Egyéves az új Polgári Perrendtartás - Lehetőségeket vagy akadályokat teremt az új törvény? - Szakértők válaszolnak | Budapest, 2019. március 20. szerda | Regisztráljon most!

Folyóiratok » Közjogi Szemle

Közjogi Szemle

HVG Orac Lap- és Könyvkiadó Kft. 2008/3. szám - 2008. szeptember

A Közjogi Szemle a HVG-ORAC Kiadó gondozásában, Dr. Chronowski Nóra főszerkesztésében, a Magyar Hivatalos Közlönykiadó és a Pécsi Alkotmányjogi Műhely Alapítvány támogatásával negyedévenként megjelenő szakmai folyóirat.

A folyóirat szól mindazoknak, akik az államigazgatásban, az önkormányzati igazgatásban, az igazságszolgáltatás szerveinél, a jogalkotásban vagy a civilszférában napi kapcsolatba kerülnek a közjog aktuális problémáival, vagy "nem hivatásszerűen" érdeklődnek a hírek mögött húzódó lényeg, azaz a (bel- és világpolitikai) aktualitások, közügyek jogi hátterének megismerése iránt.

A lap célját, irányvonalát, küldetését és koncepcióját körvonalazó főszerkesztői üzenet:

Főszerkesztői üzenet

A Közjogi Szemle honlapja →

A folyóirat éves előfizetés díja 12 080,-Ft

Fókusz

  • Szente Zoltán: Az Országgyűlés megbízatásának megszűnése a magyar alkotmányjogban (I.)

Figyelő

  • Sulyok Gábor: A Biztonsági Tanács reformjának szükségessége: kritikai értékelés
  • Szabó Máté, Halász Zsolt, Lápossy Attila, Hajas Barnabás, Juhász Zoltán, Mudráné Láng Erzsébet, Török Zoltán, Pozsár-Szentmiklósy Zoltán, Kolláth György, Gaudi-Nagy Tamás: Gyülekezési jog – problématérkép (konferenciaanyag)
  • Horváth István: Merre tovább?! Javaslatok egy új magyar közszolgálati szabályozás megalapozásához (II.)

Futurum

  • Kirs Eszter: A Nemzetközi Büntetőbíróság helye az átmeneti igazságszolgáltatásban, különös tekintettel az észak-ugandai eseményekre

Faktum

  • Alkotmánybírósági határozat a pártalapítványok támogatásáról (Kocsis Miklós)
  • Alkotmánybírósági döntés a gyülekezési jogról (Kocsis Miklós)
  • Alkotmánybírósági döntések a gyűlöletbeszédről (Kocsis Miklós)

Fórum

  • *Tojásdobálással kapcsolatos vélemény-dobálás (Kocsis Miklós összeállítása)

Contents

Focus

  • Zoltán Szente: The Termination of the Mandate of the Parliament in Hungarian Constitutional Law (I)

The study analyses the constitutional cases of the termination of the mandate of the Parliament by making a distinction between ’normal’ and ’extraordinary’ instances. The expiry of the four-year legislative period, at the time of the constitutive session of the new National Assembly, provides an example for the first. In addition, the mandate of the Parliament may be terminated in an untimely manner, because the legislature has the right to dissolve itself, and, the head of state, under special circumstances, may dissolve it. The study provides an in-depth analysis of constitutional conditions and implications of these cases by describing the relevant procedures and explaining their consequences.

Observer

  • Gábor Sulyok: The Necessity of Security Council Reform: A Critical Assessment

The study applies certain theses of organization theory in order to evaluate the necessity and causes of reform of the United Nations Security Council. The declared objective of recent reform proposals is to increase effectiveness. A careful investigation, however, reveals that neither the prevailing structure nor the working methods of the Council unavoidably hamper the achievement of organizational goals. A similar conclusion can be reached by examining other possible causes, such as the fundamental change of organizational environment or the frequent power struggles between various principal organs of the United Nations. It seems that the necessity of reform is rooted in various individual and highly subjective interests of member states, and the organization needs to fulfil the relevant demands to sustain membership involvement and to secure its own survival.

  • Máté Szabó, Zsolt Halász, Attila Lápossy, Barnabás Hajas, Zoltán Juhász, Erzsébet Mundra-Láng, Zoltán Török, Zoltán Pozsár-Szentmiklósy, György Kolláth, Tamás Gaudi-Nagy: Right to Assembly – A Survey of Problems

The Parliamentary Commissioner for Human Rights, Máté Szabó has focused in 2008 on the freedom of assembly. As a part of his work, he convened and hosted a professional workshop on the judicial-theoretical and practical problems of the rights of assembly and its implementation in Hungary with the participation of constitutional lawyers, legal experts of civil liberties unions, lawyers, judges, policemen, high-ranking officials of the Ministry of Justice and Law Enforcement.
The main topics were the lessons and experiences of the twelve-year practice of the ombudsman, theoretical questions pertaining to the effects of the right of assembly, duty of registration, damage responsibilities, quasi permission procedures, guarantees and institutional protection of the freedom of assembly.
This compilation contains 10 studies written by the participants about these urgent questions, which are timely not only in Hungary but also in Western Europe.

