Német kutatók szerint – akik az EU dohányreklám-tilalmával kapcsolatban fejtegették nézeteiket – a dohányreklámok jelentősége a feltételezettnél kisebb abban, hogy valaki dohányozni kezd vagy sem, és ezt az általános dohányreklám-tilalom sem befolyásolja.

Szakértők szerint még a fiatalok esetében is fontosabb a reklámoknál az, hogy a szüleik dohányoznak-e. A világon az eladott dohánytermékekben Kína áll az élen, ott 1600 milliárd szál cigarettát adnak el évente. A második helyezett Egyesült Államokban ez tavaly 422 milliárd, a harmadik Japánban 326 milliárd szál volt. Az oroszok évente 280 milliárd szálat szívnak el.

A világpiacon három cég uralkodik. Minden hatodik cigaretta – az évente gyártott 5200 milliárd szál 17,4 százaléka – a Philip Morris üzemeiből kerül ki. A piac 15,5 százalékát a British American Tobacco (BAT) mondhatja magáénak. A világon a legkedveltebb márka a Marlboro, amelyből a Philip Morris évente 486 milliárd szálat ad el. A cég dohányipari részlege tavaly 51,3 milliárd dolláros forgalomból 10,7 milliárd dolláros működési eredményt ért el. A dohánytermesztésben a kínaiak jelentősen vezetnek: az idén 2,2 millió tonnás dohánytermést takarítottak be, ez négyszer több, mint a következő helyeken álló dohánytermesztő nagyhatalmak, India vagy Brazília eredménye. Oroszország után Németország a legnagyobb dohányimportőr.