Januártól több mint 60 ponton változtak a közúti közlekedés szabályai. Az általános szándék a védtelen közlekedők, gyalogosok és kerékpárosok védelme. A módosítás szemléletváltást alapoz meg a hazai közlekedésben, így egyre többek számára jelenthet valódi alternatívát a kerékpározás a tömegközlekedéssel vagy autózással szemben.

I. Az autósokat érintő változások

A módosítás pontosítja a rendszámhasználat szabályait, és meghatározza a quad fogalmát. A továbbiakban a rendszámot jól látható helyen és módon kell a járművön elhelyezni, meglétét és állapotát indulás előtt ellenőrizni kell. A rendszám és közterület-használati engedély nélkül mellékutakon tárolt járműveket a korábbi 30 helyett már 10 nap után elszállíthatják a tulajdonos költségére. További változás, hogy 3500 kg megengedett össztömegig egységesülnek a sebességhatárok, és januártól közúti táblával jelzik a traffipaxok helyét. A módosítással 3500 kg-ig a 130-110-90-50 sebességkorlátozás érvényes. Megszűnik a számszerűsített sebességkorlátozás a vasúti átjárókban. A lakott területen legfeljebb 30, lakott területen kívül legfeljebb 40 km/órában rögzített legnagyobb sebességet általánosabb megfogalmazás váltja fel. A módosítás pontosítja a leállósáv használatának szabályait. Tételesen rögzíti azokat a kivételes eseteket, amelyekben egy jármű a leállósávon haladhat, megállhat vagy várakozhat. Ilyen pl. a műszaki meghibásodás vagy mentés, forgalomellenőrzés, útfenntartás vagy úttisztítás. A leállósávot a használatára jogosultaknak is a lehető legkorábban el kell hagyniuk.

Több új közlekedési táblát is bevezetnek, és engedélyezik az elektronikus jelzőtáblák használatát az autópályákon. A „Környezetvédelmi övezet (zóna)” jelzés alkalmazásával a sűrűn lakott területeken korlátozható a környezetet szennyező gépjárművek közlekedése. Az Európában számos helyen alkalmazott „Torlódás” táblával a ráfutásos balesetek előzhetők meg a nagy forgalmú utakon, autópályákon és ezek városi bevezető szakaszain. Utóbbit változtatható jelzésképű táblán megjelenítve a valós forgalmi helyzetnek megfelelően késztetheti lassításra, az útvonal megváltoztatására, letérésre az autósokat. A „Magánút” tábla a „Mindkét irányból behajtani tilos” jelzőtábla alatt elhelyezett tábla azt jelzi, hogy az út a közforgalom elől el van zárva. A magánút jelzőtábla arra figyelmeztet, hogy a tábla mögötti, közforgalom elől elzárt területen a KRESZ szabályai csak az út kezelője döntésének függvényében, tehát nem biztosan érvényesek. A tábla csak a „Mindkét irányból behajtani tilos” jelzéssel együtt helyezhető ki.

Megjelennek az „útirány erőre jelző” és az „útvonal megerősítő” táblák. Az útirány jelző táblák – a nemzetközi gyakorlatnak megfelelően eltérő színekkel jelzik a különböző szolgáltatási színvonalat nyújtó úthálózatokat. Az útvonal megerősítő tábla az éppen elért kilométerszelvény és a következő csomópontig hátralévő távolság mellett a csomópontban választható leágazásokat is felsorolja.

