A jogilag nem létező készenlét


fkenny # 2020.05.27. 07:19

Kedves fórumozók!

A jelenlegi munkahelyemen informatikus/rendszergazda munkakörben dolgozom. Ehhez a munkakörhöz tartozik egy apróbetűs „készenlét” mely a gyakorlatban úgy néz ki, hogy egy héten át 24/7-ben elérhetőnek kell lenni, illetve ha olyan jellegű baj van, akkor egy órán belül be is kell érni a cég telephelyére. A munkaidő minden esetben 7:00 - 15:40-ig tart és a készenlétes héten is ugyan úgy bent kell lenni a munkahelyen. Az ilyen alkalmak öthetente következnek (öten vagyunk a csapatban) rendszeres körforgásban. A munkáltató nem hajlandó ezt hivatalos keretek közt elszámolni, bevallani, így a számfejtő lapunkon az erre vonatkozó bérkiegészítés a „Nem rendszeres jövedelem” részben jelenik meg. Ez az összeg havi szinten 50.000 Ft. Ez a munkagyakorlat nagyon régóta folyik így a cégnél, azonban az elmúlt időszakban jelentősen megnőttek a követelések, melyekhez már nem lehet úgy alkalmazkodni, hogy 24/7-ben dolgozik az ember egy héten - miközben a felelősség súlya alatt összeroppan. A kérdésem az, milyen jogi lehetőségeim vannak? Miként lehetne ezt törvényes keretek közé szorítani? További adalék az ügyhöz, hogy tulajdonosváltás miatt létszámleépítéssel is fenyegetőznek, mely sűrítené ezeket az időszakokat. Ha engem választanának, mint elbocsájtásra ítélt személyt, milyen anyagi követeléseim lehetnek emiatt a helyzet miatt? Jelenleg a hatodik munkaévem töltöm a cégnél, az első három hónap után határozatlan időre szól a szerződésem, így két havi bért köteles fizetni azt tudom, de az „elsumákolt” készenléti díjra és pihenőidőkre is lehetne kérni valamit?

Megtisztelő válaszuk és segítségük előre is köszönöm!