A gyerekülés csak jövőre lesz kötelező

Autópályán százharmincra, országúton kilencvenre emelik a megengedett sebességet a májusban érvénybe lépő KRESZ-módosítással. A biztonsági öv ezentúl lakott területen belül és kívül egyaránt kötelező lesz a hátsó ülésen, ha ezt az utasok elmulasztják, harmincezer forintra is büntethetnek a rendőrök. A biztonsági gyermekülés viszont csak 2002-től lesz kötelező a tizenkét évnél fiatalabb és másfél méternél alacsonyabb gyerekek esetében. A módosításokkal kapcsolatosan nem kell fokozott közúti ellenőrzésre számítani a rendőröktől.

A KRESZ módosításával gyorsabban haladhatunk az autópályákon, az eddigi 120 kilométeres sebesség helyett a személyautóknál 130-at is mutathat az óra. A május elsejétől érvénybe lépő rendeletet azzal indokolják, hogy a szélső sávokra a 100-110 kilométer volt a jellemző, így a szabályok betartásával nehézkessé vált az előzés. A statisztikai adatokból pedig az is kitűnik, hogy az utakon bekövetkezett balesetek túlnyomó többsége nem hozható összefüggésbe a sebességhatárok átlépésével. Az autópályák mellett az autóutakon is emelik a megengedett sebességet száztízre, míg országúton az eddigi nyolcvan helyett kilencvennel közlekedhetünk. A városban marad az ötven kilométer, de ez jelzőtáblákkal akár nyolcvanra is módosítható.

Hátul is be kell csatolni a biztonsági övet

Az európai gyakorlatot követve Magyarországon is kötelezővé teszik a biztonsági öv használatát a hátsó ülésen. Eddig csak lakott területen kívül kellett az utasoknak becsatolni magukat, ez május elsejétől megváltozik. A rendőrség ellenőrzései során nem tesz különbséget az elől vagy hátul ülők esetében. Külön büntetési tétel nem létezik, így ennek elmulasztásakor az egyéb kategóriát alkalmazzák, amely harmincezer forint kiszabását teszi lehetővé.

Az önkormányzatok által működtetett fizetős parkolókban csak akkor lehet kerékbilincset felszerelni a szabálytalanul várakozókra, ha erre kiegészítő táblával figyelmeztetik az autósokat. A kiegészítő táblák a taxiállomásoknál is szerepet kapnak, hiszen ott pontosan jelezni kell rajta az egy időben várakozható autók számát. A hólánc megvásárlása nem lesz kötelező, de aki havas időszakban lakott területen kívül kíván közlekedni, annak 10-15 ezer forint kiadással kell számolnia. Ez a több mint két és fél millió autó felére vonatkozik.

Jövőre a gyerekülés is kötelező lesz

A gyerekülést bevezetését csak 2002-től teszik kötelezővé a tizenkét évnél fiatalabb és másfél méternél alacsonyabb gyermekek esetében. A haladékot azzal indokolják, hogy jelentős költségek hárulnak az autósokra, mivel egy ilyen ülés beszerzése hétezer forinttól negyvenezerig is terjedhet. Ezt az EU tagországokból importált biztonsági gyermekülések vámmenteségével kívánják kompenzálni.

A következő évtől a buszok is gyorsabban haladhatnak az autópályákon, ezt a sebességet száz kilométeresre határozták meg. Ehhez azonban különleges biztonsági követelmények szükségesek, amelynek részletes kidolgozásához még időre van szüksége a jogalkotóknak.

Nem lesz fokozott közúti ellenőrzés

Az ORFK központilag nem rendelt el fokozott közúti ellenőrzést a KRESZ módosításának kapcsán, ezt a megyei és városi kapitányságok vezetőire fogják bízni – nyilatkozta az Indexnek Galambos László, a Közlekedésrendészeti Főosztály helyettes vezetője. Annyi bizonyos, a rendőrök ezentúl jobban oda fognak figyelni a hátsó ülésen utazók biztonsági övére is. Kökényesi Antal, budapesti rendőr-főkapitány ugyan fokozott ellenőrzést rendelt el május 10-éig a főváros egész területére, de ez bűnügyi és nem közlekedési ellenőrzést jelent.