  • István Horváth: Which Way Further? Proposals on the Establishment of a New Regulation for Public Service in Hungary (II)

The study focuses on the Hungarian legal regulation of public service. The change of the labour law system in 1992 was a necessary consequence of political changes. In the course of these changes, however, the necessity of division of private and the public sectors' labour law was coupled with controversies concerning the further partition of public service to public servants and to civil servants. As a result, a dual system was founded on a triple structure. The study recommends – in a de lege ferenda manner – the elimination of anomalies in the regulation of public service as well as of contradictions within the structure of certain legal institutions. The two significant sources of this proposal are the advantageous tradition of Hungarian legal history and - bearing in mind the Hungarian membership in the European Union - the noticeable tendencies in the last two decades in EU Member States. The study suggests the adoption of a unified act of public service, which also embraces the fundamental issues of legislative process. As such, in addition to the structure of the envisaged act, it formulates the demands of the legal entity of the employer, the public service's employment relationship and the most important legal institutions.

Futurum

  • Eszter Kirs: The Role of the International Criminal Court in Transitional Justice with Special Regard to the Events in Northern Uganda

The article focuses on the relationship between the International Criminal Court and local alternative mechanisms of transitional justice. In the preparatory discussions at the Rome Conference there were proposals for a possible provision on truth commissions related to Article 17, but in the end no explicit provision on amnesties or truth commissions was included in the text of the Rome Statute, thereby enabling the Court to decide on this question on a case-by-case basis. The question of whether domestic criminal courts are functioning properly so as to provide a basis of inadmissibility may raise several dilemmas, but in the case of a truth and reconciliation process this issue may be even more complicated and a decision in favour of truth commissions would demand a very flexible interpretation of the Statute.
At the same time, a decision on the preference of a truth and reconciliation process is still the most probable under the conditions set out in Article 53 of the Rome Statute, which entitles the Prosecutor to decide not to investigate if it would not be in the interests of justice, and the Pre-Trial Chamber of the Court does not have any objections. In this context, the notion of justice should be comprehended in a broad manner, and should be understood as general public interest. However, in practice such a decision still seems unlikely, especially in the light of the 2007 Policy Paper of the Prosecutor which emphasizes its exceptional character, narrowing with this statement its own discretionary power.

The second part of the article adopts these theoretical considerations on practice by presenting a short case study on the situation in Northern Uganda.

Factum

  • Decision of the Constitutional Court on Support of Party Foundations (Miklós Kocsis)
  • Decision of the Constitutional Court on Right to Assembly (Miklós Kocsis)
  • Decisions of the Constitutional Court on Hate Speech (Miklós Kocsis)

Forum

  • Judgement and comments on egg-tossing (compiled by Miklós Kocsis)


A szerkesztőbizottság elnöke: Prof. Dr. Kiss László

A szerkesztőbizottság tagjai:
Prof. Dr. Ádám Antal, Prof. Dr. Bodnár László, Dr. Ivancsics Imre, Prof. Dr. Kilényi Géza, Dr. Kisfaludy Zoltán, Prof. Dr. Kukorelli István, Dr. Petrétei József, Dr. Somogyvári István, Dr. Sulyok Gábor,
Dr. Szalayné Dr. Sándor Erzsébet, Dr. Tóth Judit

Külső tagok:
Prof. Dr. Boguslaw Banaszak (Wroczlawi Egyetem), Prof. Dr. Gilbert Gornig (Philips Universität Marburg), Prof. Dr. Erika de Wet (University of Amsterdam), Prof. Dr. Herbert Küpper (IOR München)

Főszerkesztő: Dr. Chronowski Nóra, email: chronowski.nora@ajk.pte.hu

Szerkesztő: dr. Gábor Zsolt, email: gabor.zsolt@hvgorac.hu

Társszerkesztők: Dr. Fábián Adrián, Dr. Kocsis Miklós

Kiadja a HVG-ORAC Lap- és Könyvkiadó Kft. 1133 Budapest, Radnóti M. u. 2.

Felelős kiadó: Frank Ádám ügyvezető

Támogatók: Pécsi Alkotmányjogi Műhely Alapítvány


Összes lapszám