Egyéves az új Polgári Perrendtartás - Lehetőségeket vagy akadályokat teremt az új törvény? - Szakértők válaszolnak | Budapest, 2019. február 8. péntek | Regisztráljon most!

Mérték blog

Mong Attila: Szoros póráz

2015.05.19.

Múlt pénteken felbukkant egy törvényjavaslat, ami megint belenyúlna a médiapiac működésébe. A javaslat egy egészen érdekes piaci forgatókönyvet vázol fel. Korábban is voltak jelek és pletykák arról, hogy a TV2 készül elhagyni az országot. Ez a Fidesz terveivel aligha van összhangban, mivel a csatornát a hírek szerint kiszemelte magának Andy Vajna, a kormány szórakoztatóipari mindenese. Fogalmunk sincs, mi zajlik a háttérben, nézzük inkább magát a törvényjavaslatot. Polyák Gábor írása.

Rezsicsökkentett médiapiac

A Fidesz rezsicsökkentési lendülete egyszer már utolérte a televíziós piacot. Tavaly szeptemberig az RTL Klub és a TV2 a médiatörvényt olvasva azzal tervezhetett, hogy 2015-től a többi piaci szereplőhöz hasonlóan nekik is jut az ún. műsordíjból. Ez nem más, mint az az összeg, amit a kábeles (műholdas, IPTV, stb) szolgáltatók továbbadnak a műsorszolgáltatóknak abból a havidíjból, amit a háztartásoktól beszednek. A kép persze ennél árnyaltabb: különösen az RTL sikeres a kábeles piacon, ahol kisebb csatornáival (pl. RTL II, Cool TV, Film+) szintén piacvezető pozícióban van, és a TV2-nek is vannak próbálkozásai ezen a piacon (Super TV2, Fem3, Pro4). Az RTL Klub és a TV2 díjigénye biztosan nehéz helyzetbe hozott volna néhány független kábelcsatornát, amelyek egyébként olyan alacsony nézettséget érnek el, hogy a kábelszolgáltatók rajtuk könnyű szívvel megspórolták volna az RTL Klub és a TV2 költségeit.

A jelenlegi szabályozás szerint egy máig el nem készült kormányrendelet lenne hivatott rendezni a műsorszolgáltatók és a kábelesek viszonyát, de az tény, hogy a médiatörvény nem ígéri, hogy ez a rendelet valaha meg fog születni. Miközben a televíziós piac többi szereplője számára ez az ún. műsordíj a legfontosabb bevételi forrás, a két legnézettebb csatornát e forrástól a jogalkotó bizonytalan időre elzárta. Mindezt egy időben a reklámadó bevezetésével. Természetesen nem a rezsicsökkentés vágya hajtotta a Fideszt a médiapiac sokadik megpiszkálásánál, hanem így akarta még nehezebb helyzetbe hozni az RTL Klubot. Akkor még biztosnak tűnt ugyanis, hogy a TV2-t sikerült megszereznie a Fidesznek. Mivel azonban már dúlt az Orbán-Simicska háború, a TV2 vezetői nem tudták pontosan, ki az új gazda. Erre a címre jelentkezett be Andy Vajna, és most úgy tűnik, a hatalomátvétel nem zökkenőmentes.

Valaki menekül

A most benyújtott törvényjavaslat arra a helyzetre reagál, hogy valamelyik országos csatorna kitelepül egy másik EU-tagállamba, és onnan folytatja a tevékenységét. A javaslat szerint ugyanis azok a szolgáltatók sem kérhetnek műsordíjat a kábelesektől, akik külföldről sugározzák Magyarországra a műsorukat, és azzal – pontosabban az összes általuk sugárzott műsorral – 15 százalékos éves átlagos közönségarányt érnek. Ilyen közönségarányt összesen két szolgáltató, az RTL és a TV2 tud elérni. Az RTL Klub és a TV2 viszont jelen pillanatban Magyarországon működik.

Kivinni az országból egy tévécsatornát nem nagy ügy. Alapvetően egy külföldi cégbejegyzés és egy iroda kell hozzá, meg talán egy-két szerződést módosítani kell. Az Európai Unió médiaszabályozása kifejezetten arra ösztönzi a szolgáltatókat, hogy a számukra legkedvezőbb médiajogi előírásokkal rendelkező országot válasszák letelepedési helyül; ez az ún. származási ország elve. Ez a tagállamok médiaszabályozásai között olyan versenyhelyzetet teremtett, amelyben Magyarország már 2010 előtt is nagyon rosszul teljesített. A köztévén kívül egészen kis túlzással nem is maradt más magyar joghatóság alatt, csak a két nagy kereskedelmi tévé. A kiköltözés nyilvánvaló előnye, hogy a magyar közönség és a magyar reklámpiac úgy érhető el a szolgáltató számára, hogy közben nem kell foglalkoznia a médiatörvénnyel és a Médiatanáccsal.

