Az Európai Fogyasztói Központ Magyarország (EFK) azt tanácsolja a nyári olimpiai játékokra Brazíliába utazóknak, hogy indulás előtt töltsék le az ingyenesen és internet kapcsolat nélkül használható “ECC-Net: Travel” mobilalkalmazást, amely az európai uniós vállalkozásokkal szemben a fogyasztókat megillető jogok érvényesítését könnyítheti meg, hiszen számos szolgáltatást várhatóan európai cégtől vesznek igénybe az utazók.

Az Európai Fogyasztói Központ Magyarország megküldött közleményében kiemelte: a sportesemény helyszínére várhatóan sokan utaznak európai uniós légitársasággal, foglalnak európai közvetítőn keresztül szálláshelyet vagy bérelnek autót Brazíliában, így elképzelhető, hogy törlik a repülőjáratot, késik a repülőgép, elvész a poggyász, rossz minőségű a szállás, vagy probléma adódik az autóbérlés során.
    

A közlemény szerint az Európai Unió légi utasokat védő jogai az EU területéről induló járattal utazókat minden esetben megilletik a légitársaság honosságától függetlenül. Ezzel szemben a Brazíliából az EU területére érkező járatokkal közlekedők csak akkor részesülhetnek az uniós szintű védelemben, amennyiben EU-s légitársasággal utaznak. A brazil jogszabályok értelmében a Brazíliából induló járatok utasai is jogosultak járattörlés és legalább négyórás indulási késés esetén átfoglalásra, adott esetben szállodai elhelyezéssel együtt, vagy jegyár-visszatérítésre, a légitársaság székhelyére tekintet nélkül.    
    

Közleményben arra is felhívják a figyelmet, hogy az olimpiai sporteseményekre a belépőjegyeket kizárólag a sportesemény hivatalos weboldalán, a szervezők által feljogosított viszonteladóknál, vagy a feleslegessé vált jegyek eladására szolgáló hivatalos viszontértékesítési platformon vásárolják meg, és kerüljék a nem hivatalos értékesítési módokat.
    

Amennyiben az olimpiai játékokra történő utazás megszervezése magyarországi székhelyű utazási irodán keresztül történt, az utazási irodával szemben felmerülő kifogások esetén a fogyasztó a magyar fogyasztóvédelmi hatósághoz, illetve az illetékes békéltető testülethez, bírósághoz fordulhat. Brazil vállalkozásokkal szembeni panasz esetén a brazil fogyasztóvédelmi szervezetek, valamint a bíróságok nyújthatnak segítséget.
    

Az EU tagállamaiban, Izlandon vagy Norvégiában honos szolgáltatóval, vállalkozással szembeni panaszokkal az Európai Fogyasztói Központhoz is lehet fordulni, ahol ingyenes, személyre szabott, szakmai és jogi segítséget kaphatnak azok, akiknek panaszát az adott cég nem rendezte – áll a közleményben.