Hangzatos szlogenek, jól csengő ígéretek, megtévesztő tájékoztatás, a törvényes fogyasztói jogok korlátozása – tisztességtelenül járt el a RealQUIT Inc. Advento LLC, ezért a Fogyasztóvédelmi Egyesületek Országos Szövetsége hatósági bejelentést tett a Gazdasági Versenyhivatalnál a fogyasztók érdekében.

A Szövetség bejelentéssel élt a Gazdaság Versenyhivatalnál a fenti cég ellen, a vállalkozás ugyanis álláspontunk szerint megtéveszti a fogyasztókat és csorbítja törvényes jogaikat az internetes honlapján megtalálható tájékoztatásával. A vállalkozás, a RealQIUT elnevezésű termékének (bioaktív mágnesekből álló készlet, mely a fül bizonyos pontjaira helyezve a dohányzásról való leszokást segíti elő) népszerűsítése érdekében közöl olyan állításokat, melyek felvethetik a GVH hatáskörébe tartozó jogszabályok rendelkezéseinek sérelmét.

Továbbá a vállalkozás korlátozza a fogyasztókat a vásárlástól való, indokolás nélküli elállási joguk gyakorlásában is, ugyanis a honlapján elérhető Felhasználási Feltételek IV. pontjában foglaltak szerint, a vevők csak két esetben küldhetik vissza a világhálóról megrendelt terméket, és erre is mindösszesen 10 napjuk van. Ezen állítások azonban koránt sincsenek összhangban az internetes vásárlás esetén gyakorolható elállási jogra vonatkozó szabályozással, (a fogyasztó és vállalkozás közötti szerződések részletes szabályairól szóló 45/2014. (II. 26.) Korm. rendelet alapján), mely szerint a fogyasztó 14 napon belül, indokolás nélkül, bármikor elállhat a vásárlástól.

A Felhasználási Feltételekben továbbá szintén előfordulnak olyan kijelentések, állítások, („A weboldalon elérhető termékek csúcsminőségűek és minden szükséges előírásnak megfelelnek”) melyek nincsenek alátámasztva egyáltalán semmilyen információval. A vállalkozás a reklámtevékenységével olyan üzenetet közvetít a vásárlók felé, melyek azt sugallhatják, hogy a termék használatával bárkinél eredményesen megszűnhet még a legsúlyosabb nikotinfüggés is, illetve a dohányzás abbahagyása, bármely fogyasztó esetében biztonsággal elvárható, más termékekkel összehasonlítva („a termék használóinak 93%-a szokott le a dohányzásról, míg más termékek felhasználóinak csupán 34%-a hagyta abba a dohányzást”).

A fogyasztó előtt azonban nem ismert, hogy a reklámban hivatkozott vizsgálati eredmény milyen (objektív vagy szubjektív) hatékonysági vizsgálat eredménye, ahogyan az sem, hogy hány ember megkérdezésén alapul. Mivel több weboldalon is elérhető a reklám, ezért számos fogyasztóhoz juthatott már el a termék hirdetése, ezért a Fogyasztóvédelmi Egyesületek Országos Szövetsége haladéktalanul a Gazdasági Versenyhivatalhoz fordult tisztességtelen kereskedelmi gyakorlat gyanúja miatt.

A Szövetség felhívja a vállalkozás figyelmét, hogy tartózkodjon a fogyasztók számára történő valótlan közlésektől, adjon számukra megfelelő tájékoztatást és ne korlátozza jogszabályokba ütközően törvényes jogaikat!