Ez az európai uniós szabályozás viszont közvetlenül csak azokban a szabályozási kérdésekben mentesíti a kitelepült szolgáltatót a magyar médiajog alól, amelyeket maga az európai médiaszabályozás rendez. Ide tartozik a reklámszabályozás, a gyermekvédelem és még néhány terület, de nem tartozik ide például a műsorszórási frekvenciák pályáztatása, vagy éppen a kábelkapacitások felhasználásnak szabályozása. Ez azt jelenti, hogy az esetleg kiköltöző RTL Klubot vagy a TV2-t közvetlenül nem védené meg a szabályozó haragjától az európai szabályozás, ha a magyar tiltás ellenére mégis műsordíjat követelnének a kábelszolgáltatóktól.

Európa közbeszól?

Azonban az Európai Unió működésének egyik alapja a szolgáltatások szabad áramlása, ami a speciális médiajogi kereteken kívül is jelentősen korlátozza a határokon átnyúló szolgáltatások tagállami szabályozását. Ennek elsődleges célja, hogy megakadályozza a tagállamokat abban, hogy a másik tagállamból nyújtott szolgáltatásra kedvezőtlenebb feltételeket határozzanak meg, mint a hazai szolgáltatásokra. Azonban a tagállamok a határokon átnyúló szolgáltatásokat korlátozó olyan szabályozást is csak szigorú feltételek mellett fogadhatnak el, amelyek egyébként a hazai szolgáltatásokra ugyanolyan terhesek, mint a külföldiekre. A 15 százalékos közönségarányt elérő szolgáltató legnézettebb csatornájára vonatkozó műsordíj-tilalom. Ilyen tilalmat a jogalkotó csak akkor vezethet be, ha azt valamilyen „kényszerítő közérdekű ok” támasztja alá. Az Európai Bíróság a plurális médiarendszer és a sokszínű médiaválaszték biztosítását ilyen oknak fogadta el több ügyben. De hogy a műsordíj-tilalomhoz milyen kényszerítő közérdekű ok fűződik, azt el sem tudom képzelni. Így most arra fogadnék, hogy a szabály el fog bukni az Európai Bíróság előtt, mert indokolatlanul avatkozik bele a szolgáltatásnyújtás szabadságba.

A javaslat mindezt megpróbálja megkerülni azzal, hogy nem a műsorszolgáltató számára tiltja meg, hogy műsordíjat kérjen, hanem a kábelszolgáltatónak azt, hogy ilyen díjat fizessen. Hatását – és ez EU-jogi következményeket – tekintve nincs különbség a két megfogalmazásban. De egy fontos gyakorlati haszna mégis van a csűrés-csavarásnak: az NMHH bírságot fog tudni kiszabni arra a kábelesre, aki a rá vonatkozó tilalom ellenére mégis merészel fizetni a TV2-nek vagy az RTL-nek. Egy bizonytalan és távoli európai bírósági eljárás ígérete könnyen alulmaradhat az azonnali bírság fenyegetésével szemben. Bármennyire is tarthatatlan a szabályozás, a kívánt piaci hatást akár el is érheti.

Egyetlen piaci szereplő sem könnyű helyzetben. A kitelepült kereskedelmi televízió, aki nem tekinti magára alkalmazhatónak a magyar jogot, azzal fenyegeti majd a kábelest, hogy ha nem fizet, akkor nem kapja meg a legnézettebb csatornát. A kábeles visszafenyeget azzal, hogy ha a műsorszolgáltató nem adja a csatornát, akkor az már nem lesz a legnézettebb. A jogalkotó meg elégedetten hátradől.

Mindez nem nagyon szólhat másról, mint arról, hogy a Fidesz megzsarolja a TV2 tulajdonosát, aki lesz szíves végre átadni Andynek, ami jár. Úgy mellesleg még egyet rúg az RTL-be, az meg egyszerűen jól esik neki. Mondjuk úgy kell az RTL-nek meg az összes külföldi befektetőnek, aki valaha is azt gondolta, hogy ezekkel a srácokkal lehet alkut kötni.

