A vállalkozások nem zárhatják ki a fogyasztó jogát a reklamációhoz online vásárláskor sem – hívja fel a figyelmet a Fogyasztóvédelmi Egyesületek Országos Szövetség (FEOSZ).

A fogyasztóvédelmi civil szervezet közleményében rámutat arra, hogy az egyik legnagyobb webáruháztól online vásárolt termék nyugtáján olvasható: “Kérjük, hogy a kézhezvétel után rögtön ellenőrizze a csomag és a benne lévő termék sértetlenségét. Az átvételt követően nem áll módunkban reklamációt elfogadni.” A FEOSZ szerint ez a kijelentés tisztességtelen és jogszabályokba ütközik.

Online vásárláskor is a tisztában kell lennie a fogyasztónak, hogy kitől vásárol. A webáruháznév mögött mindig kell lennie konkrét cégnek, pontos székhelycímmel, telefonszámmal, adószámmal. Ha ilyet nem találnak, akkor arról a weboldalról jobb nem vásárolni – tanácsolja a FEOSZ.

Hangsúlyozzák, hogy internetes vásárláskor speciális többletjogok illetik meg a vásárlót. Például, ha meggondolta magát a vásárló, a szerződéstől hibátlan termék esetében is indokolás nélkül elállhat a termék kézhezvételétől számított 14 napon belül.

Az elállást írásban, igazolható módon kell megtenni, a megrendelt árut a fogyasztónak saját költségén kell visszaküldeni a vállalkozáshoz. Nemcsak a vételárat jogosultak visszakapni ebben az esetben, hanem a teljes kifizetett összeget, beleértve az eredeti szállítási költséget is, ha volt ilyen – írja a FEOSZ.

Hibás terméknél internetes vásárlás esetén is ugyanazok a szavatossági jogok illetik meg a fogyasztót, mintha üzletben vásárolt volna. Ennek megfelelően kérheti elsősorban a termék kijavítását, vagy kicserélését, másodsorban pedig a vételár leszállítását, vagy a teljes vételár visszatérítését, illetve a kereskedő költségén történő kijavíttatást. Ezek az igények a karácsonyi időszakban leárazott, akciós termékekre is vonatkoznak, ha a vásárláskor a vevő nem tudott a hibáról – olvasható a közleményben.

Mitők megtévesztőek a Black Friday kampányok? – Mire figyeljünk a karácsonyi bevásárláskor? Válaszok ITT.