Átadták az első elektronikus személyi igazolványt - 6 év érvényességi idő, 8 napos ügyintézési határidő

2016.01.12. Jogi Fórum / MTI

Átadták az első új típusú, elektronikus személyazonosító igazolványt Budapesten. Az okmányt elektronikus aláírásra is lehet használni, valamint az a TAJ-kártya és az adóazonosító igazolvány funkcióit is ellátja.

Az okmányt Tasnádi László, a Belügyminisztérium rendészeti államtitkára adta át a Közigazgatási és Elektronikus Közszolgáltatások Központi Hivatalában (KEK KH). Az államtitkár azt mondta, az e-személyi igazolvány "sikertörténet", amely "megnyitja a digitális ügyintézés kapuját".

Emlékeztetett arra: az elektronikus személyi igazolvány bevezetése illeszkedik a Magyary Zoltán közigazgatás-fejlesztési programba - amelynek célja, hogy a közigazgatás olcsóbb és hatékonyabb legyen, csökkenjen a bürokrácia -, valamint a digitális nemzeti fejlesztési programba.

Ignácz István, a KEK KH elnöke elmondta: az új okmányt először január 4-én lehetett igényelni. Öt munkanap alatt 39 204 új személyi igazolványt igényeltek az ügyfelek, ebből 6900 esetben érvényes igazolványt cseréltek le újra. Az új okmányok 94 százalékát chippel látták el (a 65 év felettiek kérhetik az új igazolványt chip nélkül), az összes igényelt kártya 70 százaléka tartalmaz ujjnyomatot és 19 százaléka elektronikus aláírást.

Közölte, az új okmány szűk hét hónap alatt készült el, ez "világrekord", sehol nem készítettek ilyen rövid idő alatt ilyen komoly biztonsági funkciókkal rendelkező okmányt. Hozzátette: "nem volt rossz" a 15 évvel ezelőtt bevezetett kártyaformátumú személyi igazolvány, de a biztonsági elemek tekintetében "szükséges volt a váltás".

Ignácz István hangsúlyozta: az új okmány felhasználóbarát és biztonságos, és lehetőséget biztosít az állampolgároknak arra, hogy ügyeiket egyszerűbben, hatékonyabban, gyorsabban tudják intézni.

A kártya elkészítését a Belügyminisztérium fogta össze, a munkában részt vett a KEK KH mellett a Nemzetbiztonsági Szakszolgálat, a Nemzeti Infokommunikációs Szolgáltató Zrt., az Idomsoft Zrt., az ANY Biztonsági Nyomda Zrt. és a Pénzjegynyomda Zrt., a 3400 ügyintéző képzésében pedig a Miniszterelnökség vállalt szerepet.

Az új okmányról szólva Ignácz István elmondta: arról leolvashatók a jelenlegi személyi igazolványon látható adatok is, de emellett olyan magas biztonságú tárolóelemet (chipet) építettek bele, amely nyilvántartja a személyazonosító adatokat, az állampolgár döntésétől függően ujjnyomatukat (ezt 12 éven aluliak nem kérhetik), az elektronikus aláírás létrehozásához szükséges adatokat, továbbá a társadalombiztosítási és az adóazonosítási jelet is.

A chip bővíthető további, a közigazgatási ügyintézéshez szükséges adatokkal, keddtől pedig már használhatók az új személyi igazolványhoz kötött funkciók, mint például az okmányérvényességi szolgáltatás, az ügyfélkapunyitást lehetővé tevő szolgáltatás, a személyazonosság ellenőrzése rendőri intézkedés esetén, illetve a repülőtéri zsilipkapu használata határátlépés esetén.

Az okmány képes arra, hogy - ha a polgár a személyazonosító igazolványhoz tartozó PIN-kód megadásával ehhez hozzájárulását adja - a chipből az intézmény vagy szervezet kiolvashassa az állampolgár azon személyes adatát - TAJ- vagy adóazonosító jelét - amely szükséges az ügyintézéshez.
A szolgáltatások igénybevételéhez érintésmentes kártyaolvasó szükséges.

Az okmányt 16 biztonsági elemmel védik, a többi között Braille-írással, transzparens hologrammal, biztonsági alnyomattal, változó lézerképpel, lézergravírozott okmányszámmal, metallizált hologrammal, optikailag változó tulajdonságú ábrával és kétdimenziós vonalkóddal (QR-kóddal).

Az új okmányok érvényességi ideje a korábbi 10 év helyett 6 év, a 18 év alattiaknál 3 év. Az új okmány illetékmentes, a kiállítási határidő pedig a korábbi 20 napról 8 napra csökkent.

Az új személyazonosító igazolvány használatára az átállás fokozatosan történik, azt a polgárok a jelenlegi személyazonosító igazolványuk érvényességének lejártára tekintettel vagy ettől függetlenül kérhetik.

A sajtótájékoztatón elhangzott az is, hogy idén 62 éves a személyi igazolvány, 1954. január 9-én rendelte el a Minisztertanács, hogy minden 16 éven felüli állampolgárt lássanak el személyi igazolvánnyal. Jelenleg 8,1 millió érvényes személyi igazolvány van forgalomban, ebből 240 ezer hagyományos, könyv formátumú.  

  • kapcsolódó anyagok
KÖZIGAZGATÁS