II. A kerékpárosokat és motorkerékpárosokat érintő változások

A módosítás feloldja a kerékpárosok szoros jobbra tartási kötelezettségét. A kerékpárosoknak a továbbiakban nem kötelező a lassú járművekhez (kézi kocsikhoz, szénásszekerekhez) hasonlóan közvetlenül az útpadka mellett haladniuk. A kerékpárosok eddig is behajthattak az egyirányú utcákba ellenkező irányból két feltétel egyidejű fennállása esetén. Ehhez a lehetőséget kiegészítő táblával kellett jelezni, és az utcában kerékpársávnak is kellett lennie. A módosítás utóbbit enyhíti annyiban, hogy kijelölt kerékpársáv hiányában is közlekedhet így a kerékpáros az úttest jobb széléhez húzódva. Az egyirányú utcákban két gépkocsi nem fér ugyan el egymás mellett, de egy gépkocsi és egy kerékpár igen. A változtatással megoldható, hogy a kerékpárosok kerékpársáv hiányában se kényszerüljenek indokolatlan kerülőkre. Az olyan kereszteződések előtt, ahol a jobbra nyíló egyirányú utcából – az egyirányú utca forgalmával szemben közlekedő – kerékpáros hajthat ki, a közútkezelő köteles a kerékpárosok keresztirányú közlekedésére figyelmeztető jelzőtáblát is kihelyezni. A kerékpárosok a továbbiakban az álló járművek mellett előre sorolhatnak. A forgalmi okokból, pl. a piros lámpánál álló járművek mellett jobbról haladhatnak előre. Ez akkor lehetséges, ha elegendő hely áll rendelkezésre, és az irányváltoztatásban nem akadályozzák az e szándékukat jelző járműveket. Így elkerülhető, hogy a lassabban induló kerékpárok a zöld jelzésre a környezetükben meglóduló gépkocsik közé szoruljanak. („Előretolt kerékpáros felálló hely a balra bekanyarodó kerékpárosok számára” útburkolati jel)

A motorkerékpárok és a segédmotoros kerékpárok nem csupán az egyéb járművek mellett, hanem akár közöttük is előre gurulhatnak. A módosítás minden forgalmi sáv használatát lehetővé teszi a motorkerékpárok számára a három vagy több sávos utakon. Eddig ezekre a balra bekanyarodás esetét kivéve csak személygépkocsik hajthattak rá. A módosítás a kétkerekű motorkerékpárok és kétkerekű segédmotoros kerékpárok számára megengedi az autóbuszsáv használatát.

A módosítás bevezeti a kerékpáros nyom és nyitott kerékpársáv fogalmait. A meghatározott burkolati jellel jelölt kerékpáros nyom a kerékpárosok részére az úttesten történő haladásra ajánlott útfelület. Az így megjelölt úttesten fokozottan számolni kell kerékpárosok közlekedésével. A nyitott kerékpársáv az úttesten útburkolati jellel kijelölt kerékpár és az egymás mellett történő elhaladáshoz szükséges hely biztosítása érdekében más jármű egyirányú közlekedésére szolgáló különleges forgalmi sáv.

III. Gyalogosokat érintő változások

Biztonságosabban kelhetnek át az úton a gyalogosok. A korábbinál nyomatékosabb rendelkezés szerint a zebra felé tartó autósok csak olyan tempóban haladhatnak, hogy még előtte képesek legyenek megállni. A rendelet a villamos-megállóhelyek közelében kötelező fokozott figyelmet más, menetrend szerint közlekedő járművek és az iskolabusz megállóhelyeire is kiterjeszti a gyalogosok védelme érdekében. A táblával megkülönböztetett iskolabuszok környezetében a fel- és leszállás elakadásjelzővel jelzett ideje alatt az autósok csak lassabban közlekedhetnek.

A burkolati jellel kettéválasztott gyalog- és kerékpárúton a gyalogosok és kerékpárosok csak az út számukra kijelölt részén közlekedhetnek. A módosítás új sebességhatárokat vezet be a kerékpárokra, amelyek főként a gyalogosokkal közösen használt útszakaszokon növelik a közlekedés biztonságát. Így gyalog- és kerékpárúton a máshol érvényes 30-50 km/óra helyett csak legfeljebb 20 km/órával haladhatnak a biciklisták. Az új előírások kölcsönösen kimondják, hogy gyalog- és kerékpárúton egyik fél sem akadályozhatja vagy veszélyeztetheti a másik forgalmát. A módosítás lehetőséget ad a „Korlátozott forgalmú övezet” jelzőtáblák „Lakott terület kezdete” jelzőtáblával együtt történő kihelyezésére. Ezzel a nagy forgalmú utak települési átkelő szakaszain a teljes lakott területre érvényes forgalomcsillapítás valósítható meg. A megjelölt súlyhatárt meghaladó legnagyobb össztömegű tehergépkocsik ezeken az útszakaszokon nem közlekedhetnek.

Kapcsolódó jogszabályok:

A közúti közlekedés szabályairól szóló 1/1975. (II. 5.) KPM-BM együttes rendelet (KRESZ)

A Kormány 289/2009. (XII. 18.) Korm. rendelete a közúti közlekedés szabályairól szóló 1/1975. (II. 5.) KPM-BM együttes rendelet (KRESZ) módosításáról