Kezdetét vette az adventi időszak, közelednek az ünnepek. A készülődéshez hozzátartozik az ajándékok beszerzése is, ezért fontos a fogyasztóknak tisztában lenni néhány alapvető információval, – jogokkal és kötelezettségekkel -, melyek birtokában megkönnyíthetik dolgukat a karácsonyi vásárlásoknál, ezzel elkerülve az ünnepek utáni ügyfélszolgálatokon való sorban állást és bosszankodást. Csokorba gyűjtöttük a legalapvetőbb tudnivalókat.

1. A 0 %-os kamat nem egyenlő az ingyen hitellel! Sok helyen kínálnak akciós áruhiteleket, mellyel még inkább arra serkentik a fogyasztókat, hogy akár erőn felül is vásároljanak. Érdemes azonban a megfelelő információkat beszerezni, mielőtt belevágunk egy hitellel történő vásárlásba.

A jogszabály részletesen felsorolja azokat az adatokat, melyről a szerződés megkötését megelőzően tájékoztatni kell a fogyasztót. Ilyenek például a hitel típusa, teljes összege, futamideje, termék megnevezése, kamata, teljes hiteldíj mutató (THM), a fogyasztó által fizetendő teljes összeg, törlesztő részletek száma, gyakorisága, a hitelhez kapcsolódó valamennyi díj, jutalék, késedelmi kamat, fizetés elmulasztásának következményei, elállási jog, előtörlesztéshez való jog.

Mindenképpen előre kell ezekről az adatokról informálódni, és nem csak azt az egy reklámszöveget elolvasni, miszerint az adott hitel kamatmentes, hiszen ettől még terhelhet minket kezelési költség, egyéb díj, melyek már nem teszik annyira vonzóvá az adott hitelkonstrukciót.

Azt is fontos tudnunk, hogy fogyasztói hitel esetén minden esetben élhetünk az előtörlesztés lehetőségével is, ezzel is csökkentve a járulékos fizetési kötelezettségünket, hiszen ilyenkor a hitelező csökkenti a hitel teljes díját az előtörlesztett részlet vonatkozásában a hitelkamattal és hitelkamaton kívüli minden egyéb ellenszolgáltatással. Illetve akár meg is gondolhatjuk magunkat és 14 napon belül elállhatunk a hitelszerződéstől nem csak akkor, ha még nem folyósították a hitelt, hanem a folyósítást követően is.

2. Hibás termékek esetén a fogyasztók úgynevezett szavatossági igényeket érvényesíthetnek a kereskedőkkel szemben, így kérhetik elsősorban a termék kijavítását vagy kicserélését, másodsorban pedig vételár-leszállításra vagy a teljes vételár visszatérítésére illetve a kereskedő költségén történő kijavíttatásra jogosultak. Ezen igények a karácsonyi időszakban leárazott, akciós termékekre is vonatkoznak – ha a vásárláskor a vevő nem tudott a hibáról. Figyeljen tehát erre minden fogyasztó, hiszen nem helyes az a kereskedői magatartás, mely szerint az üzlet arra hivatkozik reklamáció esetén, hogy “akciós árut nem cserélünk”.

3. Esetleges reklamáció esetén ügyeljenek a fogyasztók arra is, hogy minőségi kifogásukról jegyzőkönyv készüljön (erről egyébként a kereskedő köteles gondoskodni), ha ez mégis elmaradna, jelezzék panaszukat a Vásárlók Könyvébe történt bejegyzésükkel. Erre azonnal, de legkésőbb harminc napon belül írásban köteles válaszolni a vállalkozás.

A jegyzőkönyvben szerepelnie kell a nevünknek, címünknek, a kereskedő adatainak, hogy milyen terméket mikor és mennyiért vásároltuk, mit kifogásolunk, mikor jelentettük be a hibát, hogyan szeretnénk, ha orvosolná a hibát a kereskedő, és annak, hogy milyen módon és mikorra teszi azt meg a vállalkozás. A jegyzőkönyvből egy példányt meg kell kapnunk, melyet akkor sem kell visszaadni, amikor a terméket javítva, vagy egy új termékre cserélve visszakapjuk.

4. Az ünnepek közeledtével nem lehet elégszer hangsúlyozni, hogy a jogszabályok nem segítik a fogyasztót abban az esetben, ha hibátlan árut (nem megfelelő színű vagy méretű ajándéknak szánt pulóver esete) szeretne utóbb kicserélni. Ilyenkor csak a kereskedő jóindulatán múlik, hogy a bizonylattal együtt visszahozott ajándékot kicseréli-e másikra vagy esetleg biztosítja a termék árának levásárlását az üzletében. Ezen kedvezőbb feltételekről már a vásárláskor érdeklődjenek a fogyasztók, kérjék, hogy azokat írják rá a blokkra, nyugtára, hogy később erre hivatkozni tudjanak.

5. A vásárlások során sajnos előfordul, hogy a választott termék szinte azonnal meghibásodik. Amennyiben olyan termékről van szó, amely az egyes tartós fogyasztási cikkekre vonatkozó kötelező jótállásról szóló 151/2003. (IX. 22.) Korm. rendelet mellékletében szerepel, (például háztartási gépek, televíziók, bútorok, okostelefonok 10.000 Ft eladási vételár felett) és a fogyasztó a csere iránti igényét 3 munkanapon belül érvényesíti, úgy a kereskedő köteles kicserélni az adott terméket. A kötelező jótállás időtartama ezen termékek esetében egy év, de természetesen a kereskedők ennél kedvezőbb, azaz hosszabb idejű jótállást is vállalhatnak a termékekre.

