Annak ellenére, hogy az Európai Bizottság elfogadta a jogszabályi változtatásokat, a német útdíjrendszer az állampolgárságon alapuló megkülönböztetés miatt továbbra is az uniós jog megsértésének minősül – közölték állásfoglalásukban az Európai Parlament (EP) képviselői.

Az uniós parlament sajtószolgálatának tájékoztatása szerint az EP-képviselők strasbourgi plenáris ülésükön elfogadott állásfoglalásukban aláhúzták, a jelenleg is érvényes tervezet szerint a bevezetni kívánt útdíj árát csak a német autósok vonhatják le gépjárműadójukból, azaz ez nem rak többletterhet a német fogyasztókra, és ezáltal fenntartja az állampolgárságon alapuló közvetett megkülönböztetést.
    

A képviselők hangsúlyozzák, hogy bármely úthasználatidíj-rendszer, amely állampolgársági alapon közvetlen megkülönböztetést alkalmaz, vagy amely kizárólag a saját állampolgárok számára előnyös adóügyi intézkedésekkel párosul, az az uniós jogszabályokban rögzített megkülönböztetés-mentesség elvének megsértésének minősül.
    

Az uniós parlament szerint közös uniós keretekre van szükség annak érdekében, hogy az Európai Unión belül következetes, tisztességes úthasználatidíj-rendszerek jöjjenek létre. 
    

Az EP arra is kíváncsi, hogy az uniós bizottság miért függesztette fel a Németországgal szembeni kötelezettségszegési eljárást, és arra szólította fel a bizottságot, hogy tegye közzé a német hatóságok által ismertetett új intézkedések elemzéséről és azok uniós joggal való összeegyeztethetőségéről szóló információkat.
    

Az Európai Bizottság a német hatóságokkal folytatott tárgyalásait és a bevezetni kívánt útdíjra vonatkozó szabályok módosítását követően tavaly decemberben megállapította, hogy az útdíjra vonatkozó jogszabályi módosítások “nem diszkriminatívak”, és “teljes mértékben összeegyeztethetőek az uniós joggal”.
    

A megegyezés szerint a külföldiek 10 napos, két hónapos, valamint egész éves időszakra vásárolhatnak úthasználati engedély 2,5-20-130 euróért a gépjármű méretétől, károsanyag-kibocsátásától és gépjármű-kategóriától függően.
    

A tervezett intézkedés szerint a németek számára a jármű nagyságától és környezetbarát voltától függően évente várhatóan mintegy 74 euró terhet jelentene az útdíj. A külföldieknek csak az autópályákon kell fizetniük, a német állampolgároknak a szövetségi autóutakon is.
    

Németország szerint az útdíj bevezetésének célja az, hogy az országon nagy számban átutazó külföldi autósok is járuljanak hozzá az egyébként mostanáig teljesen ingyenes német autópálya-hálózat fenntartásához.
    

Ujhelyi István, az MSZP európai parlamenti képviselője a vitához benyújtott írásbeli hozzászólásában kiemelte, a rendszer jelen állapotában diszkriminatív, ezért ellentétes az Európai Unió alapelveivel.
    

Akadályozza a határokon átnyúló mobilitást, és gyengíti az európai egységes piacot. Az autópályák infrastruktúrájának fenntartásához fontos eszköz az útdíj bevezetése, de csak akkor fogadható el, ha az elősegíti a fenntarthatóságot és nem jelent az állampolgárságon alapuló közvetett, például a magyar sofőrökre, fuvarozókra is vonatkozó megkülönböztetést – vélekedett a képviselő.
    

Szanyi Tibor szocialista EP-képviselő írásbeli hozzászólásában kijelentette, a német útdíjfizetés terve – amely során német állampolgársághoz kapcsolódóan térítenének vissza befizetett díjakat – diszkriminatív, ellentétes az Európai Unió alapelveivel.
    

Nincs kettős mérce – húzta alá. 
    

Ez erős üzenet a magyar kormány felé is, hiszen egy jól működő közösségben nincs helye a különutas, kivételezős, szélsőjobboldali szabályalkotásnak, politikának – tette hozzá a képviselő.