Mérték blog

Nagy Krisztina: Vizsgálja az ügyészség a kormánypropagandát

2016.05.27.

A médiatörvény tiltja a választási kampányidőszakon kívül a politikai reklámot a rádiókban és a televíziókban. A Médiahatóság láthatóan nem lép fel a társadalmi célú reklámnak álcázott folyamatos kormánypropaganda ellen. A Magyar reformok működnek! című propagandakampány jogszerűségét most már az ügyészség is vizsgálja. Az ügyészségi vizsgálat eredménye az aktuálisan zajló Üzenjük Brüsszelnek kampány televíziós sugárzását is érinti.  Nagy Krisztina írása.

Hónapok óta küzd (beszámolók erről itt, itt, és itt) a Mérték azért, hogy a médiahatóságon keresztül elérje a rádiókban, televíziókban folytatott törvénysértő kormánypropaganda gyakorlatának megszüntetését.

Eboltás van vagy kampányidőszak?

A médiatörvény világosan különbséget tesz a különféle hirdetési típusok közt. Van egyrészt a társadalmi célú reklám (közérdekű célra irányul: pl. adakozzunk a beteg gyerekekért), van a közérdekű közlemény (fontos információt közöl: pl. eboltás lesz a kerületben), és van a politikai reklám (politikai kampánycélt szolgál, így csak kampányidőszakban közölhető: pl. szavazz a zöldekre, rosszabbul élünk, mint 4 éve).

A politikai reklám definíciója szerint nem pusztán a pártok, politikai mozgalmak kampányüzenetei, hanem a kormány népszerűsítését célzó közlések is politikai hirdetésnek minősülnek.  Ebből máris logikusan következik, hogy ha a kormány a saját intézkedéseit propagálja, az bizony politikai reklám, vagyis annak közlése kampányidőszakon kívül törvénysértő. A törvény betűjéből és szelleméből merítve, illetve látva a Magyar reformok működnek! szpotokat, ezek a közlések egyértelműen a kormány népszerűsítését célzó politikai reklámnak minősülnek.

Cinkosság és szentesítés

Nem enyhíti, hanem súlyosbítja a helyzetet, hogy ebben a törvénysértésben a kormánypropagandát közlő médiumok is cinkosok, mivel nem megfelelően sorolják be, címkézik a propagandaanyagokat. Ha ugyanis megfelelően minősítenék ezeket, akkor vissza kellene utasítaniuk a közlést. Csakhogy akkor elesnének a kormányzati megrendeléssel járó pénzektől (nem is szólva arról, hogy manapság jobb jóban lenni a kormányzattal…).

A kormány politikai reklámjainak – a törvényi szabályok megkerülését szolgáló – rossz címkézését immár a médiahatóság két határozata is jóváhagyta. A Mérték ugyanis 2015 őszén beadvánnyal fordult a médiahatósághoz éppen azért, hogy kérje: a Médiatanács vizsgálja és mondja ki, mivel nincs kampányidőszak, így jogsértő a Magyar reformok működnek! kampányszpotok közlése, közöltetése.

A Médiatanács ugyan eljárást indított a Mérték beadványa alapján, de a szpotokról szóló határozataiban (itt és itt) azokat – egyébként megalapozott érvelés nélkül – nem politikai hirdetésnek, hanem társadalmi célú reklámnak minősítette. Mintha csak saját politikai elfogultságát akarná ismét demonstrálni, egyenesen előírta: a kormány önfényezéseit társadalmi célú reklámként kell közölni.

Ügyészség előtt van

A Médiatanács döntései miatt a Mérték az ügyészséghez fordult. Beadványunkban azt kértük: vizsgálják és állapítsák meg, hogy a médiahatóság határozatai jogsértők, és járjanak el a médiahatósággal szemben, szólítsák fel a jogszerű gyakorlat helyreállítására. Az ügyészségtől a napokban kaptunk választ: vizsgálják az ügyet.

A gyors és pozitív ügyészségi beavatkozásnak azért lenne óriási jelentősége, mert az érintené az aktuálisan zajló kvótanépszavazás televíziós kampányát is. A Brüsszelnek üzenő tévés szpot is törvénysértő módon, társadalmi célú reklámként megy. A szpot a helyes, politikai reklám címkével most még nem kerülhetne adásba, mivel nincs kampányidőszak. A jelenlegi jogsértő gyakorlat kiváló terep a kormányhoz kötődő médiumok, elsősorban a TV2 közpénzből zajló finanszírozására, és egyben sérti a népszavazási kampány szabályait is.

 

 



Az oldal tartalma nem minősül jogi tanácsadásnak.
Kérjük olvassa el a Jogi Fórum felhasználási feltételeit.