A 10.000 Ft-os összeghatárt érdemes a fogyasztóknak szem előtt tartani illetve mérlegelni egy-egy „kihagyhatatlan” 9.999 Ft-os akció láttán is, hiszen ebben az esetben nem lesz kötelező jótállás a termékre, csak szavatosság.

6. Fontos tisztázni a köztudatban élő „háromnapos csere-szabály”-t is, ugyanis ezzel kapcsolatos tévhit, hogy bármilyen terméket három napon belül, minden további kérdés, hiba nélkül visszavihet a fogyasztó a kereskedőhöz, illetve visszakérheti annak vételárát. Ez csak a már előzőekben említett kormányrendeletben tételesen felsorolt fogyasztási cikkekre vonatkozik, és csak akkor, ha hibás a termék, egyéb esetben nem. Tehát ha csak nem tetszik a termék, vagy meggondoltuk magunkat, akkor a kereskedő nem köteles sem cserélni a terméket, sem a vételárat visszaadni, még akkor sem, ha 3 napon belül, vagy akár aznap visszavisszük az üzletbe.

Például, ha egy 10.000 Ft-nál olcsóbb pendrive esetét vesszük, akkor fentiek értelmében megállapítható, hogy nem vonatkozik rá jótállás, azonban két év szavatosság igen, amely főként a gyártási hibák ellen véd. Érdemes tudni, hogy az első hat hónapban a kereskedőnek kell bizonyítania, hogy hibátlan terméket adott el, azonban a következő másfél évben már a fogyasztót terheli a bizonyítási kötelezettség, hogy eleve hibás terméket kapott vásárláskor.

7. Túl vagyunk már a „Black Friday” napon/napokon is, a tapasztalatok szerint egyre többen vásárolnak ezeken az akciós napokon már jóval Karácsony előtt akár az üzletekben, akár webáruházakban, akár termékbemutatón. Nem árt tudni, hogy internetes vásárlás, vagy termékbemutatón történt vásárlás esetén speciális többletjogok illetik meg a vásárlót, így ha meggondolta magát a vásárlást illetően, nem tetszik neki a termék, akkor a termék kézhezvételétől számított 14 napon belül indokolás nélkül elállhat a szerződéstől, akkor is, ha a termék hibátlan.

Internetes vásárlás esetét véve, fontos hangsúlyozni, hogy az elállást írásban, igazolható módon szükséges a fogyasztónak megtennie, illetve saját költségén kell a megrendelt árut a vállalkozásnak visszajuttatnia. Kevesen tudják, hogy nem csak a vételárat jogosultak visszakapni ebben az esetben, hanem a teljes kifizetett összeget beleértve az eredeti szállítási költséget is, ha volt ilyen.

Kivételt képez online vásárlás esetén, azaz nem lehet az elállási jogot gyakorolnia a fogyasztónak, ha például CD-t, DVD-t, vagy számítógépes szoftvert vásárolt és a csomagolást már felbontotta, vagy kifejezetten a fogyasztó egyedi utasításai szerint készítették el a terméket (például egy pulóver egyedi felirattal, hímzéssel ellátása), ha hírlapot, napilapot vásárolt, vagy ha szállással, utazással, rendezvénnyel kapcsolatban vett igénybe szolgáltatást.

Ha pedig az utolsó napokra hagyjuk a vásárlást, akkor számolnunk kell azzal, hogy nem fogják tudni időben kiszállítani az áhított ajándékokat!

8. Nem győzzük elég sokszor felhívni a fogyasztók figyelmét arra, hogy a vásárlások során az eladótól kapott nyugtát, blokkot, jótállási jegyet minden esetben őrizzék meg, hiszen ezek hiányában egy esetleges utólagos minőségi kifogás intézése lehetetlen. Igaz ez az internetes vásárlásra is, ebben az esetben is meg kell kapnunk ezeket a dokumentumokat. Ha a vásárolt termékkel probléma van, nem működik, vagy a rendeltetésszerű használat ellenére meghibásodik, a vásárlás tényét fentiek bemutatásával tudják igazolni a vásárlók.

Különösen nagy nehézségbe ütközhet egy alkalmi vásáron megvásárolt termékkel kapcsolatos panasz intézése, amikor már vége van a vásárnak és a kereskedők már a helyszínen sem lelhetők fel.

9. Akár üzletben vásároltunk, akár internetről rendeltük a terméket, ha hibásnak bizonyul, a kereskedő nem követelheti meg, hogy a fogyasztó azt eredeti, gyári csomagolásban küldje vissza. Ez a feltétel jogellenes.

10. Végül ne feledjék a fogyasztók: ha később esetleg jogvitába keverednek a kereskedővel, úgy a békéltető testületek segítségét tudják igénybe venni, amelyek ingyenes, gyors és szakszerű eljárásuk révén a vita gyors megoldásának lehetőségét kínálják a fogyasztók számára.