Dr. Kőmíves Attila: Mit tervez a versenyjoggal a Bizottság leendő elnöke?

Jean-Claude Junckert tegnap megválasztották, ő lesz az Európai Bizottság következő elnöke. Ezúttal annak próbálunk utánajárni, hogy mit tervez a versenypolitikával. Mert tervei azok vannak – ki gondolta volna, hogy a Top 5 prioritása (http://juncker.epp.eu/my-priorities) közül a legelsőben szerepel a versenyjog? A nagy tervekből eddig azonban csak annyi konkrétum derült ki, hogy a távközlési fúziók területén akar változtatást.

Juncker először 2014. májusában szólalt meg a témában (https://www.competitionpolicyinternational.com/…on-overhaul/), egyből Merkellel együtt. A Spiegel szerint (http://www.spiegel.de/…-978521.html):

Juncker has pleaded openly for a new European competition policy. “If we ask companies to offer their networks and services not only nationally any longer but now on a Continental scale, we should, in my view, also apply EU competition law with a Continental spirit,” he recently said. As president of the European Commission, Juncker also said that large mergers in the telecommunications sector would be made possible. He has pointed to the US as the model for his new industrial policy, where five major providers are in stiff competition with each other.

“New European competition policy” – ez elég komolyan hangzik!

Juncker időközben online is közzétette prioritásait (http://juncker.epp.eu/my-priorities), amelyek között a legelső természetesen a növekedés és munkahelyteremtés – és itt is elejt egy rejtélyes megjegyzést arról is, hogy le kellene bontanunk a versenyjogban fennálló nemzeti korlátokat. A kontextus itt is a digitális technológiák és a távközlés:

…we must create a digital single market for consumers and businesses – making use of the great opportunities of digital technologies which know no borders. To do so, we will need to have the courage to break down national silos in telecoms regulation, in copyright and data protection legislation, in the management of radio waves and in competition law.
If we do this, we can ensure that European citizens will soon be able to use their mobile phones across Europe without having to pay roaming charges. We can ensure that consumers can access music, movies and sports events on their electronic devices wherever they are in Europe and regardless of borders. And we can generate 500 billion Euro of additional growth in Europe in the course of the mandate of the next Commission, thereby creating hundreds of thousands of new jobs and a vibrant knowledge-based society. I will work on this from day one of being Commission President.

A hivatalban lévő versenyjogi biztos, Almunia persze még májusban visszavágott (http://europa.eu/…4-378_en.htm), azzal, hogy a célok nemesek, de azokhoz szerinte nem új versenypolitikára van szükség, mert az a költségeket a fogyasztókkal fizettetné meg. Helyette egységes távközlési belső piac kellene, ahol a cégek úgy tudnának nagyra nőni, hogy nem sértik a fogyasztók érdekeit. Az egységes távközlési piacot viszont nem a versenyjog, hanem a szabályozás és a nemzeti kormányok tudnák megteremteni, akiknek végre „európai vezetőként kellene gondolkodniuk, ahelyett, hogy a saját nemzeti prioritásaikat helyezik előtérbe.

Még ha ennek a kis csörtének az alkalmával Almunia elég kemény szavakat használt, egyelőre nem világos, hogy a Junkcer által sugallt változásoknak valóban alapvető változásai lennének-e a teljes EU versenypolitikára.

Egyrészt, a távközlési fúziók – bár kétségkívül fontosak – azért a teljes versenypolitikának csak egy jól körülhatárolható részterületét képezik. A többi versenypolitikai területre (pl. kartellek, erőfölény, állami támogatások), és más iparágakra Juncker prioritásai között és nyilatkozataiban egyelőre nem találtunk utalást.

Másrészt, Juncker “kampányfogásának” tűnik, amikor azt sugallja, hogy eddig ne lett volna lehetséges nagy fúziókat véghezvinni a távközlési szektorban. Ellenkezőleg, a Bizottságra inkább az volt jellemző, hogy – közelezettségvállalások mellett ugyan, de – jóváhagyja ezeket a tranzakciókat. Július elején engedélyezte pl. a Telefonica / E-Plus fúziót, amely után 4 helyett csak 3 mobilhálózat lesz Németországban, május végén a Hutchison 3G UK / Telefonica tranzakciót, amely után Írországban történt ugyanez, és 2013-ban is volt precedens ugyanilyen 4-ből 3 tranzakcióra, Ausztriában (Hutchison / Orange). A kábeltelevíziós piacon a Bizottság most éppen Hollandiában vizsgál egy nagy fúziót (Liberty / Ziggo), és egyelőre itt sincsenek olyan hírek, amely szerint megfelelő kötelezettségvállalásokkal ne kaphatna engedélyt a tranzakció.

A jelenlegi tendencia a mobil fúzióknál pl. az, hogy a Bizottság az engedélyt csak akkor adja meg, ha a felek spektrum eladással, virtuális szolgáltatókkal való szerződéssel vagy más módon biztosítják egy új versenytárs megerősödését a piacon. Egy Juncker-féle, ennél engedékenyebb versenypolitika vélhetően ennél kevésbé terhes kötelezettségvállalásokat várna el a felektől. Bár a blog szerzői között is van, aki osztja Almunia ezzel kapcsolatos aggodalmait, mindez kétségkívül fontos változást jelenthet majd a távközlési cégeknek.

Jelenleg azonban nem látszik, hogy mi mást tervez a versenyjoggal a Bizottság leendő elnöke. A versenypolitika más területein, és más iparágakban – legalábbis egyelőre – nem sikerült rajtakapni, hogy forradalmat szervezne.