Az áfa-törvény módosítása következtében 2015. január 1-jétől változnak az Európai Unióban nyújtott egyes szolgáltatások teljesítési helyei. Az új szabályok nehéz helyzet elé állítják a szolgáltatókat, aminek enyhítésére számos egyszerűsítő rendelkezést már elfogadtak. Utolsó lépésként október 1-jétől elérhetővé vált az egyablakos ügyintézés, így a szolgáltatóknak nem kell minden egyes országba bejelentkezniük, ahol szolgáltatást teljesítenek.

2015. január 1-jétől uniós irányelv alapján a telekommunikációs szolgáltatások, rádiós és televíziós műsorok, valamint elektronikus úton nyújtott szolgáltatások után az igénybevevő személy letelepedési helye szerinti államban, azaz a fogyasztás tagállamában kell áfát fizetni. A változás elsősorban azokat a társaságokat érinti, amelyek az EU-ban szoftvereket értékesítenek, webhely-szolgáltatást biztosítanak vagy telefonszolgáltatást nyújtanak. A szabályozás azokra is vonatkozik, akik filmeket, műsorokat vagy zenéket juttatnak el a fogyasztókhoz, sőt az elektronikus úton nyújtott távoktatásra is.

„Nehéz feladat vár a telekommunikációs és az elektronikus úton szolgáltatást nyújtó adóalanyokra 2015-től. Áfa-kötelezettségük teljesítése érdekében meg kell állapítaniuk, hogy az EU-n belüli szolgáltatásaikat adóalany vagy nem adóalany veszi igénybe, továbbá hogy a nem adóalany fogyasztónak nyújtott szolgáltatásuk mely állam szabályai szerint adóköteles. A szolgáltatóknak az uniós szabályozás támpontokat nyújt, illetve elérhetővé teszi az egyablakos ügyintézést a több tagállamban is felmerülő adóbevallási és adófizetési kötelezettségek teljesítéséhez.” – hangsúlyozta Fischer Ádám a Kajtár Takács Hegymegi-Barakonyi Baker & McKenzie Ügyvédi Iroda ügyvédje.

Egyablakos ügyintézés

Az idén októbertől használható egyablakos ügyintézés lehetővé teszi az adóalanyok számára, hogy egyidejűleg teljesítsék a fogyasztással érintett tagállamokban felmerülő adókötelezettségeiket. Az egyablakos rendszer alkalmazása nem automatikus, a társaságoknak a székhelyük szerinti ország adóhatósága felé jelezniük kell, hogy az egyszerűsítő szabályok szerint kívánnak adózni. A rendszer rugalmasságát segíti elő, hogy a társaság és az adóhatóság közti kommunikáció elektronikus, továbbá nincs szükség újabb adószám kiadására.

A társaságoknak negyedévente egyetlen, elektronikus úton benyújtott bevallásban kell nyilatkozniuk a más tagállamokban fogyasztók által igénybe vett telekommunikációs, rádiós és televíziós műsor, valamint elektronikus úton nyújtott szolgáltatásaikról. Erre a bevallásra hivatkozva egy összegben kell a fizetendő áfa-t átutalni a magyar adóhatóságnak, melyet az továbbít a többi tagállamnak az Európai Központi Bank negyedév utolsó napján érvényes árfolyamán.

Az adókötelezettségek teljesítésében az egyablakos rendszer adminisztratív könnyítést jelent csupán, a szolgáltatásokat nyújtó társaságokra továbbra is vonatkoznak a fogyasztás államának szabályai. Minden esetben érvényesülnek az adott állam áfa-kötelezettséggel kapcsolatos rendelkezései, különösen az alkalmazandó adómértékre, a jogsértések esetén kiszabható kamat, bírság, egyéb díjak kiszámítására és kivetésére vonatkozó szabályok.

„Az áfa-szabályok változása új kihívásokat jelent majd az adózók és az adóhatóságok számára egyaránt. A szolgáltatás nyújtóinál új, belső eljárások kialakítása válhat szükségessé a szolgáltatás igénybevevőinek megfelelő azonosítása érdekében, ami a szolgáltatásnyújtás gyakoriságára és a telekommunikációs, rádiós és audiovizuális médiaszolgáltatások, valamint elektronikus úton nyújtott szolgáltatások természetére tekintettel összetett megoldást igényel. Az adóhatóságok számára az új szabályok alkalmazásának ellenőrzése és az ennek megfelelő adóösszegek behajtásának biztosítása válik jelentős feladattá.” – hívta fel a figyelmet Riszter Gergely, a Kajtár Takács Hegymegi-Barakonyi Baker & McKenzie Ügyvédi Iroda partnere.