A megtámogatott versenytárs

A törvény másik fele az államosított Antenna Hungáriát igyekszik helyzetbe hozni. Az eddigi piaci gyakorlat – éppen a TV2 és az RTL Klub esetében – az volt, hogy a kábelesek nem fizettek annak a csatornának műsordíjat, amelyik egyébként ingyenesen elérhető volt a háztartások számára. Ez hosszú évekig elegendő érv volt a TV2 és az RTL Klub díjigényével szemben, addig, amíg a reklámpiac a műsordíjak nélkül is termelte a nyereséget. A törvényjavaslat ennek a piaci gyakorlatnak is véget vet. A kábelesek a jövőben nem tagadhatják meg a díjfizetést arra hivatkozva, hogy az adott csatorna ingyenesen is elérhető. Ingyenesen elérhető csatornák csak az Antenna Hungária által működtetett MindigTV rendszeren maradtak, ott is csak az állami csatornák és a két országos kereskedelmi televízió. A törvénymódosítás első fele világossá teszi, hogy ez a módosítás nem a TV2 és az RTL Klub díjigényét akarja megalapozni.

Akkor pedig egyetlen célja lehet: újabb csatornákat rávenni arra, hogy menjenek föl a MindigTV ingyenes csomagjára, és ezzel tegyék népszerűbbé ezt a szolgáltatást. Itt az állam végső soron saját magának biztosít komoly versenyelőnyt, ráadásul úgy, hogy teljesen szabályozatlan és átláthatatlan feltételek mellett ő maga dönt a MindigTV csomagjaiba kerülő csatornákról. Mondtam én, hogy nagy húzás volt visszaállamosítani az Antenna Hungáriát, feltéve, hogy utána egy kis jogalkotói segítséggel a műsorszolgáltatókat is sikerül meggyőzni a MindigTV nagyszerűségéről. Ha a kábelesek egy pillanatra azt hitték volna, hogy a TV2 és az RTL Klub megregulázásával az állam nekik akar kedvezni, akkor legkésőbb a javaslatnak ezen pontján fel kell ébredniük: az Antenna Hungária államilag megtámogatva az ő versenytársuk, az ő piacukból csíp le újabb részeket. Az államot egyáltalán nem érdekli a kábelesek sorsa sem.

Hol van már a kétharmad

Végül ez a törvényjavaslat a Fidesz-kormányzás fordulópontjának is tekinthető. Nincs kétharmad, vannak viszont a kétharmaddal bebetonozott szabályok, amelyek csak az adott pillanatot akarták uralni, és két nappal később már éppen a kívánt hatás ellenkezőjét érik el (ennek legszebb példája lesz a választási törvény). Amire most készül a kormány és az Országgyűlés, az egy kétharmados szabály felülírása feles törvényben. Míg ugyanis az RTL Klub és a TV2 számára jelenleg a kétharmados médiatörvény tiltja meg a műsordíj kérését, addig a benyújtott javaslat a műsorterjesztés és a digitális átállás szabályairól szóló feles törvényben terjeszti ki ezt a tilalmat a külföldre települő szolgáltatókra. A köztársasági elnök annak idején ettől még dönthet úgy, hogy szó nélkül aláírja a törvényt, hiszen megfogalmazásában az úgy tesz, mintha nem is a televíziókat, hanem a kábeleseket szabályozná. De ez a trükk annyira átlátszó, hogy a köztársasági elnök akár úgy is érezheti, hülyére akarják venni.

Zsarolás, a verseny feltételeinek torzítása, üzleti kapcsolatok megakadályozása – ha nem az állam élne ezekkel az eszközökkel, akkor az elkövetőnek súlyos jogkövetkezményekkel kellene számolnia. Így meg legfeljebb legyint a választó, rosszabb esetben örül az újabb rezsicsökkentő hadműveletnek, meg a sok új ingyenes csatornának. De a – most éppen – a TV2 nyakára tekert szoros póráz az egész médiapiacot és a nyilvánosságot fojtogatja. Addig csak kevesen látnak el, hogy ha az állam teljesen felszámolja a piacot, akkor marad nekünk a Marslakók. Egyentankönyv, egyenkínálat, egyenvélemény. Na hajrá, magyarok.



Az oldal tartalma nem minősül jogi tanácsadásnak.
Kérjük olvassa el a Jogi Fórum felhasználási feltételeit.