rendeletet.

Elmondása szerint az unió azt szeretné, hogy az utazók tisztában legyenek jogaikkal és éljenek is azokkal. Jelezte, hogy felmérések szerint az elmúlt időszakban a légi utasok mindössze 2 százaléka élt jogaival, sokan azt sem tudják, hogy kivel kell felvenniük a kapcsolatot probléma esetén.

Gondot okoz az is, hogy a légitársaságok sokszor kibújnak a kártérítés fizetése alól előre nem látható okokra hivatkozva. Sok olyan esetről tud a bizottság, amikor a társaság megtiltotta az utasnak a beszállást, többen pedig vagy nem engedik, vagy plusz pénzt kérnek a második kézipoggyászért.

Jaromir Kohlicek, a szállítmányozás és turizmus bizottság másik tagja újságírói kérdésre válaszolva azt mondta, a passzusok minden olyan légitársaságra vonatkoznak, amelyek az unión keresztül repülnek, legyen az uniós, vagy harmadik országbeli légitársaság, és minden utasra vonatkozik, aki az unió bármelyik repülőterén tartózkodik.